وزیر امور خارجه گفت: زمان لازم برای اجرای سایر تعهدات در برجام بیش از چند روز نیست و امیدوارم در دی ماه تحریم ها علیه ایران برداشته شود و ما به سمت روابط منطقی تر با کشورهای اروپایی و سایر شرکا برویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با دانیل میتوف وزیر خارجه بلغارستان درمورد جلسات کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام اظهار داشت: تاکنون دو جلسه رسمی کمیسیون مشترک برگزار شده است و اعضا این کمیسیون در موضوع های مختلف برحسب مورد مشورت هایی داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: تقریبا هر روز همکاران وزارت امور خارجه در تماس دائم برای حل و فصل موضوعات هستند و اعضای ایرانی و 1+5 از اوسط هفته گذشته در وین مشغول بررسی آخرین روش های کاری برای پایان دادن به تحریم ها و اقداماتی هستند که باید بین تاریخ تصویب و تاریخ اجرا صورت بگیرد.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکرات مهمی صورت گرفته و موانعی که باید برداشته شود، برداشته شده و همچنین اسنادی که بایستی حاضر می شد، حاضر شده است.
ظریف تصریح کرد: اسناد راهنمایی که اروپا و آمریکا برای رفع تحریم ها باید به شرکت ها ارائه کنند مورد بحث قرار گرفته است و زمینه مساعد است.

**اقدام کنگره آمریکا مانع عمده ای در مسیر برجام ایجاد کرد
وزیر امور خارجه همچنین با بیان این که اقدام کنگره آمریکا مانع عمده ای در مسیر برجام ایجاد کرده است، اظهار امیدواری کرد دولت آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند و اجازه ندهد این قانون مانع رفت و آمد به ایران شود.
ظریف افزود: متاسفانه اقدام کنگره آمریکا مانع عمده ای ایجاد کرده است و برخی از طریق روش قانونگذاری تلاش کردند مانع ایجاد کنند.
وی با بیان این که امیدواریم دولت آمریکا با تعهدی که داده است اجازه ندهد مانعی برای رفت و آمد به ایران ایجاد کند، ادامه داد: روز گذشته وزیر امورخارجه آمریکا در نامه ای تعهد دولت آمریکا را اعلام کرد و امیدواریم این سنگ که مخالفان به راه انداخته اند را حرکت دهیم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: البته ما احتیاج داریم که اطمینان حاصل کنیم آمریکا تا چه حد به تعهد خود عمل می کند و از روش های مختلف این اطمینان را حاصل می کنیم که تعهدی که وزیر خارجه در نامه ارائه کرده است به اجرا بگذارد.
ظریف یادآور شد: با همه این توضیحات به دلیل برخی موانع پیش بینی نشده که در اجرا پیش آمده بود و مذاکرات صورت گرفته در چند روز آینده امیدواریم اقدامات نهایی شکل بگیرد و تحریم ها برداشته شود.
وی تصریح کرد: همانطور که در اسناد مختلف و اظهار نظرها دیده و شنیده ایم همه برای رفع تحریم ها آماده اند و به تعهدات خود برای رفع تحریم عمل خواهند کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارامیدواری کرد با اجرای درست برجام این امکان فراهم شود که یک بار دیگر روابط بر اساس مقررات و موازین بین المللی با کشورهای دیگر و شرکای ما بویژه اروپا شکل بگیرد.

** همکاری ایران و بلغارستان به نفع دو کشور است
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین درمورد مناسبات ایران و بلغارستان گفت: همکاری میان ایران و بلغارستان به نفع مردم دو کشور و به نفع صلح و ثبات در هر دو منطقه است.
ظریف افزود: ما در شرایطی که دنیا با خطرات مهمی مانند افراط گرایی و تروریست مواجه است و همه نیز در مناطق مختلف به شکلی با این بحران روبرو هستند، نیازمند ارتباط مستمر، گفت وگو و همکاری هستیم.
وی اظهارامیدواری کرد: همکاری که امروز بعد از چندین سال رکود بین ایران و بلغارستان شروع می شود به نفع مردم دو کشور و به نفع صلح و ثبات در هر دو منطقه باشد.
وزیر امور خارجه به روابط 120 ساله دو کشور ایران و بلغارستان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل تحریم روابط دو کشور کاهش جدی داشته اما امروز شروع روابط جدیدی با بلغارستان را پیگیری می کنیم.
ظریف درمورد گفت و گو امروز با همتای بلغارستانی خود گفت: گفت و گوهای ما هم در باره مسائل منطقه و بالکان بود، علاوه بر این در زمینه همکاری های پارلمانی هم گفت و گو کردیم.
وی گفت و گو در زمینه روابط اقتصادی دو کشور را از دیگر محورهای وزیران امور خارجه ایران و بلغارستان بیان کرد و اظهار داشت: دو کشور در زمینه کریدور ترانزیتی زمینه مناسبی برای همکاری دارند ضمن این که هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک برگزار می شود.
وزیر امور خارجه با یادآوری همکاری های دو کشور اظهار داشت: کریدور ترانزیتی و انرژی می تواند از موضوع های مهم همکاری دو کشور باشد.
ظریف در ادامه به امضا یادداشت تفاهم وزیر امورخارجه بلغارستان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: این یادداشت تفاهم در زمینه فرهنگی، ورزشی، آموزشی و همکاری علمی است که می تواند زمینه ساز ارتقای روابط دو کشور باشد.
وی ادامه داد: در شرایطی که دنیا با خطر افراط گرایی و تروریسم مواجه است و همه ما با این بحران مواجه هستیم نیازمند ارتباط و گفت و گوی مستمر با یکدیگر هستیم.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارامیدواری کرد همکاری که امروز بعد از چند سال رکود بی سابقه با بلغارستان شروع می شود به نفع دو کشور و صلح و ثبات در منطقه باشد.
ظریف همچنین به گفت و گوی وزیر امور خارجه بلغارستان با وزیر راه و شهرسازی ایران به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: در این نشست گفت و گوی مهمی درباره کریدور ترانزیتی از کشورهای آذربایجان- ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه - بلغارستان به اتحادیه اروپا انجام شد و این بحث استراتژیک بین دو طرف است.
وی اظهارامیدواری کرد با حرکت در مسیری که طراحی شده است راه توسعه روابط با سرعت بیشتری طی شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =