نماینده مردم تهران درباره تایید اجتهاد کاندیداهای خبرگان گفت: این که آقای مومن گفتند برخی مراجع گفته اند اجازه اجتهادهای ما را نادیده بگیرید، تضعیف مراجع است.

هفته نامه صدا در گفت و گویی با علي مطهري، نظر وي درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی را جويا شد که بخش هایی از آن به شرح زیر است:
** {تاثیر نامزدی حسن خمینی بر معادلات انتخابات} ما اکنون در شرایط حساسی از نظر آینده انقلاب اسلامی قرار داریم. از سال 88 به این سو عده ای سیاست حذف انقلابیون اولیه را در پیش گرفته اند و خود را صاحب انقلاب معرفی می کنند و سعی می کنند افراد موثر را با عنوان «فتنه گر» و «برانداز» به حاشیه برانند. از نظر آنها همه فتنه گر و برانداز و ضد ولایت فقیه و مرتبط با خارج اند مگر آن که خلاف آن ثابت شود. به تعبیر شهید مطهری آفت «رخنه فرصت طلبان» اکنون به جان انقلاب افتاده و کیان آن را تهدید می کند. در چنین شرایطی افرادی که انقلاب را از خود و نتیجه زحمات پدران خود و توده مردم می دانند مسئولیت مضاعفی را احساس می کنند و وظیفه خود می دانند وارد عرصه تصمیم گیری در کشور شوند. حدس می زنم که جناب آقای سید حسن خمینی همین نگاه را دارند و احساس تکلیف کرده اند.
** ورود افرادی که جاذبه و دافعه قوی دارند همیشه موجب پدید آمدن شور و شوق بیشتر و رقابت جدی‌تر می شود. افرادی در شش سال گذشته تلاش کرده اند که ایشان را ضد راه امام و فاقد پایگاه اجتماعی معرفی کنند. این انتخابات آوردگاه خوبی برای این موضوع است و طبعا دو طرف فعال خواهند بود و مردم هم مایل اند نظر خود را اعلام کنند.
** تحلیل کیهان { جریان های مخالف خط امام پشت سر یادگار ایشان جبهه گرفته اند} مثل اکثر تحلیل های آن اشتباه و بیشتر امنیتی و اطلاعاتی است. آنها آنچه را که مایل هستند به صورت یک امر واقع شده معرفی می کنند و بعد تلاش می کنند که تحقق پیدا کند. مثل روشی که درباره منتقدان و معترضان دارند و روشی که درباره کاندیداهای معترض سال 88 داشتند. تحلیلهای مبتنی بر مثلث و مربع هم که بگوییم مخالفان به این مثلث دل بسته اند همه حدس و گمانهای توأم با بدبینی است. همین طور این که بگوییم ایشان در سناریوی آقای هاشمی بازی می کند، به این معنی است که وی از خودش رای و نظر ندارد و این یک اتهام است. اگر کسی حرفهای یک فرد حکیم و با تجربه را قبول داشته باشد، به معنی بازی کردن در سناریوی او نیست بلکه ممکن است خودش راه درست را همین تشخیص داده باشد.
** {برخی شبهات درباره اجتهاد سیدحسن خمینی} من مستقیما از رتبه علمی ایشان اطلاعی ندارم ولی شنیده ام وی بااستعداد است و درس خارج فقه می دهد و این می تواند دلیل بر اجتهاد ایشان باشد. تأیید اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان از سوی مراجع تقلید باید ملاک باشد و الا به این معنی است که این تأییدها بدون حساب و کتاب است. این که آقای مومن گفتند برخی مراجع گفته اند اجازه اجتهادهای ما را نادیده بگیرید، نوعی تضعیف مراجع است و حاکی از این است که خدای ناکرده این اجازه ها تحت تاثیر رودربایستی ها و مانند آن صادر می شود، در حالی که این طور نیست. اصولا من معتقدم اگر تأیید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به جای شورای نگهبان توسط نمایندگان مراجع تقلید انجام شود بهتر است و آن شبهه دُور را هم رفع می کند. ظاهرا خود خبرگان با تغییر آیین نامه داخلی شان می توانند این کار را انجام دهند.
** {احتمال قرار گرفتن سید حسن خمینی در لیست نامزدهای اصولگرایان} به نظر من اصولگرایان باید ایشان را در فهرست نامزدهای خود قرار بدهند چون افرادی مانند ایشان فراجناحی هستند و به گروه خاصی تعلق ندارند.
27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    22 23
    جهان پهلوان علی مطهری . مرد شجاع
  • رضا A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 3
    چکارش دارید بزارید بیاد تا بفهمد مردم نمی خواهند او و امثال او را. شاید تغییر رویه و نگرش دهد بعدا.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    7 20
    پسر کو ندار نشان از پدر
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    12 5
    حالا دیگه وقت اینکارهست إ؟
  • فریبرز A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    50 32
    به سیدحسن رای میدهم
  • غالب A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 3
    ایشان چگونه سوگند به قانون اساسی خوردن ولی پیشنهاد دور زدن قانون می دهند . آیا هرجا قانون را نپسندیدیم باید راه دیگری انتخاب کنیم. چرا