واحدمرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مشارکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات به آمریکایی ها مربوط نمی شود بلکه تصمیم گیری درباره این موضوع بر عهده ملت سوریه است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، سرگئی لاوروف در ادامه نشست خبری مشترک با خالد بن محمد العطیه همتای قطری خود در مسکو به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگار شبکه الجزیره سوال کرد در پایان مذاکرات امروز (مقامات روسیه و قطر) درباره چه مسائلی در خصوص بحران سوریه مواضع نزدیک بود و درباره چه مسائلی اختلاف وجود داشت؟
لاوروف پاسخ داد ما به طور مفصل بحران سوریه را با توجه به افزایش خطر تروریسم و رشد سازمان های تروریستی مانند داعش و دیگر سازمان های تروریستی بررسی کردیم. روسیه مانند قطر به این موضوع اهمیت می دهد که صلح در سوریه حاکم شود و سوریه مستقل و کشور دارای حاکمیت باشد و تمامیت ارضی آن تضمین گردد و در آن حقوق همه شهروندان سوری حفظ شود. ما به همین اصول در قبال دیگر مسائل در منطقه مانند حل بحران عراق و یمن و کشورهای دیگر در منطقه، پایبندیم. ما اوضاع مربوط به روابط عراق و ترکیه به ویژه دخالت ترکیه در خاک عراق را بررسی و در این زمینه به درخواست دیروز اتحادیه عرب از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از عراق اشاره کردیم. درباره حاکمیت سوریه نیز حاکمیت این کشور نقض شده است و علاوه بر جنگ داخلی در این کشور، تندروها و تروریست ها از کشورهای مختلف جهان و همچنین از روسیه، در خاک سوریه حضور دارند. از مسائل مورد اختلاف بین روسیه و قطر و کشورهای دیگر درباره حل و فصل بحران سوریه، مساله مشروعیت نظام سوریه است. این اختلاف در برابر روندی مانع ایجاد می کند که در سال دو هزار و دوازده با بیانیه ژنو آغاز شده است. در بیانیه ژنو که روسیه و قطر نیز برای تدوین آن تلاش کردند، از طرف های سوریه خواسته شده است که با مشارکت همه گروههای سیاسی اصلاحاتی انجام دهند. در آن موقع شرکای غربی از رای دادن به بیانیه ژنو در شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کردند و علت آن این بود که در این بیانیه درخواست کناره گیری رئیس جمهور سوریه مطرح نشده بود. از آن موقع روند سیاسی متوقف شده بود. در دو ماه گذشته در نشست های گروه بین المللی حمایت از سوریه در وین و نیویورک درباره اقدامات و تدابیری با هدف احیای روند ژنو توافق شد. ما به تحول مثبت در مواضع شرکای غربی اشاره می کنیم به طوری که آن ها در حال حاضر همواره به مشروعیت نداشتن نظام فعلی سوریه اشاره می کنند اما در عین حال خواستار آغاز فوری مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان سوری هستند و روسیه از چنین درخواستی حمایت می کند. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل درخواست آغاز اینگونه مذاکرات بین مخالفان و دولت سوریه در ژانویه سال آینده است. متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم درباره اینکه چه کسانی از مخالفان سوری در این مذاکرات شرکت خواهند کرد و اینکه چه کسانی نباید در این مذاکرات شرکت کنند، به راه حل برسیم. براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مسئول تشکیل هیات مخالفان سوری است و او با توجه به نشست های مخالفان که اخیرا در مسکو و قاهره و ریاض و دیگر شهرها برگزار شد، برای تشکیل چنین هیاتی تلاش خواهد کرد. از مهم ترین ضروریات، تضمین مشارکت گسترده ترین سطح ممکن از نمایندگان گروههای سیاسی سوری است. در مذاکراتی که امروز انجام دادیم به این تفاهم رسیدیم که فرصت و قدرت حمایت از این روند تشکیل هیات مخالفان سوری را داریم.

لاوروف در ادامه نشست خبری اظهار داشت اختلافاتی درباره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه وجود دارد. در خصوص سلاح های شیمیایی، سازمان ملل متحد سازوکاری با مشارکت سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی تعیین کرده است و از طریق آن درباره همه خبرهای مربوط به استفاده از سلاح های شیمیایی تحقیق صورت می گیرد. خبرهایی منتشر شده است که نشان می دهد تندروها بعد از دستیابی داعش و دیگر سازمان های تندرو به سلاح های شیمیایی در سوریه، از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند. ما از تحقیق درباره اینگونه حوادث حمایت می کنیم زیرا وجود سلاح های شیمیایی در دست تندروها، بسیار خطرناک است زیرا این سلاح ها ممنوعه است. درباره بازارهای انرژی، ما با کشورهای عضو اوپک در تماس هستیم و دیدارهای غیر رسمی برگزار می شود و علاوه بر این با کشورهایی که عضو این سازمان نیستند تماس ها و دیدارهایی انجام می شود. روسیه با سیاسی کردن مساله قیمت سوخت مخالف است و از این حمایت می کند که قیمت نفت و گاز براساس تقاضا و امکانات کشورهای صادر کننده تعیین شود. ما موضع یکسانی درباره قیمت نفت داریم. همچنین مواضع نزدیکی درباره قیمت گاز داریم و تلاش هایمان را در این زمینه با قطر هماهنگ می کنیم و در سال دو هزار و سیزده نمایندگی شرکت گازپروم در دوحه تاسیس شد. واضح و روشن است که ما از راه حل های بلندمدت در این زمینه حمایت می کنیم و هیچ طرفی از بی ثباتی در بازارهای انرژی سود نمی برد. ما به هماهنگ کردن تلاشهایمان در این زمینه ها ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد سوال درباره توافق با آمریکایی ها درخصوص سرنوشت و امکان مشارکت بشار اسد در انتخابات بود، پاسخ سوال این است که این مساله به آمریکایی ها مربوط نمی شود بلکه این مساله به ملت سوریه مربوط می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =