نگرانی آمریکا از فروش گسترده سامانه اس ـ400/ آیا حریم هوایی آسیا برای متحدان آمریکا خطرناک می شود؟

واشنگتن از سیل مشتریان سامانه‌های اس400 خوشحال نیست و سیاستمداران آمریکایی از این اوضاع نگرانند.

رضا مهربانی: تصمیم روسیه برای تجاری سازی سامانه موشکی اس ـ 400 که به تازگی و پس از تحریم های گسترده آمریکا و متحدان اروپائیش علیه روسیه شدت گرفته،  آمریکا را نگران کرده است.

تازه ترین مشتریان بزرگ این سامانه موشکی ضدهوایی که قابلیت های بسیار زیادی دارد دو کشور قدرتمند هند و چین هستند.

چین به تازگی قرارداد سه میلیاردی تحویل سامانه ضدهوایی اس400 "تریومف" را با روسيه امضا کرده است و چند روز پیش نیز دهلی نو به خرید این تجهیزات دفاعی فوق العاده مؤثر ابراز علاقه‌مندی کرده است.

روزنامه نزاویسیمایا در تحلیلی که روز گذشته منتشر شد با اشاره به عقد قرارداد نظامی میان هند و روسیه  بر سر خرید این سامانه موشکی نوشت که این کشور در مسیر مبارزه با تحریم های آمریکا قصد دارد اس ـ 400 را تجاری کرده و به همه کشورهای خواهان بفروشد.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز هفته پیش در گزارشی از تاثیرات تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی بر روسیه بر سر بحران اوکراین هشدار داد که روسیه ممکن است برای کسب در آمد و جبران ضرر مالی از ناحیه تحریم ها به سمت نظامی کردن برخی از کشورها و توسعه تجهیزات نظامی برود.
این هشدار البته تا اندازه ای درست است چرا که روسیه هر اقدامی را برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از تحریم ها به کار خواهد گرفت و یکی از آنها تجاری سازی این سامانه موشکی قدرتمند است که از قضا مشتریان زیادی هم دارد.


نزاویسیمایا نیز در تایید همین مطلب می نویسد: در حالی که ایالات متحده برنامه ضربه جهانی با استفاده از موشک های بالیستیک، سلاح های دقیق و نیروی هوایی راهبردی را طرح ریزی می کند، مسکو در صدد است نیروهای مسلح خود و ارتش متحدان خود را به سامانه های موشکی ضد هوایی اس-400 تریومف مسلح کند.این سامانه می تواند با همه سلاح های هوایی مقابله کند.

همزمان با تولید این سامانه ها برای ارتش روسیه، برنامه بازرگانی صدور آنها به کشورهای خارجی تدوین شده است. بودجه روسیه از این طریق میلیون ها دلار دریافت خواهد کرد. منابع نظامی- دیپلماتیک به نزاویسیمایا گازتا اطلاع دادند که امضای قرارداد درباره صدور 10 سامانه اس-400، یکی از موضوعات اساسی مورد بحث در جریان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به روسیه می باشد. احتمال انعقاد این معامله بسیار قوی است زیرا هفته گذشته کمیته خرید های دفاعی هند تحت ریاست وزیر دفاع، این معامله را تأیید کرد.

رسانه های گروهی هند بهای این معامله را معادل 5.8 میلیارد دلار اعلام کردند در حالی که در روسیه رقم حدود 2.5 میلیارد دلار عنوان می شود. در هر حال، صدور این سامانه ها در آینده نزدیک بخش قابل توجه همکاری نظامی فنی روسیه با هند و کشورهای دیگر را تشکیل خواهد داد.

روسیه تا همین اواخر از صدور این سامانه ها به کشورهای خارجی خودداری می‌کرد تا ابتدا نیروهای مسلح خود را مجهز نماید. ولی مقامات نظامی و سیاسی کشور می فهمند که استقرار این سامانه نه تنها در روسیه بلکه در خاک کشورهای دوست اهمیت زیادی دارد.

با این اوصاف، هند سومین خریدار این سامانه ها خواهد شد. تاکنون تا 8 سامانه از این قبیل در الجزایر مستقر شده است. شش سامانه به چین صادر خواهد شد. ایران، مصر، صربستان و کوبا در میان خریداران بالقوه ذکر شده اند.

در روسیه دو کارخانه جدید در مناطق کروف و نیژنی نووگورود بزودی به تولید سامانه های اس-400 خواهند پرداخت که در این صورت هم نیازهای نیروهای مسلح روسیه تأمین خواهد شد و هم سامانه های مخصوص صادرات، تولید خواهند گردید.

آمریکا نگران است

همه این ها سبب شده است تا  واشنگتن از سیل مشتریان این سامانه موشکی احساس نگرانی کند. سیاستمداران آمریکایی رسما از این اوضاع به ابراز نگرانی کرده اند. آنها بیم دارند درصورت آغاز جنگ، نیروی هوایی آمریکا و متحدان آن در نتیجه کاربرد سامانه‌های مذکور متحمل تلفات سنگین می‌شوند.

کارشناسان نظامی بر این اعتقادند که اگر یک شبکه ضدهوایی ایجاد شود که همه آسیا را تحت پوشش قرار دهد آمریکا و متحدان آن دیگر نخواهند توانست با استفاده از جنگنده‌های ساده، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها به این منطقه ضربه بزنند. علاوه بر این، ایران و هند با خرید سامانه ضدهوایی اس400 نه تنها حریم هوایی خود بلکه بخش اعظم حریم هوایی پاکستان و افغانستان را تحت پوشش قرار می‌دهند. در گزارش مندرج در نشریه "کنترا ماگازین" نوشته شده بود که پنتاگون حتی از فکر کردن دربارۀ این مسئله هراسان است.

کارشناسان آمریکایی قبلاً گفته بودند سامانه ضدهوایی اس400 روسيه عملاً آسیب ناپذیر است. آنها قابلیت رزمی سامانه‌ را تحسین کرده و گفته بودند نیروی هوایی عملاً نمی‌تواند آن را منهدم کند. اما وقتی این سامانه درون شبکه پدافند ضدهوایی مرکب قرار می‌گیرد خطر آن برای دشمن دوچندان مي‌شود.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =