تسنیم نوشت: آنکارا به دنبال خرید سامانه‌های پیشرفته جاسوسی از اسرائیل و بهینه سازی هواپیماهای بدون سرنشین خود است.

یک روزنامه ترکیه نوشت که آنکارا به دنبال خرید سامانه‌های پیشرفته جاسوسی از اسرائیل و بهینه سازی هواپیماهای بدون سرنشین خود است. اردوغان همچنین خواستار مشارکت در مدیریت غزه شده است.

 روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم در گزارشی نوشت که ترکیه در چارچوب معاملات نظامی دیگر به دنبال خرید سامانه‌های جاسوسی پیشرفته است. علاوه بر آن که آنکارا به دنبال مشارکت داشتن در مدیریت نوار غزه است.

این روزنامه نزدیک به محافل لیکود و جریان حاکمیت رژیم صهیونیستی به نقل از منابع دیپلماتیک عالی‌رتبه در سرزمین‌های اشغالی می‌نویسد که ترکیه خواستار مشارکت خود در مدیریت نوار غزه شده  و آن را به عنوان شرطی برای عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح کرده است. البته اسرائیل این طرح را رد کرده و از ترک‌ها خواسته است عناصر حماس را از اراضی ترکیه اخراج کنند.

این روزنامه می‌افزاید که ترکیه در پی جنگ اخیر بر ضد نوار غزه در سال 2014 نیز پیشنهاد مدیریت این منطقه را داده، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وساطت ترکیه برای پایان دادن به این جنگ را رد کرد و وساطت مصر را پذیرفت.

روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه نیز از آغاز مذاکرات بین آنکارا و تل‌آویو برای امضای قراردادهای نظامی و امنیتی خبر داده و تأکید کرد که مقامات ترکیه به دنبال خرید سامانه‌های پیشرفته جاسوسی اسرائیل هستند.

این روزنامه به نقل از منابع امنیتی آنکارا گزارش داد که دولت ترکیه به دنبال برنامه‌ریزی برای از سرگیری همکاری‌های نظامی با اسرائیل است تا مانند دهه 90 قرن گذشته میلادی این موضوع به ویترین مناسبات دوجانبه تبدیل شود. بر اساس اعلام این منابع مذاکرات موجود بین طرفین شامل خرید سامانه‌های جاسوسی پیشرفته از تولیدات صنایع نظامی اسرائیل در معامله ای به ارزش 165 میلیون دلار است.

پروژه گواهی در رابطه با خرید هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل است که ترکیه آن ها را در دهه گذشته میلادی خریداری کرده است، اما استفاده ارتش ترکیه از آنها به علت فقدان حمایت و شرایط نگهداری اسرائیل از این هواپیماها کاهش پیدا کرده است. آنکارا در حال حاضر سعی دارد از این هواپیماها در جنگ بر ضد کُردها در جنوب شرق ترکیه استفاده کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    3 0
    ترکیه پرتاب موشک از پهپاد رو آزمایش کرده و نیازی به اسرائیل نداره.