ایسنا نوشت: عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی درباره ترور سمیر قنطار، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سوریه نوشت:

زمانی که جنگنده‌ها و موشک‌های رژیم صهیونیستی بیش از شش بار برای ترور سمیر قنطار تلاش کردند و نهایتا بار هفتم موفق شدند این بیانگر دو مساله اساسی است: یکی اینکه این شهید خطر بزرگی علیه طرح اسرائیلی بوده و دوم اینکه به رغم بالا گرفتن روند عادی سازی روابط، تنش‌های خونین، فتنه‌های طایفه‌ای و نژادی، مداخله‌های نظامی خارجی و متوسل شدن برخی از اعراب به اسرائیل به عنوان هم‌پیمانی که می‌توان در برابر خطر ایران به آن تکیه کرد، مقاومت عربی و اسلامی علیه این طرح همچنان ادامه دارد و شدت گرفته است.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی درباره ترور سمیر قنطار، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سوریه نوشت: "سمیر قنطار زمانی که به صف مقاومت فلسطین پیوست در حالی که سنش 17 سال بیشتر نبود به دنبال شهادت بود اما نزدیک به 37 سال این شهادت به تاخیر افتاد؛ سی و هفت سالی که سی سالش را در اسارت به سر برد و هفت سال باقیمانده را نیز برای انقلاب در جبهه بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و برافروختن شعله مقاومت در آنجا سپری کرد. مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم که دانش آموزانش یا به بیانی بهتر مردانش مسیر وی را ادامه خواهند داد و بسیاری به آکادمی وی می‌پیوندند.

سه سال پیش بود که برای نخستین بار سمیر قنطار را در یکی از رستوران‌های ساحلی بیروت دیدم. آن زمان من به دعوت همکار و دوستم غسان بن جدو در آنجا حضور داشتم و پس از مشارکتم در بخشی از برنامه مشهور "بحث آزاد" در شبکه الجزیره وی را دیدم. در بین شرکت کنندگان همسر بزرگوار سمیر قنطار نیز حضور داشت؛ زنی که پس از آزادی سمیر قنطار از زندان‌های اسرائیل با وی ازدواج کرد و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز در مراسم ازدواج آن‌ها حضور داشت. کسی در گوش من آرام گفت که سمیر قنطار درجه والایی در صف مقاومت دارد و اجرای طرح بزرگی را برعهده گرفته است.

من از حرف‌های سمیر قنطار که در طول دیدار لبخند از روی لبانش رخت بر نمی‌بست غافلگیر شدم. زمانی که گفت مقاومت هرگز منتظر حمله اسرائیل نمی‌ماند بلکه زمام امور را به دست خواهد گرفت و خاک غصب شده را آزاد خواهد کرد.

خیلی متواضع بود و به هیچ وجه نمی‌گفت من فلان کار را کردم. در طول زمان دیدارمان حسرت می‌خورد که در بین شهدایی نیست که دست به عملیات علیه اسرائیلی‌ها زده‌اند. قنطار چندین بار طی این دیدار گفت که به سرزمین فلسطین بازخواهد گشت؛ سرزمینی که عاشق آن بوده است. این شهادت مستحق وی و تاریخ طولانی مقاومتش است. وی استحقاق این شهادت را داشت چراکه برای تبدیل جولان به گورستان متجاوزان و اشغالگران تلاش می‌کرد و تلاشش برای تحقق این هدف همواره در سکوت انجام می‌شد.

شاید اسرائیلی‌ها در ترور قنطار موفق شده باشند اما بهای سنگینی را برای این ماجراجویی حساب نشده خواهند پرداخت چراکه هیچ گریزی از انتقام نیست هرچه میزان شهادت بیشتر شود میزان انتقام آن نیز بیشتر خواهد شد. ما در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته این را تجربه کرده‌ایم. مردانی هستند که اگر وعده بدهند عمل می‌کنند و اگر به انتقام تهدید کردند آن را اجرا می‌کنند.

زمان این ترور که چند ساعت پس از صدور قطعنامه شورای امنیت درباره حل سیاسی بحران سوریه بود سیلی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه و موفقیتش در تحمیل شروطش بر همگان بود.

من به کسانی که در شبکه‌های اجتماعی درباره اینکه موشک‌های پیشرفته روسیه از نوع اس 400 و اس 300 کجا می‌روند و چرا جنگنده‌های اسرائیلی را هدف قرار نمی‌دهند که این عملیات ترور را انجام دادند، حق می‌دهم. آن‌ها حق دارند چنین انتقاداتی بکنند. بسیاری و از جمله خود من تصور می‌کردیم که موشک‌های روسیه نقطه تحول استراتژیکی در تغییر معادله در منطقه باشد و به حملات و نقض‌ حریم هوایی سوریه توسط اسرائیل پایان بدهد.

من امیدوارم که اوضاع اینگونه پیش نرود و روسیه واکنش سختی علیه این اقدام تحریک آمیز اسرائیل که می‌خواهد پیروزی بزرگ روسیه در شورای امنیت و قطعنامه آن درباره سوریه را از بین ببرد، نشان دهد. باید پیش از آنکه علیه روسیه به خاطر عدم واکنش به این اقدام اسرائیل شتابزده حکم صادر کنیم کمی درنگ کنیم.

مساله‌ای که به خوبی روشن است این است که یک نقض امنیتی از سوی اسرائیل علیه وحدت مقاومت صورت گرفته است؛ مقاومتی که شهید قنطار برای آزادی جولان رهبری آن را برعهده داشت. این نفوذ امنیتی اسرائیلی‌ها را به اطلاعات کاملی درباره تحرکات، مقر اقامت و ساختمان‌هایی رساند که شهید قنطار در آنجا تردد داشت مثل نفوذ مشابهی که درباره تحرکات شهید عماد مغنیه در دمشق صورت گرفت؛ مساله‌ای که یک تحقیق جدی برای شناختن چگونگی رخ دادن چنین نفوذهایی را می‌طلبد.

ما به دنبال بحث و جدل درباره تبرئه روس‌ها و سامانه موشکی پیشرفته آن‌ها و کوتاهی‌شان در مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی نیستیم که می‌گویند جنگنده‌ای که عملیات ترور را انجام داده موشک خود را زمانی که بر فراز جولان بوده شلیک کرده و حریم هوایی سوریه را نقض نکرده است. مساله مهم این است که عملیات ترور روی خاک سوریه و در منطقه جرمانه در نزدیک دمشق انجام شده و اجرای این عملیات گناه و اهانتی اول برای روسیه و بعد برای مقامات سوریه است. هیچ توجیهی هم در این باره قابل قبول نیست.

ما معتقدیم این ضرب المثل مشهور عربی در اینجا صدق می‌کند که خیر از دل شر بیرون می‌آید. شاید این شهادت بزرگ برای مردی بزرگ که امت و عقایدش و فلسطین را دوست داشت بسیاری از سیاست‌های کنونی به ویژه سیاست روسیه را در قبال اسرائیل تغییر دهد و تل‌آویو درسی فراموش نشدنی بگیرد همانطور که درسی فراموش نشدنی از شکست بزرگش در جنگ 2006 و تمامی جنگ‌هایش در نوار غزه گرفت.

اسرائیل با روزهای سختی مواجه خواهد شد و در نهایت بزرگترین بازنده خواهد بود. در حال حاضر نیز در یک وضعیت امن دروغین به سر می‌برد و در انتظار طوفانی است که هر لحظه در حال جمع آوری قدرت خود است. سرسختی اسرائیل علیه مقاومت ضعیف است و عمرش به پایان خود نزدیک می‌شود. آنچه که در سوریه و منطقه رخ می‌دهد دیر یا زود مثل سیل دامن اسرائیل را خواهد گرفت. ایام بین ما داوری خواهد کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حیدری A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    24 3
    هماهنگ بودن داداش
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    19 2
    سوریه از همه طرف میدان جنگ شده است واویلا واویلا
  • پرویز ملکی A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    1 0
    روسیه با اسرائیل دوست است و هواپیمای آنها را نمی زند.