محسن رضایی در یادداشتی با عنوان 'از ویزای آمریکا تا سوریه' نوشت: آمریکا در قبال ایران، با یک سرگردانی مواجه شده است؛ از یکطرف به عقب نشینیِ پی در پی ناچار شده و از طرف دیگر برای حفظ دوستان منطقه ای خود از جمله عربستان و اسراییل، ناچار به اعمال فشارهای جدید علیه ایران است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این یادداشت افزود: لغو دوازده قطعنامه هسته ایِ شورای حکام پیرامون اتهامات و دروغ های بی اساس علیه ایران، برای دوستان آمریکا سنگین بود.
وی اضافه کرد: چیزی نگذشت که عقب نشینیِ دیگری در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران صورت گرفت و آن هم، قبول ادامه حاکمیت بشار اسد در سوریه بود.
رضایی گفت: مذاکرات نیویورک و پذیرش قطعنامه پیشنهادی که به پیشنهادات ایران بسیار نزدیک بود و حذف شرط کنار رفتن اسد، عقب نشینی جدیدی درکمتر از یک هفته به شمار می آید.
وی ادامه داد: وادار کردن ارتش ترکیه به عقب نشینی از خاکِ عراق، در شرایطی که دولت اردوغان با آبروریزیِ قاچاق نفت داعش و فشار روسیه مواجه است ، نشانگر وخیم بودن شرایطِ یکی از متحدین آمریکا در منطقه است.
رضایی افزود: وضع عربستان نیز بسیار وخیم است، هفته هاست که دولت سعودی در پی استقرار آتش بس در یمن است ولی نمی خواهد با دست خالی صحنه را ترک کند؛ بنابراین، بر سر دو راهیِ آتش بس و ادامه جنگ، گرفتار شده است.
وی اضافه کرد: وضع سومین دوست آمریکا یعنی اسراییل نیز از آن دو، بهتر نیست. قریب سه ماه، انتفاضه سومی در سرزمینهای اشغالیِ فلسطین، آن هم در کرانه غربی که تا کنون مردم آن ساکت بوده اند بوقوع پیوسته و دهها نفر شهید و صدها نفر مجروح داشته ولی هنوز دولت نتانیاهو نتوانسته صدای مردم را خاموش کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا برای جبران عقب نشینی های پی در پی در مقابل ایران و شکست های دوستان خود در منطقه و ایجاد توازن بین ایران و آنها، به تصویب قانون ویزا دست زده است.
وی ادامه داد: قانون ویزا، بغضِ پس از شکستِ طرح نفوذ ایالات متحده نیز به شمار می آید؛ وقتی که با هوشیاری رهبری معظم انقلاب، توجه مسولان امنیتی به ورود جاسوسان آمریکایی بیشتر و به دستگیری تعدادی از آنها انجامید، آمریکا در صدد وارد ساختن ضربه ای بر آمد که با وضعیت دوستان خود و شرایط منطقه، فرصت را برای این اقدام غیر منطقی، مناسب یافت و یکبار دیگر، ماهیت غیر دوستانه وکینه خود نسبت به ملت ایران را نشان داد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490704

برچسب‌ها