تسنیم نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر سد برجام برداشته شود زمانی است که باید در پیشرفت و اکتشافات قدم برداریم.

آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به نقش پژوهش در ارتقای کشور اظهار داشت: اگر زمانی کشورهای پیشرفته را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم قبل از آموزش‌ها آنچه که آنها را به اوج رسانده پژوهش بوده است.

وی ادامه داد: در کشور ما تحقیقات و پژوهش سطح پایینی دارد و ما به یک تحول و جهش در حوزه پژوهش احتیاج داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: دکتر ولایتی از ابتدا همیشه اهل تحقیق بودند و کتابهای تحقیقی ایشان همیشه در کتابخانه بنده وجود دارد و گاهی که نیاز باشد از آنها استفاده می‌کنم.

هاشمی ادامه داد: آقای فروزش که در حال حاضر مسئولیت معاونت اجرایی و ارتباطات مرکز تحقیقات استراتژیک را برعهده دارند نیز کارهای تحقیقات فراوانی را انجام دادند. ایشان زمانی که در جهاد بودند با دوران جنگ همزمان شده بود و ما توسط موشک‌های عراقی تحت فشار بودیم، آن زمان ما در زمین دست بالا داشتیم اما در هوا با مشکل مواجه بودیم. اما جنگنده‌های اف 14 آنقدر ابهت داشت که هواپیماهای عراقی جلو نمی‌آمدند البته این جنگنده‌ها نیز حاصل پژوهش‌های کشورهای دیگر بود اما به هر حال در اختیار ما قرار گرفته بود.

وی تصریح کرد: موشک‌های عراقی دل ما را خون کرده بودند، انبار کردن این موشک‌ها برای آنها هزینه‌ای هم نداشت زیرا موشک‌هایشان را به صورت انبوه از روسیه (شوروی) و چین می‌گرفتند، اواسط جنگ بود که متوجه شدیم نیاز به تحقیق در خصوص ساخت موشک داریم. همین موضوع باعث شد که این احساس در بین ما بوجود آید که نیاز به کار تحقیقات در خصوص ساخت موشک داریم و اولین پژوهشکده‌ای که موشکی با برد 70 تا 100 کیلومتر را به ما تحویل داد جهاد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنده آن زمان می‌گفتم اگر دو سال پیش این موشک‌ها به دست ما می‌رسید عراق را مستأصل می‌کردیم. امروز وقتی می‌بینم که دنیا بر روی صنعت موشکی ایران حساب باز می‌کند به خود می‌بالیم. به عنوان مثال برای موشکی که اخیراً آزمایش شد شاهد بودیم که چگونه در جهان سروصدا به پا کردند.

هاشمی تأکید کرد: ما باید به سمت توسعه، پژوهش و تحقیقات حرکت کنیم. در دانشگاه آزاد نزدیک به 450 واحد، در حال آموزش دادن هستند، در حال حاضر در مقطع کارشناسی نیاز به کنکور نداریم و فقط باید دانشجویان اسناد صلاحیت خود را ارائه دهند. در رشته‌های ارشد و دکتری هنوز محدودیت وجود دارد. البته یک میلیون نفر در سال متقاضی داریم و همچنین 35 هزار استاد تمام وقت داریم.

وی ادامه داد: حدود هفت هزار و 500 آزمایشگاه تحقیقاتی و سه هزار و 500 کارگاهی که باید با این آزمایشگاه به صورت مشترک با این آزمایشگاه‌ها فعالیت کنند وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از راه اندازی پژوهشگاه مرکز تحقیقات استراتژیک خبر داد و گفت: این پژوهشگاه به زودی اماده می‌شود که باید اساتید و استعدادهای مناسب را به این مجموعه دعوت کرد. البته باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه تحقیقات استفاده شود و باید به سمت حرکت‌های جدیدی در حوزه تحقیقات برسیم.

هاشمی همچنین از تأسیس پژوهشگاه دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: اساسنامه تأسیس پژوهشنامه دانشگاه آزاد تهیه شده و به زودی در هیئت امنا تصویب خواهد شد.

وی افزود: کشور باید وارد صحنه پژوهش وسیع شود و در این زمینه باید اساتید مشخصی درنظر گرفته شوند و همچنین حرکت‌های آموزشی شکل بگیرد. زیرا سرمایه اصلی تحقیقات نیروهای انسانی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید برای جلو بردن پژوهش و تحقیق خود را آماده کنیم زیرا از این طریق کار درست خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: باید از کودکی به فرزندانمان پرسشگری را بیاموزیم دانش آموزی که وارد کلاس می‌شود باید معلم با او به گونه‌ای رفتار کند که پرسشگر شود.

وی بیان کرد: فضای علم و تحقیق فضای سیاسی نیست و نمی‌شود به خاطر سیاسی بودن، فضای تحقیق را مسدود کرد. باید فضای پرسشگری انسان در جامعه فراهم شود و این موضوع را باید ابتدا در دانشگاه‌ها ایجاد کرد. البته این موضوع از کودکی ایجاد می‌شود اما باید فضای آن در دانشگاه نیز فراهم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خداوند در روند خلقت انسان، انسان را با پرسشگری خلقت کرد. دانش، پژوهش و تحقیقات به یکدیگر متصل هستند و باید در جامعه این فضا ایجاد شود.

هاشمی تصریح کرد: جای خالی پرسشگری در دانشگاه‌های ما خالی است، مردم نیز سوالات خود را مطرح نمی‌کنند و مردم به خاطر نگرانی از امنیتی‌ها سوالات خود را مطرح نمی‌کنند. اگر بناداریم جامعه‌ای عالم و دانشمند به نام اسلام و مسلمان به دنیا معرفی کنیم با وجود اینهمه فعال و محقق زمان آن فرا رسیده است. مخصوصاً اینکه بعد از برجام اگر این سد برداشته شود زمانی است که باید در پیشرفت و اکتشافات قدم برداریم.

وی ادامه داد: ما با کسانیکه از نزدیک بر روی کهکشان‌ها مطالعه دارند فاصله داریم اسلام تأکید کرده که ما این فاصله را کم کنیم و مرکز تحقیقات باید بر روی این موضوعات دقت بیشتری داشته باشد.
17213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 2
    سد برجام را جنابعالی و دوستانتان ایجاد کردند