اسوشیتد پرس در گزارشی از تهران به قلم «علی اکبر دارینی» به موضع گیری ایران نسبت به طرح جدید کنگره آمریکا پرداخته است.

واحد مرکزی خبر نوشت: عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد تغییرات در برنامه لغو روادید آمریکا که باعث ایجاد محدودیت های سفر برای افرادی می شود که پیشتر به ایران سفر کرده اند، ناقض توافق هسته ای میان تهران و کشورهای قدرتمند جهان است.
آمریکا طی روزهای اخیر الزامات امنیتی مربوط به برنامه لغو روادید خود را تشدید کرده است. بر اساس این برنامه، شهروندان 38 کشور می توانند بدون دریافت روادید به آمریکا سفر کنند. اکنون آن دسته از شهروندان این کشورها که سابقه سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان را طی پنج سال گذشته داشته اند، باید برای ورود به آمریکا روادید دریافت کنند.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این قانون جدید را روز جمعه به عنوان بخشی از قانون بودجه یک تریلیون و 100 میلیارد دلاری این کشور امضا کرد.
بر اساس توافق هسته ای با ایران که به نام برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود، کشورهای قدرتمند جهان از جمله آمریکا متعهد شده اند از اجرای هر گونه سیاست که تاثیرگذاری منفی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را پیگیری می کند، خودداری کنند.
تلویزیون دولتی ایران به نقل از عراقچی اعلام کرد: «قانونی که اوباما آن را امضا کرد، ناقض برنامه جامع اقدام مشترک است. قطعا این قانون به شکلی منفی بر روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری تاثیر می گذارد.»
عراقچی در این باره گفت در صورتی که این قانون اجرا شود، ایران به کمیسیون ناظر بر اجرای موافقتنامه رجوع خواهد کرد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای خطاب به همتای ایرانی خود، به وی اطمینان داد که این قانون «به هیچ صورت، مانع عمل کردن ما به تعهدات برجام نخواهد شد.»
کری همچنین در نامه خود به محمد جواد ظریف به این موضوع اشاره کرد که «شماری از ابزارهای بالقوه در این زمینه وجود دارد» که از جمله آنها می توان به روادیدهای تجاری ده ساله، و برنامه های مربوط به تسریع صدور روادیدهای تجاری اشاره کرد.
گروهی متشکل از 102 نماینده پارلمان ایران روز یکشنبه این قانون جدید را محکوم و از حسن روحانی رئیس جمهور ایران درخواست کردند اقدامات تلافی جویانه ای را علیه آمریکا انجام دهد. با این وجود، این نمایندگان اعلام نکردند ایران دقیقا چه اقداماتی می تواند انجام دهد.
5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =