۰ نفر
۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰

یک کارشناس روس از دلایل تغییر رویکرد کرملین در قبال طالبان افغانستان می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه نزاویسیمایا در تحلیلی به قلم ولادیمیر موخین، تغییر رویکرد مسکو در قبال طالبان را مورد بررسی قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: برخورد مسکو با طالبان افغانی به طور ریشه ای تغییر خواهد کرد. طالبان نه تنها دیگر دشمن قسم خوردۀ روسیه محسوب نمی شود بلکه به یک نوع شریک روسها در مقابله با داعش تبدیل خواهند شد.
هفته گذشته، این مطلب توسط ضمیر قبولوف (کابلف) فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان و رئیس اداره وزارت امور خارجه روسیه اعلام شد. وی به تبادل اطلاعات با طالبان و علاقه طالبان به تعامل با مسکو اشاره کرد.

نویسنده یادداشت یادآوری می کند که مقامات نظامی - سیاسی روسیه تا چند ماه پیش احتمال ورود طالبان به کشورهای آسیای مرکزی را در نظر گرفته و رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی را با عنایت به این احتمال برگزار می کردند.

نویسنده این پرسش را مطرح می کند که چه چیزی از آن موقع تا کنون تغییر کرده و در نهایت پاسخ می دهد که تغییرات واقعی چندان زیاد نیست. مسکو مانند سابق ورود شبه نظامیان از افغانستان به آسیای مرکزی را پیش بینی کرده است ولی هم اکنون شبه نظامیان داعش و نه طالبان مد نظر هستند زیرا برخی گروه های افراطی قومی افغانستان نظیر جنبش اسلامی ازبکستان و غیره با داعش دست به یکی کرده اند.

با وجود اینکه برخی کارشناسان خطر ناشی از داعش را چندان شدید نمی دانند، ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با این نقطه نظر موافق نیست. آنها بر این باورند که داعش پول دارد و می تواند نیروی انسانی جدید جذب کند. وزارت دفاع روسیه توانایی مالی را عامل اساسی افزایش نیروهای داعش در افغانستان می داند.

از سویی، شبه نظامیان داعش در نزدیکی مرزهای جنوبی کشورهای مشترک المنافع متمرکز شده و در آینده نزدیک سعی خواهند کرد منطقه نفوذ خود را به آسیای مرکزی و منطقه شینکیانگ چین گسترش دهند.

نویسنده در خاتمه تأکید می کند که در این شرایط پروژۀ ساخت خط لوله انتقال گاز تاپی از ترکمنستان به پاکستان و هند تحقق ناپذیر به نظر می آید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =