پایگاه اینترنتی دیلی بیست در تحلیلی به قلم آنا نمتسووا به بررسی آثار و عواقب تشدید تنش ها میان ترکیه و روسیه پرداخته است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما ،دیلی بیست در این تحلیل نوشت کاهش حضور روس ها و فعالیت های اقتصادی آنها در ترکیه یکی از نشانه های تشدید جنگ سرد بین دو کشور یا بهتر بگوییم سران دو کشور است که تا همین چندی پیش متحدان نزدیک بودند. 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترک وی در طول سال ها منافع مشترکی یافته بودند به گونه ای که به نظر می رسید جدایی ناپذیرند. 
این روند تا زمانی که پوتین به منظور دفاع از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد خود وارد جنگ داخلی این کشور شد، ادامه یافت. اما ناگهان هواپیماهای اف 16 (ساخت آمریکا )
ترکیه یک میگ 24 روسیه را سرنگون کردند و اینگونه جنگ سرد ترکیه و روسیه آغاز و روز به روز بر شدت آن افزوده شد.
روز پنجشنبه پوتین در یک کنفرانس خبری اعلام کرد روابط دو کشور به حدی آسیب دیده که قابل ترمیم نیست. کرملین ترکیه را به بدترین شکل ممکن مجازات کرد، نخست با ممنوع کردن سفر گردشگری به ترکیه که میلیون ها شهروند روس را نیز از لذت بردن از سواحل ترکیه محروم کرد و پس از آن تحریم کالاهای کشاورزی و تولیدی ترکیه.
این اقدامات احتمالا برای ترکیه بسیار سنگین خواهد بود اما باید توجه داشت که ترکیه یک کشور کوچک مانند گرجستان یا حتی اوکراین نیست که روسیه بتواند به آن تحکم کند. تولید ناخالص ملی ترکیه تقریبا با روسیه برابری می کند. مسکو از آنکارا خواست برای ساقط کردن هواپیمای روسیه عذرخواهی کند. این نخستین شرط برای از سرگیری روابط عادی بود اما به نظر نمی رسد اردوغان قصد عذرخواهی داشته باشد. احمد هان، کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک خاور میانه به دیلی بیست گفت: روابط بین پوتین و اردوغان در دو سال گذشته رو به وخامت گذاشته بود. وی با تاکید بر این که ترکیه هرگز از روسیه عذرخواهی نخواهد کرد گفت: حتی اگر روابط تجاری دو کشور به تدریج ارتقا یابد، روابط ترکیه و روسیه هرگز همانند قبل از جنگ سوریه نخواهد شد و این نگرانی اصلی ما است. 
5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    28 0
    ترکیه با اینکه یک لیتر نفت و گاز نداره تولید ناخالص ملیش تقریبا برابر با کشوری است که بزرگتریم منابع نفت و گاز رو در دنیا داره.ترکیه چیکار کرد که به این حد از پیشرفت دست یافت.این خیلی مهمه.دمتون گرم.به فکر مردمشون بودن نه دیگران.الان یک کشور صنعتی و توسعه یافته شدن.خوش به حالتون.
    • محسن IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
      3 16
      دقیقا حکایت و داستان ما ایرانی ها در ترکیه رخ خواهد داد.چون زمانی ایران ابر قدرت منطقه بود و اجازه ابر قدرت بودن به کشورهای منطقه توسط کشورهای دارای حق وتو داده نشد./