ایرنا نوشت: صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی ترکیه خطاب به مقامات ترکیه که به دلیل سفر به روسیه وی را خائن نامیده بودند، گفت: اگر تنها یک فایده انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه را بگویید، من عذرخواهی می کنم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «خبر ترک»، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق های ترکیه این مطلب را در پاسخ به انتقادات درباره سفر چهارشنبه گذشته خود به مسکو عنوان کرد.
مقامات بلندپایه ترکیه وی را به دلیل سفر به روسیه همزمان با بروز تنش میان آنکارا - مسکو خائن نامیده بودند.
وی در پاسخ گفت: انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه موجب ضرر و زیان میلیونها نفر شد؛ آنهایی که با روسیه در واردات و صادرات همکاری می کردند، دانشجویان و کارگرانی که برای تحصیل و کار به روسیه رفته بودند، همه ضرر دیدند.
دمیرتاش افزود: حزب دموکراتیک خلق ها به دنبال کاهش تنش ها در منطقه و به ویژه میان روسیه و ترکیه است.
وی درباره موارد مورد گفت وگو با مقامات روسی اظهار داشت: ما در روسیه درباره این موضوع که چگونه می توان بحران سوریه را حل کرد، صحبت کردیم؛ مردم سوریه خود باید سرنوشت شان را تعیین کنند، نباید هیچ گونه تحمیلی از خارج به سوریه انجام شود.
نخست وزیر ترکیه پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی، اظهارات دمیرتاش در جریان سفر وی به مسکو مبنی بر محکوم کردن اقدام آذر ماه گذشته ترکیه در سرنگونی یک فروند جنگنده روسی را ناروا و مصداق خیانت به ملت ترکیه ارزیابی کرد.
«صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب «دموکراتیک خلق ها» به رغم اعتراض های مقامات دولت ترکیه، به مسکو سفر کرد و چهارشنبه گذشته با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات منطقه و مسائل مربوط به کردها گفت وگو نمود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار گفته بود که مسکو آماده همکاری با همه نیروهای زمینی از جمله کردهایی است که در داخل خاک سوریه با تروریسم می جنگند.
دمیرتاش پیش از سفر به مسکو گفته بود که وی تصمیم دارد دفتر نمایندگی حزب خود را در روسیه دایر کند.
این اولین سفر یک مقام حزبی ترکیه به روسیه پس از سرنگونی بمب افکن روس توسط جنگنده ترکیه در حریم هوایی سوریه بود.
سفر دمیرتاش به مسکو در حالی صورت گرفت که آنکارا از گسترش روابط روسیه با گروه های طرفدار کردها در ترکیه، سوریه و عراق به شدت نگران است.
در پی اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در سوریه، روابط آنکارا و مسکو رو به تیرگی نهاد و روسیه تحریم هایی را در زمینه های تجاری، گردشگری، کشاورزی و مواد غذایی و فعالیت های علمی علیه ترکیه به مورد اجرا گذاشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    تمامیت ارضی کشورت.ببخشید کشورش.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      یا خوابی یا خودت رو زدی به خواب...ترکیه متجاوزترین کشور به همسایگانش هست،نمونش عراق..سوریه..یونان..اتفاقا دمیرتاش هم فهمیده درد اردوغانیسم ها چیه..
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      برو بابا پان ترک بی مغز
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      82 10
      مبنای تشکیل کشورها مرزهای پذیرفته شده بین المللی است نه زبان و نژاد.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      41 49
      منظور من تفکرات جدایی طلبانه کردهای ترکیه بود نه تفکرات احتمالا پان ترکی اردوغان.
    • بی نام DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      29 49
      فکر کنم تو باغ نیستی. اول اینکه هیچ کی نخواسته ترکیه رو بگیره. دوما که هواپیما رو تو آسمان سوریه زده. سوما که هرروز کلی هواپیمای ترکیه و پاکستان میان تو مرز هوایی ایران، ولی ایران اونها رو تعقیب می کنه تا خارج بشوند. هرروز هم کلی هواپیمای ترکیه ای میرن تو حریم هوایی یونان و یونان هم کار ایران رو می کنه. این که اون ها رو لب مرز بزنند فقط و فقط هنگام جنگه. ولاغیر.
    • بی نام DE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      26 67
      کردهای ترکیه در پی جدا شدن نیستند. وگرنه پ ک ک بیشتر از اینها عضو داشت. اونها به دنبال حقوق برابر اند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    79 81
    حرف حساب گفت...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    دفاع جانانه و بی ترس و تعارف با متخاصم. دلیل از این بزرگتر؟
    • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      31 41
      قسم میخورم شما حتی تعریف متخاصم از منظر بین المللی رو هم نمیدونید. دوست محترم همین چند ماه پیش هواپیمای نظامی که چند تن از نظامیان ایالات متحده رو درست خاطرم باشه یا به عراق میبرد یا به افغانستان از مرز هوایی کشور ما رد میشد. میدونید ما چیکار کردیم؟ زدیمش؟ نه آوردیمش پایین مدارکش رو چک کردیم آخر سر هم با سلام و صلوات راهیش کردیم رفت چون هواپیما از ایکائو مجوز داشت. هواپیمای روسیه هواپیمای سازمان ملل هستش که به مجوز {عرف} سازمان ملل و درخواست رئیس دولت مذکور داره تو سوریه ماموریت میره. من دارم قواعد بین المللی رو توضیح میدم. اینکه این هواپیما فقط چند ثانیه در مرز هوایی ترکیه بوده دلیل بر متخاصم بودنش نیست. با احترام دانشجوی دکتری حقوق بین الملل.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    یکی از مزیت های سرنگونی این هواپیما رسوایی خائنین ترکیه بود
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      انقدر که اردوغان تو ایران آش مال داره فکر نکنم تو ترکیه داشته باشه
    • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      93 84
      جناب بی نام چند وقت پیش به مدد دولت مهرورز پشت سر هم قطعنامه علیه ایران تصویب می شد همین ترکیه بود که رای منفی به قطعنامه می داد. شاید تاثیری هم نداشت ولی باز با این وجود منافع خودش رو بخاطر ما به خطر مینداخت. همین روسیه که جدیدا قرآن میفرسته برامون وتو که هیچی حتی یه رای منفی رو هم از ما دریغ کرد.دوست اون کسیه که تو روزای سختی ازمون حمایت کنه نه امروز که ارزش پول ملیش از نصف هم کمتر شده.الان همه میتونن با ما دوست باشن.حالا به نظرتون کی دوسته کی نمک نشناس؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      80 78
      چرا طرفدار نداشته باشه ؟ رشد اقتصادي،آزادي هاي سياسي و اجتماعي منحصر به فرد در قلب سياه ترين نقطه جهان از نظر دموكراسي و حقوق اجتماعي و هزاران دستاورد ديگه تنها اشتباه اردوغان شايد در برخورد با كردها باشه كه اون هم در مقابل دستاوردهاش خيلي به چشم نمياد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      76 79
      چه حرف های خنده داری آزادی بیان در ترکیه جوک میگی داداش آخه رشد اقتصادی ترکیه از تکنولوژی فوق پیشرفته اش هست یا میراث چند هزار ساله به جز چهارتا توریست و نفت قاچاق داعش دیگه چی داره
    • بی نام DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      31 31
      دوست ترک مسلمان من طرفدار حزب لائیک بود. ازش پرسیدم اردوغان که باعث شده وضع اقتصادی ترکیه بهتر بشه. می گفت همه این رو می گن. ولی واقعیت اینه که وضع مردم بدتر هم شده. فقط ثروت یکسری خانواده ها بیشتر شده و اختلاف طبقاتی خیلی بیشتر شده. فساد اقتصادی و عدالتی هم خیلی خیلی بیشتر شده. علاوه بر اون دموکراسی و آزادی هم کمتر شده. خلاصه هرچی در سالهای قبل برای بهتر شدن اوضاع قدم برداشته بودند حالا اردوغان همه رو به عقب برده. کاملا با مقایسه با محمود می تونم درکش کنم که سیاه نمایی اردوغان یعنی چی. اینکه مردم پاکستان عاشق محمود بودند و بعد از انتخابات و پیروزی روحانی می گفتند این که خوب نیست. احمدی نژاد خوب بود شما هم اینطور فکر می کنید. حالا فکر می کنی کی خائنه؟ ادوغان یا دمیرتاش؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    71 76
    رجب اردوغان معروف به رجب دن کیشوت یا دن کیشوت عثمانی
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    من ضد اردوغانم و معتقدم که اون غلط زیادی کرد با سرنگون کردن بمب افکن روسیه. اما یه سوال دارم واقعا ما ورژن ایرانی دمیرتاش رو داریم؟ یعنی ما یکی رو داریم تو ایران که بره خارج مثلا بگه گروگانگیری در سال 58 اشتباه بود و بتونه سالم برگرده ایران یا دست کم اون رو از همه حقوق مدنی و مادی محروم می کنن؟ شاید هم این درست باشه ها . یعنی شاید اونایی که الان می گن دمیرتاش خائنه راست بگن چون خود ما اگه بودیم تا حالا حکم اعدامش رو داده بودیم
    • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      55 38
      اگه یکی بگه وقتی ایران با یه کشوری بجنگه من طرفدار اون یکی کشورم خائن نیست. مگه منافقین همین کارو نکردن. البته در ابله بودن اردوغان شکی نیست ولی ادبیات این اقای دمیدتاش ادبیات یه خائن به مملکته
    • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      45 48
      به زودی زندانی خواهد شد. مانند لیلا زانا
    • بی نام RO ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      31 38
      زیباکلام که توی دانشگاه مملکت داره درس می ده و می گه اسرائیل رو به رسمیت می شناسم و خیلی چیزای دیگه عمرا منتشر کنی خبر، تعریفت رو شنیدم
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      2 1
      بعله داریم..صادق زیبا کلام رسما هر جا رفته از اشتباهات جمهوری اسلامی گفته و کلا میگه امریکا خوب جمهوری اسلامی افراطی...بعد میاد تو بیت رهبری هم دعوت میشه،دانشگاه هم سخنرانی میکنه..
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    57 37
    بی غیرت
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    84 55
    من جوابتو میدم: فایده اش اینه که ترکیه ایها از 2016 بدون ویزا به کل اروپا می تونن برن
    • بی نام DE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      33 60
      عمرا. من در آلمان زندگی می کنم. می دونم ترکیه ای ها مصیبت ویزا گرفتنشون از ما ایرانی ها به مراتب سخت تره. چون اروپایی ها اصلا علاقه ای ندارند تعداد ترکیه ای ها در اروپا از این بیشتر بشه.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      34 29
      آقایی که در آلمان زندگی میکنی از اول اکتبر 2016 ویزای اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه حذف میشه در همون آلمان بمون لطفا
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    احسنت به اين دموكراسي، كي جرات داره تو ايران عليه بعضي مقامات و ارگان اينطوري حرف بزنه، تركيه آينده ي فوق العاده درخشاني خواهد داشت
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      40 40
      اینکه نسبت به ما وضعشون یهتره دلیل بر بهشت بودن اونجا نیست ببین اینجا چه قدر وضعیت افتضاحه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    73 18
    از دوستانی که به هر دلیل با اقدامات فرافکنانه روسیه خرسند می شوند و اقدامات ترکیه را نسنجیده هرآن شکست ترکیه را آرزو دارند عرض میکنم که شرایط فعلی ما و ترکیه در یک راستاست و تنها اختلافی که بین ما و ترکیه وجود دارد در خصوص اسد است و اما اصل سخن اینکه پروژه تغییر نقشه خاورمیانه با ایجاد کشوری بنام کردستان یا هر اسم دیگه ای در حال بروز است و روسیه شده آلت دست غرب و حتی با یک گام با دلقک بازی های پوتین داره نقشه های شوم انها را اجرا می کنه و من و شما در این وسط از پوتین یک قهرمان ساختیم و اردوغان بزدل در حالیکه این نقشه عملی شود و ترکیه در این وسط شکست بخورد در واقع ایران هم شکست خورده در واقع در این وسط ایران و ترکیه هستند دست بدست هم دهند و از این توطئه بیرون بیایند.
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      21 59
      این توهم توطئه رو از کله تون بیرون کنید. خاورمیانه جدید؟ مگه کردها توی چند سال اخیر خاستن که کشور تشکیل بدن؟ این همه سال جنگیدن، حالا هم داره نتیجه میده. همه حتی اون بالایی ها توی توهم به سر می برند و سکان رو دست گرفتن...
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      29 20
      جناب بي نام دوم علت اينكه كردها تا حالا دولت تشكيل ندادند دليلش اين نيست كه نخواستند بلكه نمي توانستند بهتر به نقشه هاي كردستان بزرگ كه روي ميز جناب طالباني هست نگاهي بيندازيد تا ببينيد نصف خاك ايران را هم شامل مي شود. نقشه جديد خاورميانه به هيچ وجه توهم توطئه نيست بودن يك كردستان بزرگ در جهت منافع اسرائيل هست. خيلي سخت نيست ببينيد كه اسرائيل در كردستان عراق چه فعاليتهايي ميكند.
    • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      21 32
      این یک تحلیل اشتباه است دوست من همین ترکیه تو تحریم جنس 5 هزار دلاری رو به ما میفروخت 15 هزار دلار. ترکیه داره آتیش میگیره ما به توافق رسیدیم. در مورد کشور کردستان هم بازم تحلیلتون اشتباه هست. روسیه داره منافعش رو در منطقه دنبال میکنه منافع روسیه اینی نیست که حضرتعالی فرمودید. الان منافع ترکیه و ایران درست 180 درجه با هم تفاوت داره شما چطور میگید ترکیه شکست بخوره ایران شکست میخوره؟ ترکیه شکست بخوره که میخوره اتفاقا ایران دست بالا خواهد بود در منطقه البته شخصا آرزوی شکست هیچ کشوری ندارم اما مثل ترکیه مثل کسی هستش که با ارباب خودش دعوا میکنه. روسیه اقتصاد توریستی ترکیه رو مطمئن باشید نابود خواهد کرد و اونموقع اردوغان به خودش میاد میبینه ای دل غافل ...
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    37 38
    یکی از فوایدش شناخت خائنین و کاسه های داغتر از آش
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      13 9
      فکر میکنم یکی از همین کاسه های داغتر از آش خودت باشی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    71 23
    ترکیه از خاک و مردمش دفاع کرده...اگه همون هواپیما حتی به اشتباه یک شلیک به خاک ترکیه انجام میداد و کردهای منطقه می مردند ..همین آقای دمیرتاش میگفت چرا حکومت اجازه داده هواپیماهای یک کشور بیگانه بیاد و مردم کشور من رو بزند..بگذارید بیشتر توضیح بدهم علت اینکه اینقدر در مورد درست بودن یا نبودن این کار صحبت شد به این دلیل است که روسیه واکنش شدیدی نشان داد...چرا کسی در مورد این صحبت نمی کند که اگر مثلا ترکیه با هواپیما در اکراین این کار را انجام میداد واکنش روسیه چه بوده است...فقط مشکل کار اینجا هست که بعضی ها نمی دانند در هر کجای دنیا ایستادن پای ارزش ها و واقعیت ها هزینه دارد ...و هزینه آن را باید داد....
    • غیر روشنفکر نما IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      19 39
      بمب افکن تو خاک ترکیه بود؟بمب افکن روسیه که به ترکیه کاری نداشت.کسی نباید انتقاد بکنه که که وقتی که بمب افکن که کاری به ترکیه نداشت چرا ترکیه اونو زده؟بعد شما یک اگری میگیدو یک فرضی میسازید بعد نتیجه گیری هم میکنید؟یعنی شما میگی ترکیه کار درستی کرد که بمب افکنو تو خاک سوریه زد؟چون احتمال میداد فقط احتمال میداد که ممکنه بمب افکن به ترکیه برسه و بر اساس فرض شما شلیک کنه پس باید بمب افکنو تو خاک سوریه میزد؟جدا نظر شما اینه؟خواهش میکنم.خواهش میکنم عمیق تر فکر کنید.و خبر آنلاین خواهش میکنم نظرمو چاپ کن و به آزادی بیانی که توهین توش نیست و بر خلاف مصالح مملکت هم نیست احترام بذار.
  • محسن IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    21 20
    اگر این اتفاق در سال های قبل از 2000 در ترکیه می افتاد، روز به ظهر نکشیده، این حزب بسته میشد و تمام اعضای آن تا شب در زندان بودند اما با قوانین جدید آن کشور احزاب خیلی آزادی عمل پیدا کرده اند متاسفانه این حزب به نظر من دارد از شرایط باز سیاسی این کشور سوء استفاده می کند.
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    26 35
    اگه حتی رجب بیاد بگه ترکیه اشتباه کرده پانترکهای ما میگن نه ترکیه اشتباه نکرده شما حواست نیست بدنت گرمه نمیدونی داری چی میگی ...یک همچین توجیه کارایی ما داریم
  • قندک A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    13 15
    آقایون خانمها زیاد وقت خودتون را تلف نکنین دعوا سر لحاف ملاس