ایرنا نوشت: کنستانتین دولگوف نماینده تام الاختیار وزارت امورخارجه روسیه در امور دمکراسی و حقوق بشر دستگیری یک شهروند روس در سرزمین های فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی به درخواست آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، دولگوف روز جمعه در بیانیه ای با اشاره به اطلاعات سفارت روسیه در تل آویو خاطرنشان کرد: ماموران امنیتی اسراییلی روز 13 ماه دسامبر جاری (22 آذر ماه گذشته) به درخواست امریکا یک جوان روس (به نام آلکسی بورکوف) را در فرودگاه بن گوریون تل آویو دستگیر کردند.
وی افزود: مقامهای اسراییلی در پاسح به سوال طرف روسی در مورد علت دستگیری این فرد روز گذشته اعلام کردند که به درخواست آمریکا و به منظور تحویل به این کشور بازداشت کرده اند.
دولگوف گفت: این اقدام را که مورد دیگری از بکارگیری فرا مرزی قوانین امریکا در مورد اتباع روسیه است به شدت محکوم می کنیم. این اقدام غیرقابل قبول به شیوه معمول آمریکا تبدیل شده است.
وی ادامه داد: دولت آمریکا به نقض معیارهای بین المللی ادامه می دهد و حقوق شهروندان روس را زیر پا می گذارد و توافق های قضایی دوجانبه با روسیه را نادیده می گیرد.
نماینده تام الاختیار وزارت امورخارجه روسیه در امور دمکراسی و حقوق بشر در ادامه بیانیه خود تحویل شهروند روس به آمریکا را اقدام نادرست و مسیر منتهی به بن بست خواند و دیدار هر چه سریعتر مقامهای بخش کنسولی سفارت روسیه در تل آویو با فرد دستگیر شده را خواستار شد.
وی همچنین از مقامهای رژیم صهیونیستی خواستار خودداری از تحویل بورکوف به آمریکا شد و گفت: در صورت تحویل این شهروند روس به آمریکا، وی در این کشور محاکمه سیاسی و مغرضانه خواهد شد.
انتظار می رود محاکمه بورکوف روز 27 ماه دسامبر (روز یکشنبه) آغاز شود.
آمریکا در سالهای اخیر چندین شهروند روس را با استفاده از فشار یا ربودن از کشورهای دیگر تحویل گرفته و به اتهامات مختلف به زندان محکوم کرده است.
کنستانتین یاروشنکو خلبان روس ازجمله این افراد است که در دادگاه آمریکا به جرم تلاش برای فروش محموله بزرگی از مواد مخدر به 20 سال حبس محکوم شده است.
یاروشنکو حدود سه سال پیش در لیبریا دستگیر و پس از ربوده شدن توسط نیروهای آمریکایی، بطور غیرقانونی به آمریکا منتقل شد.
روسیه سال گذشته نسبت به بی توجهی واشنگتن به وضع سلامتی این شهروند زندانی خود در آمریکا که گفته می شود دچار سکته قلبی شده اعتراض کرده و در این رابطه مشاور وزارتی سفارت آمریکا در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =