مانتوهایی که عرضه می‌شود کوتاه است و مانتوهای بلند از کیفیت و مدل مناسبی برخوردار نیسیتند.

رضا کیمیایی:نمایشگاه‌های بهاره این روزها با شعار حمایت از قدرت خرید مصرف کننده در نقاط مختلفی از شهر دایر هستند حال آنکه با گذری در این نمایشگاه‌ها می‌توان مشاهده کرد اگرچه کالاها در مراگز ارزانتر عرضه می‌شوند،اما به همان نسبت از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

همه ساله وزارت بازرگانی از سیاستهایی برای تنظیم بازار در مواقع پرتقاضای سال نظیر نوروز استفاده می‌کند که یکی از این سیاستها برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا موسوم به نمایشگاه بهاره است. هرچند که وزارت بازرگانی همه ساله آمارهای متفاوتی از میزان رضایت مردم منتشر می کند، اما گشت و گذاری در این نمایشگاه‌ها و پرس و جو از قیمتها نشان می‌دهد اگر کالاهایی هم در این ایام ارزانتر عرضه می‌شود به همان نسبت نیز دارای افت قیمت بوده و عملا به واسطه عدم حضور برندهای معتبر، مصرف کننده ناراضی است. شرکت کنندگان در این نمایشگاه‌ها به واسطه زد و بند خاصی انتخاب می‌شوند و خلاصه اینکه این سیاست‌های نخ نما شده نتوانسته است انتظارات مردم را در ایام پرتقاضای سال پوشش دهد.

برای اثبات این ادعا به میان مردم رفته ایم تا در یکی از نمایشگاه های بهاره با آنها در مورد کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده صحبت کنیم و واقعیت را از زبان آنها بشنویم.

مرغ 2500 تومانی در نمایشگاه بهاره

هنگامی که وارد نمایشگاه بهاره در حکیمیه تهران می‌شویم اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، بی نظمی، ازدحام و عدم رعایت بهداشت عمومی است، این شرایط انسان را به فکر می اندازد که اگر وزارت بازرگانی بنا دارد از این سیاست به عنوان یکی از سیاستهای خوب و در راستای افزایش عرضه استفاده کند،چرا در چند سال اخیر به فکر احداث مکان هایی با کارایی بالا برای برگزاری این نمایشگاه نیفتاده است؟ یا اگر این سیاست خوب جواب داده چرا به عنوان یک سیاست دائمی و ایجاد فروشگاه های بزرگ و مراکز خرید از آن استفاده نمی شود؟ همینطور علامت سوالها را در ذهنم خودم طراحی می کنم که صف طویلی نظرمان را جلب می‌کند، جلوتر که می‌رومم متوجه شدم این صف برای توزیع مرغ 2500 تومانی است یعنی همان مرغی که تا یک ماه پیش به قیمت زیر 2500تومان در هیمن شهر عرضه می شد و ناگهان با فراسیدن نوروز و بوی عید قیمتش افزایش پیدا کرده است. نکته دیگر عرضه محدود مرغ 2500 تومانی است به گونه‌ای که در برخی موارد مشاهده می‌شود تمام اعضای یک خانواده در صف ایستاده اند تا آنقدر مرغ بخرند که شب عید مجبور نباشند با مرغ 3200 تومانی از میهمانان خود پذیرایی کنند.

قیمت ها خوب اما کیفیت خوب نیست

کمی جلوتر می‌روم و سعی می‌کنم به جای قضاوت های ذهنی با افرادی که اقدام به خرید از این نمایشگاه ها می کنند، صحبت کنم.

از خانمی که حوله، کفش و شلوار لی خریده در خصوص کیفیت و قیمت کالاها می‌پرسم، می گوید: کیفیت کالاها بد نیست، قیمت‌ها نسبت به پارسال گرانتر شدهد اما نسبت به سطح شهر ارزان‌تر است.

خریدار خانم دیگری که قیمت ها را مناسب میداند و آجیل خریده است می گوید: قسمت مواد غذایی خوب است اما قسمت پوشاک را نپسندیدم کیفیت پوشاک عرضه شده در نمایشگاه خوب نیست.

مرد میانسالی که به همراه همسرش نمایشگاه را ترک می کرد با بیان اینکه امسال تنوع کالاها در نمایشگاه بیشتر است، اظهار داشت: قیمت کالاهای عرضه شده تقریبا 10 تا20درصد از خرده فروشی‌های سطح شهر ارزان‌تر است.

او ادامه می دهد : اما وضعیت سرویس‌های بهداشتی خوب نیست و نمازخانه هم جای مناسبی نداشت .

تفاوت قیمتی و عرضه مانتو کوتاه

مرد جوانی که خودش را خبرنگار و همکار من معرفی می کند و به همراه همسرش به نمایشگاه آمده است، می گوید: نمایشگاه به قول معروف خوب است اما شاهد تفاوت قیمت در بین غرفه‌ها هستیم بطوری که در قیمت یک پیراهن مردانه شاهد تفاوت قیمت 7،8هزار تومانی در دوغرفه بودیم.

در این میان همسرش به نشانه اعتراض می گوید: مانتوهایی که عرضه می‌شود کوتاه است و مانتوهای بلند از کیفیت و مدل مناسبی برخوردار نیسیتند.

با خانمی که در صف ماهی منجمد ایستاده صحبت می کنم. او معتقد است به لحاظ قیمت نمایشگاه خوب است و به لحاظ کیفیت هم عالی شوهرش از آن سو مرغ 2500 تومانی به دست به سمتم می آید و می گوید: قیمت پوشاک خیلی پایین نبود ضمن اینکه در پوشاک هم کیفیت‌های متفاوتی ارائه شده بود. بحث داغ می شود و مرد جوانی به سمتم می آید و حلقه سه نفره ما را 4 نفره می کند و ادامه می دهد:برخی قیمت‌ها مثل مانتو و آجیل با بیرون یکی است، اما نسبت به سال گذشته کیفیت بهتر شده است.

معاون وزیر بازرگانی: مردم راضی هستند

به سمت فرد دیگری می روم او معتقد است: قیمت‌ها انصافا خوب است، کیفیت خیلی خوب نیست اما نسبت به بوتیک‌ها ارزان‌تر است.

در این میان بیاد گفتگویی که چندی قبل با محمد صادق مفتح معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی داشتم افتادم .او معتقد بود: اگر جنسی با کیفیت متوسط و پایین عرضه می شود قیمتش هم متناسب با همان است. طیف و مشتری خاص خودش را دارد... بحمدالله به قدری کیفیت و قیمت پوشاک خوب است که ما صادرات پوشاک داریم به همین دلیل برندهای معروف در داخل کشور هم بازار خوبی دارند و این از افتخارات کشور است.... حتی به کشورهایی مثل ایتالیا که علی الظاهر صاحب نام هستند نیز پوشاک صادر می‌کنیم که آمار آن در گمرک موجود است..... نمایشگاه چون با ازدحام مردم مواجه است مورد رضایت مردم هم است. ....سه سال است که جهاد دانشگاهی در همه نمایشگاه‌ها نظرخواهی علمی می‌کند. 75 درصد رضایت مردم از برگزاری نمایشگاه‌ها 89 درصد رضایت از قیمتها و 67 درصد رضایت از کیفیت است و .....

یک فروشنده: به دنبال نقدینگی هستیم

با یک فروشنده شلوار لی گرم صحبت می شوم. می گوید جنس هایمان را 20 درصد ارزان‌تر می‌فروشیم و همه این جنسها تولید خودمان است. از او درباره کیفیت شلوار ها می پرسم و می گوید:خدا می‌داند کیفیت جنس خودمان با جنس خارجی برابری می‌کند. شلواری که اینجا 16000 تومان می‌فروشیم در مغازه خودمان 25 تا 30 هزار تومان است. وقتی پرسیدم چرا جنس‌هایتان را ارزان‌تر می‌فروشید ،گفت: لازم است پس از چند وقت جنس‌هایمان را حراج کنیم.

داخل یکی از غرفه ها که کاپشن می فروشد می شوم و از میزان تخفیف می پرسم و می‌گوید: حداقل 20 درصد تخفیف داریم. وقتی می پرسم چرا جنس‌هایتان را ارزان‌تر می‌فروشید پاسخ می دهد: چون به پولش احتیاج داریم و می‌توانیم نقدینگی خود را افزایش دهیم.

البته ناگفته نماند در این نمایشگاه کافی نت هم دیدیم و در برخی غرفه ها هم علی رغم اعلام مسئولین پروانه کسب نصب نشده بود.

کفش چینی در نمایشگاه بهاره

علی رغم خط و نشان های که مسئولان برای عرضه اجناس خارجی کشیده اند وارد یک غرفه کفش فروشی می شوم و از او می پرسم این کتانی ایرانی است و او می گوید: نه آقا مال چین خودمان است.
وقتی جدی تر می شوم و اعتراض می کنم می گوید: خدا شاهده همین یک جفت مانده.

اما مرد دیگری که در حال پوشیدن یک کفش تولید داخلی است می گوید: بیشتر بدنبال کفش‌ تولید داخل هستم. کفش‌های چینی مرغوبیت خوبی ندارد.

در حالی از نمایشگاه بهاره باز می گردم که تعداد علامت سوال های ذهنم بیشتر شده است و همچنان این جمله مفتح در ذهنم بالا و پایین می شود که " ما منتقد نظام توزیع هستیم " و باز به این فکر می کنم که که آیا در همه جای دنیا در فصول پر تقاضای سال وضعیت اینقدر آشفته می شود؟

به یاد صحبتهای ضیغمی رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان می افتم که " در بازارهای پیشرفته برای گردش سریع نقدینگی از سیاست فروش بالا و درصد سود پایین استفاده می‌کنند در این حالت هم منافع تولید کننده و توزیع کننده و هم منافع مصرف کننده تامین می‌شود منتها، متاسفانه چون بخشهایی از فرآیند تولید و توزیع ما به منافع کوتاه مدت نگاه می‌کنند، این مشکل را در برخی از مقاطع زمانی داریم. "

و چقدر جالب است که مسئولان ما همه این مشکلات را می دانند و به اذعان می کنند ولی اوضاع بازار بهبود پیدا نمی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =