سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با اشاره به خطر تروریسم برای همه کشورهای منطقه گفت: روابط ما با ترکیه و روسیه خوب و راهبردی است و همه باید مراقب کشورهایی که خواهان اختلاف انداختن میان کشورهای منطقه هستند باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین محسن پاک آیین که با برنامه «نظر نقطه سی» شبکه تلویزیونی «آینس» جمهوری آذربایجان گفتگو می کرد با تاکید بر اینکه یکی از سیاستهای کلان ایران و جمهوری آذربایجان برای کاهش وابستگی به نفت تمرکز داشته و ساخت راه آهن آستارا به رشت اقدام بسیار مهمی است افزود: این خطوط کریدور شمال ـ جنوب را به هم متصل می کند.

پاک آیین گفت: به همین دلیل، دو کشور مصمم هستند که این خط آهن را احداث کنند و امیدواریم که ظرف 3 ـ 4 سال آینده کل این کریدور تکمیل بشود.

سفیر ایران گفت:در حال حاضر جمهوری آذربایجان به خطوط راه آهن روسیه متصل است و ایران هم بین بندر عباس تا رشت از خلیج فارس تا شمال ایران خط آهن احداث شده و فقط 170 کیلومتر باقی مانده که دو کشور اهتمام دارند این را تمام کنند و ما امیدواریم که هر چه زودتر این اقدام انجام بشود.

پاک آیین در پاسخ به سئوالی مبنی بر سفرهای متقابل روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و اراده روسای جمهور دو کشور بر توسعه روابط گفت: در این شرایط طبیعی است که روسای جمهور دو کشور سفرهایی به تهران و باکو داشته باشند وامیدواریم در سال 2016 این سفرها محقق و تاریخ آن هم از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام شود.

سفیر ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع قره باغ تغییر نکرده و ما معتقدیم که باید این مناقشه در چارچوب تمامیت ارضی کشورها، به صورت عادلانه و از طریق اجرای قطعنامه های بین المللی حل و فصل شود.

وی افزود: ما از مذاکرات روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می کنیم و اگر از ما هم تقاضا شود آمادگی آنرا داریم که برای حل این موضوع کمک کنیم.

سفیر کشورمان در مورد اختلافات ترکیه و روسیه با تاکید بر اینکه این دو کشور همسایگان ایران هستند و روابط ما با هر دو کشور خوب و راهبردی است افزود:ما در ارتباط با چگونگی مبارزه با تروریزم با ترکیه مذاکره می کنیم و سعی داریم نظراتمان به هم نزدیک بشود وخوشحالیم که دولت ترکیه ، داعش را یک گروه تروریستی دانسته و تمایل دارد که مشکل سوریه از طریق مذاکره حل و فصل شود.

پاک آیین با تصریح بر اینکه در عین حال روسیه اقدام بزرگی انجام داده و با تروریزم وارد مبارزه شده است افزود: تهدید تروریزم برای همه منطقه ، برای ایران، آذربایجان و برای همه کشورهای قفقاز است و اینکه امروز روسیه با تروریزم مبارزه می کند فاقدام ارزشمندی است که باید از آن حمایت بشود.

وی گفت: کشورهای خارج از منطقه مخصوصا کشورهای غربی که داعش را خلق و تجهیز کردند و اسلحه دادند ، تلاش دارند میان کشورهای منطقه از جمله ترکیه و روسیه اختلاف تشدید شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    10 16
    بحث مذاکرات این دو کشور بکنار در کل ایروان قابل اطمینان تر از باکو است .من بعنوان یک اذری ایرانی به ارمنستان بیشتر از باکو احترام قائلم .در اربعین امسال باکو شیعیان را بیش از اندازه اذیت کرد