ایرنا به نقل از گاردین نوشت: پرونده 'حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی' نخست وزیر سابق قطر به دنبال شکایت یک تبعه انگلیسی به دلیل دستگیری غیرقانونی اش توسط عوامل این شیخ قطری در دوحه، در دادگاهی در لندن مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین افزود: 'فواز العطیه'، تبعه انگلیسی متولد لندن در طرح شکایتش عنوان کرده است که عوامل شیخ 'حمد بن جاسم' که هم اینک در لندن به رغم برخورداری از مصونیت دیپلماتیک به کار هتل داری و تجارت مشغول است، به اشتباه وی را به مدت 15 ماه در دوحه زندانی کردند و رفتارهای صورت گرفته توسط آنها به گونه ای بود که فرقی با شکنجه نداشته است.
گاردین نوشت: دادگاهی در انگلیس قرار است در ماه ژانویه برای رسیدگی به چالش موجود بر سر وضعیت دیپلماتیک شیخ حمد بن جاسم و برای استماع اتهامات العطیه علیه نخست وزیر سابق و خانواده اش مبنی بر استفاده از منافع تجاری گسترده در انگلیس برگزار شود.
به نوشته روزنامه گاردین، شیخ حمدبن جاسم به رغم برخورداری از مصونیت دیپلماتیک، مدیر و مالک شرکتی است که هتل پنج ستاره «اینترکانتیننتال پارک لین» لندن متعلق به آن است. براساس گزارش ها این هتل در سال 2013 میلادی به قیمت 400 میلیون پوند فروخته شده است.
این روزنامه افزود: فواز العطیه مدعی است که در تمام مدت بازداشتش در دوحه، فقط برای بازجویی، او را از سلول انفرادی اش خارج می کردند ضمن اینکه او شیخ حمد بن جاسم را به مصادره اموالش متهم کرده است .
به نوشته روزنامه گاردین، فواز العطیه خواستار دریافت صدها میلیون پوند غرامت به خاطر از دست دادن ملک اجدادی اش در قطر شده است.
گاردین افزود: وکلای مدافع شیخ حمد بن جاسم که تحت عنوان 'اچ بی جی ' شناخته می شود، مدعی شده اند این اتهامات، تحریف شده، جعلی و اغراق آمیز است، و موکلشان در زندانی شدن عطیه هیچ نقشی نداشته است.
این روزنامه اضافه کرد: شیخ حمد بن جاسم تاکنون برای دفاع از خودش اظهارنظری نکرده است، زیرا موکلانش اختیارات قضایی دادگاه انگلیس را برای رسیدگی به این شکایت زیر سؤال برده اند. آنها می گویند موکلشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.
گاردین افزود: اما العطیه مدعی شده که استوارنامه دیپلماتیک نخست وزیر سابق قطر جعلی است. وی گفته است : «آیا می توانید تصور کنید که نخست وزیر سابق قطر به سمتی دیپلماتیک در سفارت این کشور در انگلیس منصوب شده باشد؟»
این روزنامه نوشت: وی تصریح کرده است شیخ حمد بن جاسم در مصاحبه های تلویزیونی و در مجامع علنی «همواره خود را شهروندی عادی دانسته است، نه یک مقام قطری. اما او هم اکنون ادعا می کند دیپلمات سفارت قطر در انگلیس است و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.»
گاردین افزود: العطیه گفت شیخ حمد بن جاسم برای دفاع از خود در برابر اتهام مبنی بر شکنجه یک شهروند انگلیسی، مدعی برخورداری از مصونیت دیپلماتیک است.
به نوشته این روزنامه ، موکلان شیخ حمد بن جاسم با رد این ادعاها اعلام کردند انتصاب موکلشان به سمت دیپلمات در سفارت قطر به پیش از طرح شکایت از وی بازمی گردد، و سمتش در این سفارتخانه، «به نزدیکی بیش ازپیش روابط قطر و انگلیس، به ویژه درزمینهٔ اقتصادی کمک خواهد کرد.»
این روزنامه نوشت: موکلان شیخ حمد بن جاسم اعلام کردند این فعالیت های تجاری، کنوانسیون وین را نقض نمی کند. آنها با ارسال ایمیلی به روزنامه گاردین تصریح کردند دولت انگلیس از انتصاب موکلشان به سمت دیپلماتیک مطلع، و متقاعد شده که با توجه به انتصاب وی به سمت مشاور وزیر، مفاد کنوانسیون وین رعایت شده است.
آنها افزودند: براساس مقررات، دیپلمات ها از سرمایه گذاری در کشوری که مقیم آن هستند، منع نشده اند.
به نوشته گاردین ، براساس برآوردهای صورت گرفته ارزش دارائی های شیخ حمد بن جاسم آل ثانی بیش از هفت میلیارد و 800 میلیون پوند است. وی از سال 2000 تا 2013 یکی از مسئولان اصلی صندوق ذخیره ارزی موسوم به سازمان سرمایه گذاری قطر با سرمایه ای بالغ بر 200 میلیارد دلار بود که مسئولیت نظارت بر مجموعه طرح های سرمایه گذاری در لندن را بر عهده داشت.
گاردین افزود: پس از آنکه امیر قطر در ژوئن 2013 میلادی به نفع پسرش شیخ تمیم بن حمد آل ثانی کناره گیری کرد، شیخ حمد بن جاسم نیز از سمت نخست وزیر، وزیر امور خارجه، و ریاست سازمان سرمایه گذاری قطر کناره گیری کرد و شش ماه بعد وی در لندن در فهرست اسامی دیپلمات های وزارت امور خارجه قطر در لندن ظاهر شد، و درنهایت به سمت «مشاور وزیر» منصوب شد.
این روزنامه افزود: قرار گرفتن نام نخست وزیر سابق قطر در این فهرست به عنوان دیپلمات به این معناست که او و خانواده اش به موجب کنوانسیون 1961وین از مصونیت قضایی در انگلیس برخوردار هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =