ایرنا نوشت: پیام صلح و دوستی رئیس جمهور ایران به جهان به مناسبت آغاز سال جدید میلادی و نامه کری به همتای ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره در کنار رفت و آمدهای دیپلماتیک از موضوعات سیاست خارجی بود که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی شنبه هر هفته مهم ترین اخبار و رویدادهای حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته را برای مخاطبان منتشر می کند تا علاقه مندان این حوزه با مروری اجمالی در جریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار بگیرند.
*حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، در پیامی، میلاد خجسته پیامبر صلح و رحمت، حضرت عیسی مسیح (ع) و نیز آغاز سال 2016 میلادی را به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان و تمام مسیحیان تبریک گفت.
* جان فوربس کری وزیر خارجه آمریکا نیز هفته گذشته به همتای ایرانی خود درباره مصوبه اخیر کنگره آن کشور نامه نوشت و اطمینان داد که دولت متبوعش با استفاده از همه ابزارهای دراختیار خود اجازه نخواهد داد قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.
بر اساس فصل 203 از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شد- اگر شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می توانستند وارد خاک آمریکا می شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.
انتشار این نامه در هفته گذشته، تحلیل ها و موضع گیری در فضای سیاسی و رسانه ای را ایجاد کرد.
*سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در یادداشت اینستاگرامی خود، نامه جان کری را تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا ارزیابی کرد تا اجرای برجام دچار خدشه نشود.
*حسین جابر انصاری سخنگوی دستگاه سیاست خارجی نیز گفت که دیپلماسی فعال ایران تلاش لابی صهیونیستی برای تخریب برجام را ناکام کرد.
*رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویب این قانون را توسط افراطیون و مخالفان سیاست های دولت آمریکا برای بهم زدن برجام دانست و گفت که دولت آمریکا می خواهد به تعهدات خود پایبند باشد و تضمین داده که حتی اگر لازم باشد، این قانون را متوقف می کند.
*در این میان محمد جواد ظریف که از سوی موسسه گلوبال ریسک این سایت، شخصیت ریسک پذیر سیاسی سال 2015 معرفی شد، تاکید کرد که اگر عین قانون کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام است. اما اگر دولت آمریکا همانطور که وزیر خارجه این کشور اعلام کرده، از امکانات خود استفاده کند، مانع از اجرای برجام نخواهد شد؛ باید ببینیم این قانون (ویزا) چگونه اجرا می شود.
وی در دیدار دانیل میتوف وزیر خارجه بلغارستان که به تهران سفر کرده بود نیز با گریزی به این مصوبه آمریکایی ها، آن را قبل از هر چیز ضد استقلال اروپا عنوان کرد.

**دیدارهای دیپلماتیک در تهران

هفته گذشته دانیل میتوف وزیر خارجه بلغارستان به تهران آمد. وی در این سفر با رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و در مورد توسعه مناسبات دو جانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو کرد.
میتوف در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه نیز در خصوص ریشه های شکل گیری داعش و اولویت مبارزه با این پدیده شوم در منطقه سخنرانی کرد.
این مقام بلغاری نیز به مصوبه اخیر آمریکا اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد در این رابطه آمریکایی ها تجدید نظر کنند.
*از طرف دیگر این قانون به مذاق بهارستانی ها هم خوش نیامد و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مصوبه محدودیت صدور روادید در آمریکا را نقض برجام عنوان کردند و از وزارت امور خارجه خواستند تا اقدام متقابل و متناسب انجام دهد.
*هفته گذشته تهران 2 میهمان دیگر اروپایی هم داشت. نخستین مقام اروپایی، ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه بود که به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و در صدر یک هیات عالی پارلمانی از سناتورهای فرانسوی به ایران آمد.
لارشه در این سفر 4 روزه با حسن روحانی رئیس جمهوری، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.
وی با علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز ملاقات داشت.
به این ترتیب نخستین سفر رئیس مجلس سنای فرانسه به ایران پس از انقلاب اسلامی 1979 میلادی (1357شمسی) انجام شد. ژان پییر رافران نخست وزیر اسبق فرانسه نیز در این سفر لارشه را همراهی می کرد.
لارشه نیز از سیاست تازه آمریکا در مورد صدور روادید برای اروپایی هایی که به ایران سفر کرده اند، انتقاد کرد و آن را با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در 15 دسامبر (24 آذر) در تعارض دانست.
*الکس سالموند سخنگوی سیاست خارجی حزب ملی اسکاتلند و عضو مجلس عوام انگلیس از دیگر مقاماتی بود که از قاره سبز در صدر یک هیات پارلمانی و سناتورهای کشورش به تهران آمد و ضمن ملاقات و گفت و گو با علی لاریجانی رئیس مجلس با محمد جواد ظریف نیز دیدار کرد.
*ظریف این هفته با لوندگ سورو سورن وزیر امور خارجه مغولستان و معاون وزیر خارجه عمان نیز که به تهران سفر کرده بودند، دیدار داشت.

**مواضع مردان سیاست خارجی
* تلاش دیوان عالی آمریکا برای مصادره اموال ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به تلاش دیوان عالی آمریکا برای مصادره اموال ایران تصریح کرد: دعوای طرح شده از سال 86 در محاکم مختلف آمریکا علیه ایران در جریان بوده که برخلاف اصول مسلم حقوق بین الملل است و اعتبار حقوقی ندارد.
*فاجعه منا
تا کنون وضعیت 10 نفر از مفقودان فاجعه منا مشخص نشده و پیگیری این پرونده همچنان یکی از اولویت های سیاست خارجی است.
حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار داشت که باید مباحث حقوقی، سیاسی، رسانه ای و مانند آن در مورد پیگیری فاجعه منا را از هم تفکیک کرد.
*مسایل منطقه ای
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه نیز در چهارمین نشست کمیته راهبردی جمهوری اسلامی ایران و عمان آخرین تحولات منطقه از جمله یمن، بحرین، عراق و سوریه را مورد گفت و گو قرار داد و استمرار رایزنی و مشورت را برای نزدیکی بیشتر دیدگاه ها ضروری دانست.
در این نشست که به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور در تهران برگزار شد، طرفین به تهدیدهایی همچون تروریسم، افراطی گری و اقدامات داعش اشاره کردند و افزایش رایزنی و همکاری های امنیتی- دفاعی تهران، مسقط و کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار دادند.
*همچنین وی در گفت وگوی تلفنی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، آخرین تحولات و وضعیت گفت وگوهای بین المللی سوریه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد که گفت وگوهای ملی سوریه باید با محوریت سازمان ملل متحد باشد.
* اخبار هفته گذشته حاکی از آن بود که عربستان سعودی سفیر جدید خود را به تهران معرفی کرده است؛ حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه دراین باره گفت اگر طرف عربستانی اراده لازم را داشته باشد، ظرفیت تغییر مثبت در روابط ایران و عربستان وجود دارد.
*وی همچنین از دولت ترکیه خواست با اتخاذ سیاست هایی با همسایگان، زمینه حل مشکلات موجود در منطقه را فراهم کند.
*سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در هفته گذشته جنایت ترور سمیر القنطار را تجاوزی خطرناک به حاکمیت سوریه و بیانگر خوی تروریستی رژیم صهیونیستی دانست.
*هفته گذشته شایعه شد 2 تن از بانوان معلم ایرانی در امارات متحده عربی بازداشت، ممنوع الخروج و جریمه شده اند، اما یک مقام وزارت امور خارجه در بخش کنسولی وزارت امور خارجه این خبر را تکذیب کرد.
*حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امورخارجه در نخستین بازدید رسانه ای خود به ایرنا آمد و در جمع دبیران و خبرنگاران ایرنا سیاست ثابت جمهوری اسلامی را تعامل سازنده با همسایگان دانست.

**دیپلمات های جدید در تهران
هفته گذشته ایگور یگوویچ سفیر جدید و اکرودیته اسلوونی و جوزف مانگفیون سفیر جدید آکردیته مالت پیچخون پانها سفیر جدید آکردیته کامبوج در تهران با دکتر حسن روحانی دیدار کرد و رونوشت استوارنامه خود را به وی تقدیم کرد.
همچنین سفرای جدید کره جنوبی و بوسنی و هرزگوین در دیدار با رئیس جمهوری، استوارنامه خود را به وی تقدیم کردند.

**دیپلماسی اقتصادی
*هفته گذشته اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، در شهرهای تهران و تبریز برگزار و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور امضا شد.
در 2 سال گذشته چهار بار روسای جمهوری دو کشور در تهران، باکو، داووس و آستراخان با هم دیدار داشته اند، بیش از 40 هیات عالیرتبه مبادله شده، بیش از 20 سند همکاری به امضا رسیده و کمیسیون مشترک دو کشور بعد از سال ها رکود فعال شده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان سطح فعلی روابط دو کشور را در بیش از 20 سال گذشته، بی نظیر دانست.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =