روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد نوشت استرالیا با کاهش سطح هشدار درباره سفر به ایران، زمینه را برای سفر گردشگران علاقه مند سفر به ایران فراهم کرده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما،‌ روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی به قلم دانیل فلیتون در پایگاه اینترنتی خود نوشت پیشتر به شهروندان استرالیایی توصیه شده بود «اگر قصد سفر به ایران دارند، در برنامه خود تجدیدنظر کنند»،‌ اما هم اکنون سطح هشدار کاهش یافته و از آنان خواسته شده است «با احتیاط زیاد اقدام به سفر کنند.»
این تصمیم به منزله یکی دیگر از نشانه های گرمی روابط غرب و ایران در پی امضای توافقنامه هسته ای قلمداد خواهد شد.
ائتلاف حاکم استرالیا همچنین علاقه مند است ایران را برای موافقت با بازگشت هزاران پناهجوی ایرانی که با قایق به استرالیا سفر کرده اند،‌ اما بعید است در این کشور پناهندگی دریافت کنند، متقاعد کند. 
جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا ماه آوریل در تلاش برای امضای توافقنامه در خصوص بازگشت پناهجویانی که پناهندگی دریافت نکرده اند، به ایران سفر کرد. وی همچنین در این سفر با تبادل اطلاعات مهم درباره مبارزه با افراط گرایان (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در عراق و سوریه موافقت کرد.
حزب کارگر استرالیا منتقد توافق با ایران، و گزارش هایی بوده است که ماه ژوئن درباره امکان کاهش سطح هشدار درباره سفر به ایران منتشر شد.
وزارت امور خارجه استرالیا که پیشتر توصیه ای هشداردهنده درباره سفر به ایران منتشر کرده بود،‌ روز دوشنبه آن را تغییر داد. با این همه، این وزارتخانه همچنان به اتباع استرالیایی که قصد سفر به ایران دارند، هشدار داد به مناطق مرزی ایران که در مجاورت عراق، پاکستان و افغانستان دارند،‌ نروند.
سخنگوی این وزارتخانه گفت کاهش سطح هشدار نتیجه بررسی رسمی سطح ایمنی و فضای امنیتی موجود در ایران است. وی افزود: «ما به اتباع استرالیایی توصیه می کنیم برای هر سفر خارجی، به توصیه های مسافرتی دولت عمل کنند، مراجع مربوط را از سفر خود مطلع سازند، و خود را بیمه مسافرتی کنند.»
ایران -به ویژه شهر تاریخی اصفهان- همواره یکی از مقصدهای گردشگری بوده است، اما «تنش های موجود در منطقه»، از سال 2012 مقامات را وادار کرده است به اتباع خود درباره سفر به ایران تجدیدنظر کنند. این دومین سطح هشدار درباره سفر به یک کشور خارجی محسوب می شود. سطح نخست هشدار این است که گردشگران به کشور خارجی معین سفر نکنند. 
هم اکنون ایران نیز در زمره کشورهایی چون اردن، کویت و اسرائیل قرار گرفته است که سطح هشدار به مسافران درباره سفر به آنها به سطح احتیاط کاهش یافته است. این در حالی است که همچنان از گردشگران خواسته می شود درباره برنامه سفر به عربستان تجدیدنظر کنند، و به عراق، سوریه و یمن نروند. 
کمپبل فولر، عضو شورای بیمه استرالیا گفت بعید است تصمیم مبنی بر کاهش سطح هشدار مسافرتی بیمه سفر را تحت تاثیر قرار دهد. 
وی گفت: «بیشتر شرکت های بیمه، پرداخت خسارت رویدادهای مربوط به تروریسم یا جنگ داخلی را تقبل نمی کنند، و برخی هم ادعای خسارت مرتبط با بلایای طبیعی را تحت پوشش قرار نمی دهند.»
فولر تصریح کرد: «سیاست معمولاً ایجاب می کند گردشگران برای جلوگیری یا کاهش خسارات اقدام مناسب صورت دهند، از جمله همواره از طریق رسانه ها، دولت یا دیگر هشدارهای رسمی از شرایطی که پیوسته در حال تغییر است، اطلاع یابند. این بدان معناست که وقتی بیمه شده به کشورها یا مناطقی سفر می کند که خطرات بالایی دارند، ادعای خسارت مرتبط با آن خطرات ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد.»
5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =