چگونه قانون محدودیت سفر به ایران را خنثی کنیم؟

چگونه می توان قانون تحریمی جدید امریکا برای محدودیت سفر به ایران و لزوم دریافت ویزا را خنثی نمود؟

چکیده : اخیرا کنگره امریکا قانونی را وضع نمود که طبق آن اتباع 38 کشور عمدتا اروپایی، ژاپنی و استرالیای در صورت سفر به سوریه ، عراق، سودان و ایران، برای سفر به امریکا نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت. بدیهی است در صورت اجرایی شدن این قانون در شرایط پسا تحریم، منافع اقتصادی ایران به مخاطره می افتد. در این یادداشت راه کاری برای خنثی سازی و دور زدن این قانون پیشنهاد میشود.

در حالیکه بعد ازعملیات تروریستی در لبنان و فرانسه توسط داعش و گرو های تکفیری منبعث از افکار سلفی گری و وهابی گری، فضای افکار عمومی امریکا برای جلوگیری از ورود تروریستها به این کشور آماده بود. کنگره امریکا قانونی را وضع نمود که اتباع 38 کشور عمدتا اروپایی، ژاپنی و استرالیای در صورتیکه در 5 سال گذشته به کشورهای سوریه ، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند برای سفر به امریکا نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت. اضافه کردن نام ایران بجای کشور هایی مثل عربستان و ترکیه در این قانون موجب تعجب و خشم ایرانیان خصوصا ایرانیان مقیم خارج و دو ملیتی های ایرانی تبار همچنین کشور های اروپایی گردید.
فارغ از اینکه امضای این قانون نقض برجام بوده یا نبوده باشد. بدیهی است در صورت اجرا، منافع اقتصادی ایران را در شرایط پسا تحریم به مخاطره می اندازد. اول اینکه ورود گردشگران این کشور ها به ایران را محدود خواهد ساخت. این در حالیست که موسسه نشنال جئگرافی، ایران را به عنوان اولین کشور گردشگری سال 2016 پیشنهاد داده است و گردشگری میتواند یکی از راههای افزایش در آمد ایران آنهم زمانیکه قیمت نفت به حدود 30 دلار سقوط کرده، باشد. دوم سفر صاحبان و مدیران شرکتهای علاقه مند به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران را محدود میکند.
تحت این شرایط ضمن ضرورت پیگیری دیپلماتیک لغو این قانون، یک راه ساده تر برای خنثی سازی یا کاهش اثرات آن وجود دارد. بدیهی است منبع اطلاعات رسمی برای آنکه مامورین کنترل گذرنامه امریکا از سابقه سفر متقاضی ورود به امریکا مطلع شوند، ثبت ویزا و مهر ورود و خروج افراد به ایران در گذرنامه متقاضی است.
اما این تنها راه صدور ویزا نیست. برخی از کشور ها مانند سنگاپور اصولا یک برگه جداگانه به عنوان ویزا صادر میکنند و مهر ورود و خروج نیز میتواند بر روی این برگه زده شود. لذا ردی از سفر به کشور در پاسپورت افراد دیده نخواهد شد. استفاده از این روش میتواند قانون یاد شده را خنثی یا اثرات آنرا کاهش دهد.
هرچند دولت امریکا روشهای اطلاعاتی دیگری برای کنترل افراد عزیمت کرده به ایران را دارد. اما بدلیل اینکه اولا دولت اوباما انگیزه زیادی بر انجام دقیق این قانون کنگره نداشته و امضا این ماده قانونی بدلیل قرار گرفتن در لایحه بودجه تا حدودی از روی ناچاری و تا حدی برای عدم تقابل با کنگره بوده است. ثانیا استفاده از روشهای اطلاعاتی دیگر برای 20 میلیون مسافر سالیانه امریکا از این 38 کشور کاری وقت گیر و پر هزینه بوده و لذا بعید است مورد استفاده قرار گیرد.
بنابر این پیشنهاد میشود برای خنثی سازی اثرات این قانون، در ایران نیز صدور ویزا مشابه کشور هایی چون سنگاپور در برگه ای جدا از پاسپورت صورت گرفته و ثبت مهر ورود و خروج بر روی همان برگه انجام شود. لازم به ذکر است که اینکار آثار روانی پیام این تحریم جدید کدخدای دهکده جهانی را از بین نمیبرد و نافی تلاشهای فعلی ایرانی تباران مقیم امریکا و سایر راه کارهای دیپلماتیک برای حل ریشه ای تر موضوع نیست اما راهی است برای دور زدن این تحریم کنگره درکوتاه مدت.
h_r_shahmo@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    کاملا موافقم. راهکار هوشمندانه ای است.
  • بی نام ES ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    بايد ريشه اي حل شود
  • رعنا DE ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    احسنت بر شما.
  • محسن RO ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    به نظر طرح خوبی می آید
  • بی نام US ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    1 0
    آقای دکتر , اگر از کسی که تبعه کشورهای اروپايي هست و به آمریکا سفر کرده سوال کنيد،با اینکه مردمان اروپا برای سفر به امریکا ویزا نمی خواهند اما باید فرم الکترونیکی آنلاین را قبل از سفر به امریکا پر کنند و با این قانون جدید ،حتما در آن فرم قید میشود و یکی از پرسشها خواهد بود.حالا با راهکار شما،مسافرین باید دروغ بنویسند
  • حسین A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    1 0
    احسنت. جواب، های هوی است