ایرنا نوشت: برای اولین بار یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که امکان برقراری رژیم دائمی صلح بنا به درخواست کره شمالی و بر اساس آنچه که مد نظر این کشور است، وجود دارد.

کره شمالی بارها تاکید کرده است چنانچه آمریکا حاضر به امضای معاهده صلح دائمی باشد تنش ها در شبه جزیره کره فروکش خواهد کرد و صلح و آرامش برای همیشه در این منطقه حکمفرما می شود.
«دانیل کریتن برینک» رئیس اداره امور آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که اگر کره شمالی به تعهداتش در باره عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای پایبندی نشان دهد، آن زمان هر کار غیرممکنی، امکان پذیر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیونگ یانگ درخواست امضای پیمان دائمی صلح کرده است، اظهار داشت: زمانی که این تعهدات اجرایی شود همه چیز ممکن خواهد بود.
وی در مصاحبه ای که خبرگزاری یونهاپ کره امروز - دوشنبه - از قول وی منتشر کرده است، گفت: ما هنوز جدیت لازم را در باره توقف برنامه تسلیحات هسته ای از کره شمالی مشاهده نکرده ایم.

آمریکا درخواست های مکرر کره شمالی درباره معاهده صلح را رد کرده و هر اقدامی در این زمینه را منوط به پایان بلندپروازیهای های هسته ای کره شمالی دانسته است.
مقام آمریکایی گفت که اگر می خواهیم هر اقدامی را ممکن کنیم باید این برنامه ها متوقف شود.
با این حال وی بار دیگر تاکید کرد که تمرکزها باید بر محور گفت وگو استوار باشد.
وی افزود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اختلافاتش با بسیاری کشورها را از جمله میانمار و کوبا کاهش داده است و سعی دارد در مورد کره شمالی هم به توفیقاتی دست یابد.

این در حالی است که کره شمالی بارها حاضر به بازگشت به مذاکرات هسته ای شش جانبه پکن شده اما آمریکا آن را منوط به برداشتن گام های این کشور در خلع سلاح هسته ای کرده است.
این مذاکرات تنها چارچوب منسجمی بود که می توانست تنش ها را کاهش دهد که به دلیل خصومت های فزاینده آمریکا و کره شمالی از اواخر سال 2008 برگزار نشده است.
مقام آمریکایی در این اظهارنظرها از کره جنوبی و ژاپن به عنوان کشورهای اصلی و مرکزی در سیاست های آسیایی آمریکا یاد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =