پاسخ ربیعی نماینده بجنورد را قانع کرد/ وزیر کار: وام‌های بی‌حساب دولت دهم مشکل ساز شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانست موسی‌الرضا ثروتی را درباره وضعیت بیکاری در روستاها قانع کند.

به گزارش خبرآنلاین، موسی‌الرضا ثروتی در جلسه علنی امروز در جریان بررسی سئوال خود در صحن علنی از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بیکاری در استان ها تاکید کرد: هدف این نیست که مدام به وزرا کارت زرد بدهیم بلکه هدف را حل مشکلات مردم می‌دانیم.

وی افزود: ما وزیر را فردی دلسوز می‌دانیم و خدمت ایشان ارادت داریم اما باید صدای ملت به دولت برسد. آقای وزیر باید تمامی تلاشش را برای رفع دغدغه‌ی نمایندگان وحل مشکلات مردم به کار گیرد که با عنایت به تمامی این موارد از پاسخ‌هایشان قانع شده‌ام.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد رئیس جلسه نیز بعد از این صحبت‌ها گفت که اراده آقای ربیعی باید بر این باشد که تمامی نظرات نمایندگان را برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها به کار گیرد.

نماینده مردم بجنورد درتوضیح سوالش گفت: دولت تمامی همتش را برای کاهش تورم صرف کرده است، حال این که در شرایط فعلی شاهد رکود وبه دنبال آن معضل بیکاری هستیم که باید فکری اساسی برای آن شود.

ثروتی با بیان اینکه وضعیت معیشت مردم به سختی می‌گذرد گفت: آقای وزیر ما صحبت‌های شما را قبول داریم اما مشکلات با گفتار درمانی حل نمی‌شود و نیاز به عمل دارد. انتظار می‌رود ضمن کنترل و کاهش تورم فکری به حال ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری صورت گیرد.

علی ربیعی نیز  در این جلسه در پاسخ به سوال ثروتی ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت گفت: بدون شک بدون همدلی و همزبانی قادر به حل مسائل و مشکلات کشور نخواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: من معتقدم در این دوران دولت به معنای اعم آن یعنی حاکمیت نیازمند تصمیمات سخت و دشوار و شجاعانه ای برای حل مسائل بزرگ است. امروز دولت در شرایطی که خودساخته نبوده بلکه به او ارث رسیده از این رو باید اصلاحات اساسی صورت دهد.

وی تأکید کرد: امروز دولت بر پایه های سست و گام های مسیر طی شده به ارث برده باید تصمیمات اساسی اتخاذ کرده تا بتواند کشور را نجات دهد که همه اینها نیازمند وحدت و ائتلاف ملی است.

ربیعی با اشاره به سوال نماینده مردم بجنورد افزود: با توجه به جامعیت سوال آقای ثروتی زمینه ای فراهم شد که من به سه مسئله اصلی برای رسیدن به وحدت نظری و عملی اشاره کنم تا آنها در برنامه ششم نیز مدنظر ما باشد.

وی با یادآوری محور سوال موسی الرضا ثروتی در خصوص فقر، بیکاری و اشتغال و همچنین مسئله سرمایه گذاری صندوق ها تصریح کرد: خداوند را شاکرم که در وزارتخانه ای قرار گرفتم که علی رغم اینکه پاسخگویی بنده افزایش یافته با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

ربیعی با اشاره به مباحث مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی چون یارانه، حذف آن،‌ اصلاح مسیر طی شده، فقر غذایی و در ارتباط بودن با گروه هایی که تنها حامی آنها خداست و همچنین برخی پروژه هایی که تنها دولت متکفل در وزارت تعاون پیگیری می شود.

وی با اشاره به سوال موسی الرضا ثروتی مبنی بر بیکاری و در پاسخ به آن گفت: در وضعیت کنونی دو ابزار مهم ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به شدت تضعیف شده، بودجه عمرانی و تسهیلات بانکی دو موتور اقتصاد کشور به عنوان کانون انباشت سرمایه به رغم سیاست گذاری های صورت گرفته دولت یازدهم سوختی برای حرکت به جای نمانده در واقع این منابع از قبل مطرح و پیش خور شده اند همانطور که نمودارها نشان می دهد از سال 90 به بعد فاصله میان قانون مصوب و عملکرد برای هزینه های عمرانی به شدت افزایش یافته است.

ربیعی تأکید کرد: از سال 90 به بعد میزان هزینه های عمرانی نزدیک به 5 برابر عملکرد آن بوده که دلیل عمده این اختلاف کاهش درآمد در اجرای کل هزینه های جاری است که منجر به انتقال بخشی از هزینه های عمرانی به هزینه های دیگر شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بسیاری از اقتصادها در کنار نقش دولت بانک ها را موثر دانسته اما متأسفانه امروز وام های بی حساب و کتاب قبلی قدرت وام دهی را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی مواجه است گفت:‌ مطالبات معوق سیستم بانکی 900 هزار میلیارد تومان بوده که تمامی اینها فشار به دولت به صورت غیر مستقیم و مستقیم وارد می کند که باید برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصاد کشور مدیریت شود.

ربیعی ادامه داد:‌ آن قسمتی از بخشی خصوصی که به صورت سنتی وام دریافت می کرد قادر به دریافت مجدد منابع نبوده از این رو من می خواهم نمایندگان را به این مسائل در خصوص بیکاری واقف کنم به این ترتیب مشاهده می کنیم که با شرایطی مواجه هستیم که منابع مورد نیاز از قبل استفاده شده که اعتبار منابع دولت فعلی به گروگان گرفته شده و از قبل بخشی از آنها پیش خور شده است.

وی تأکید کرد: ما انتظار داریم نمایندگانی که از نزدیک با مشکلات مردم در ارتباط هستند با در نظر گرفتن برنامه ششم تدابیر لازم را در نظر گرفته البته با لغو تحریم ها و بالاتر از آن افزایش اعتماد مردم و کارآفرینان دولت در صدد ایجاد زمینه های سرمایه گذاری جدید بوده و با همین وضعیت رویکرد ما استفاده از ظرفیت های درونی کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اخلاق کار آسیب دیده است گفت: متأسفانه جامعه به سمت رانتی شدن حرکت کرده و از تولیدگرا بودن دور شده است متأسفانه در چند سال اخیر به جای کارآفرینان ملی چه کسانی رشد کرده اند، در این شرایط ما باید علاوه بر احیای فرهنگ کار باید سیاست هایی را دنبال کنیم که در کوتاه مدت و میان مدت مسئله بیکاری را حل کند.

ربیعی تأکید کرد: ما برای حل معضل بیکاری 2مسیر را طی می کنیم یک مسیر سرمایه گذاری، تولید بزرگ، رشد بزرگ و اشتغال است و شما می دانید و من بارها عرض کرده ام که برای یک درصد رشد نیازمند 100 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: ما ناگزیریم با توجه به شرایط کنونی کشور به سمت سیاست های جدید حرکت کنیم و درخواست بنده از مجلس در خصوص سوال آقای ثروتی این است ما باید در بودجه و برنامه ششم رویکرد خود را تغییر داده تا رشد اشتغال را شاهد باشیم. برای ارتقاء ظرفیت های مهارتی با شعار هر ایرانی یک مهارت و هر روستا یک وضعیت یا مهارت را به امید خدا دنبال می کنیم.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 5
    اقای ربیعی شعار ندهید عمل کنید
  • بی نام A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    آقای ربیعی چطور منابع بانکی توسط دولت قبل به اتمام رسیده وقتی که دولت یازدهم به بیش از ۱۰۰ هزار نفر وام خرید خودرو میدهد؟ بهتر نبود این وام صرف اشتغال میشد؟