ایسنا نوشت: در میان ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس دهم کسانی حضور داشتند که روزی در کابینه ‌دومین مقام‌های سیاسی کشور به عنوان وزیر فعالیت می‌کردند.

در مرور نام مهمترین وزرا و معاونین روسای سابقی که برای کاندیداتوری مجلس دهم ثبت نام کرده‌اند به اسامی زیر می‌رسیم:

محمدرضا عارف،‌ معاون اول رئیس دولت اصلاحات از سال 1380تا 1384 بوده است . او اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بسته شد. همچنین او وزیر پست و تلگراف و تلفن نیز بود.

علی صوفی، یکی از چهره های سیاسی است که هم در دولت اول اصلاحات سابقه فعالیت داشت و هم در دولت دوم. او در دولت اول استاندار گیلان بود و در دولت دوم به عنوان وزیر تعاون معرفی شد.

محسن مهرعلیزاده، نیز در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان بود اما در دولت دوم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئییس سازمان تربیت بدنی معرفی شد.

حسین مظفر، وزیر آموزش و پروش دولت اول اصلاحات بود. او همچنین نماینده مجلس هفتم و نهم نیز بوده است. او از جمله‌ وزرایی بوده است که در دولت اصلاحات فعالیت داشته اما با اصولگرایان نیز همکاری ویژه ای داشته است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر اطلاعات دولت اول اصلاحات بود که در هفته گذشته به عنوان کاندیدای پنجمین دوره‌ مجلس خبرگان ثبت نام کرد.

مصطفی معین یکی از محبوب‌ترین وزرای دولت اصلاحات است که 10 سال از دولت هاشمی تا اصلاحات عهده‌دار مسئولیت وزارت علوم بوده است.

مسعود پزشکیان از جمله چهره‌های سیاسی است که علاوه بر حضور در دو دوره مجلس هستم و نهم، در دولت دوم اصلاحات تجربه وزارت بهداشت را داشته است. او بار دیگر برای انتخابات دهمین دوره‌ مجلس از تبریز کاندیدا شده است.

حمیدرضا حاجی بابایی،این روزها به عنوان سخنگوی جبهه یکتا فعالیت می‌کند و ثبت نام خود را برای انتخابات مجلس دهم انجام داده است. او علاوه بر حضور در چهار دوره‌ مجلس از مجلس پنجم تا هشتم به عنوان وزیر آموزش و پروش مجلس دهم نیز فعالیت کرده است.

صادق خلیلیان،وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم بود. از جمله مسئولیت‌های او در نظام جمهوی اسلامی ایران می‌توان به معاونتش در دانشگاه تربیت مدرس و عضویتش در شورای عالی بیمه و بانک در سال های 84 تا 86 اشاره کرد.

مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن دولت احمدی‌نژاد که وزارتش با مخالفت تعدادی از علما رو به رو بود نیز از دیگر چهره‌هایی است که برای مجلس آتی ثبت نام کرده است.

محمد ناظمی اردکانی پیش از عباسی وزیر تعاون دولت احمدی نژاد بود. او که استاندار قم نیز بود جزو احمدی‌نژادی‌هایی است که در انتخابت مجلس دهم ثبت نام کرد.

سید محمد حسینی در دولت اول احمدی‌نژاد قائم مقام وزیر علوم بود و در دولت دهم به سمت وزارت ارشاد ارتقا یافت. در دوران وزارتش به دلیل رکود فضای فرهنگی و اجتماعی غالبا مورد انتقاد بدنه‌ فرهنگیان قرار می‌گرفت.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و با حفظ سمت سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی نژاد بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شنیده می‌شد که او به عنوان نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد در انتخابات حضور پیدا می‌کند اما این اتفاق نیفتاد.

لطف الله فروزنده دهکردی نیز از دیگر یاران احمدی‌نژاد است که در این انتخابات ثبت نام کرده است. او معاون پارلمانی دولت دهم بود.

محمد عباسی وزیر تعاون و جوانان نیز از دیگر وزرای دولت قبل است که برای انتخابات مجلس آتی ثبت نام کرده است.او علاوه بر نمایندگی مردم گرگان و آق قلا، معاون اداره کل آموزش و پرورش و عضو هیئت منصفه مطبوعات نیز بود.

محمد سلیمانی وزیر اطلاعات و فنآوری اطلاعات دولت نهم بود که این روزها برای مجلس آینده شورای اسلامی ثبت نام کرده است . او عضو جبهه پایداری است و انتظار دارد ادامه دهنده راه این دیدگاه در مجلس باشد.

یحیی ال اسحاق عضو حزب موتلفه اسلامی ، وزیر بازرگانی دولت دوم هاشمی رفسنجانی نیز که رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بود و برای انتخابات مجلس دهم ثبت نام کرده است.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم است او در دولت اول احمدی‌نژاد وزیر کشور بود و در دوران ثبت نام ها به عنوان نماینده مجلس خبرگان نام نویسی کرده است.

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی از دیگر شخصیت‌هایی است که مسئولیت وزارت اطلاعات را بر عهده دارد و در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده است.

محمد غرضی نیز چند روز قبل از شروع ثبت نام‌ها اعلام کرده بود که در هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نام نویسی خواهد کرد. او وزیر نفت و وزیر پست تلگرام و تلفن بود و یکی از بزرگ ترین افتخارات خود را ورود تلفن همراه به کشور می داند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =