احمد توکلی گفت: بیم آن می رود با ساز و کار فعلی در بررسی صلاحیت ها، تعداد زیادی ناخواسته با عدم احراز صلاحیت، به ناحق از رقابت حدف شوند.

به گزارش خبرآنلاین احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: 

در خبر ها خواندم که تعداد ثبت نام کننده های این دوره انتخابات مجلس نسبت به دور گذشته 110 درصد و ثبت نام کنندگان خبرگان نیز 50 درصد رشد داشته است. البته اگر آمار واجدین شرایط نامزد شدن در انتخابات دو دوره در دسترس بود، نسبت ثبت نام کنندگان هر دوره به واجدین شرایط آن دوره با یکدیگر مقایسه میشد، معنادار بود.

مقایسه دو عدد مطلق ثبت نام کننده ها درست نیست در عین حال اختلاف دو عدد آن قدر هست که میتوان حدس قوی زد که نسبی هم بسنجیم باز این بار بیشتر است.

این موضوع هم مایه مباهات است و هم از جهاتی نگران کننده.
مایه مباهات است از این جهت که امیدواری مردم و یک انتخابات پرشور و باحضور حداکثری مردم را نشان می دهد. هرچند ممکن است بسیاری از کسانی که ثبت نام کردند صلاحیت حضور در رقابت را بجهت ضرورت های قانونی نداشته باشند، اما همین احساس مسئولیت نیز یعنی امید برای اصلاح کسری و کاستی ها که در جای خود قابل ستایش است.

اما جای نگرانی هم دارد. بیم آن می رود با ساز و کار فعلی در بررسی صلاحیت ها و محدودیت شدید زمان برای شورای نگهبان، بررسی درست و درهمان حال عادلانه صلاحیت این تعداد داوطلب میسر نباشد و نهایتا تعداد زیادی ناخواسته با عدم احراز صلاحیت، به ناحق از رقابت حدف شوند و همین باعث نارضایتی و خدای نکرده در مواردی هم منجر به ظلم به افراد صاحب صلاحیت شود.

از این جهت به نظر می رسد شورای نگهبان شرایط سخت تری نسبت به گذشته دارد.

اما ابراز اعجاب تردیدآمیز نسبت به این موضوع شبیه آنچه آیه الله جنتی در نماز جمعه در باره کثرت داوطلبان و عدم صلاحیت تعدادی از نامزدهای خبرگان فرمودند، به صلاح این جایگاه و نهاد حاکمیتی مهم نیست. باید در حفظ شأن و بی طرفی شورای نگهبان در افکار عمومی تلاش کرد. شورای نگهبان را به تعبیر رهبرانقلاب، باید از جهت حق الناس مورد توجه قرار داد. خلاف مصلحت این جایگاه خطیر است. باید توجه کرد که در روزهای انتخابات شخصیت حقیقی و حقوقی اعضای محترم شورای نگهبان نزد افکار عمومی قابل تفکیک نیست و نباید با برخی اظهارات زمینه ساز سوء استفاده ها و سوء تعبیرها را فراهم ساخت و زحمات واقعاً طاقت فرسای این ایام پر مسئولیت با ناشکری روبرو شود
27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    فکر کنم برعکس عمل شه.یعنی بحث رد صلاحیت نیست.بحث تایید صلاحیته.
  • ناشناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    7 2
    فقط شما و دوستانتان که نباید مادام العمر نماینده باشید
  • حامد A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 1
    تیتر خبر منفیه ولی خود خبر خنثی هستش لطفاً تیتر ها رو بر اساس خبر تنظیم کنید گناه داره به خدا
  • گيلان IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    4 3
    جناب توكلي عزيز با تمام احارامي كه براتون قائل بودم . چرا بودم . بخاطر اينكه اين جمله اي كه فرموديد خيلي سنگين بود . حق و ناحق شما تعيين ميفرمائيد . چرا فكر نمكنيد اوني كه بخاهد بياد مجلس بهتر از بنده و شما باشد . توضيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــح
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    10 2
    ظاهرا خود آقایان هم قبول دارند که حوزه های علمیه بودجه ها را درست استفاده نمی کنند وگرنه چرا بعد از سی و پنج سال که از انقلاب می گذرد از تعداد مجتهدین تعجب کرده اند