بر اساس یک گزارش تازه منتشر شده، دستکم ۱۵ گروه شورشی فعال در سوریه در صورت شکست نیروهای موسوم به داعش، در عمل می‌توانند جای داعش را پر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، بر اساس گزارش "مرکز مذاهب و ژئوپولتیک" ۶۰ درصد گروه‌های شورشی را می‌توان در طبقه‌بندی "گروه‌های اسلامگرا" قرار داد.

به گفته گزارش این مرکز تلاش قدرتهای جهانی برای تفاوت قائل شدن بین گروه‌های میانه‌رو از تندرو با اشکالاتی مواجه است.

گزارش "مرکز مذاهب و ژئو پولتیک"تاکید می‌کند که بزرگترین چالش پیش‌روی جامعه جهانی گروه‌هایی است که دارای تفکری مشابه با داعش هستند ولی در حال حاضر مورد توجه فدرتهای جهانی قرار ندارند.

ابن مرکز تعداد این شورشیان را حدود ۱۰۰ هزار نفر ارزیابی کرده و افزوده که جهان غرب با تمرکز بر داعش با خطر شکستی استراتژیک روبرو است.

در گزارش این مرکز تاکید شده است که شکست داعش از نظر نظامی باعث پایان تفکر "جهاد" نمی‌شود و افزوده: "ما نمی‌توانیم یک ایدئولوژی را با بمب شکست دهیم، نبرد ما نبردی ایدئولوژیکی است."

"مرکز مذاهب و ژئو پولتیک" هشدار داده است درصورتی که داعش شکست بخورد نیروهای متفرق شده آن و دیگر نیروهای افراط‌گرا می‌توانند با تکیه بر این موضوع که این جهان غرب بود که خلافت را از بین برد، اهدافی را در خارج از سوریه، مورد هدف قرار دهند.

این مرکز افزوده است که چنین گروه‌های جدیدی می‌تواند بایکدیگر رقابت کنند تا توجه نیروهای ستیزه‌جو در دیگر نقاط دنیا و منابع مالی را که در حال حاضر داعش دارد، به خود جذب کنند

به نوشته گزارش این مرکز، کمتر از یک چهارم گروه‌های شورشی فعال را که در بررسی این مرکز قرار داشته‌اند، می‌توان گروه‌های غیر ایدئولوژیک توصیف کرد.

بسیاری از این گروه‌ها به گزارش این مرکز در عین حال تمایل دارند تا در کنار گروه‌های افراطی بجنگند و احتمالا یک چارچوب اسلامی-سیاسی را به درگیرهای داخلی ترجیح می‌دهند.

در عین حال این گزارش تاکید کرده است که حملات نظامی علیه داعش باید همراه باشد با شکست تفکری که داعش را تغذیه می‌کند، همراه باشد.

در نهایت به نوشته این گزارش تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از قدرت کنار نرود و یا کنار گذاشته نشود، این احتمال وجود دارد که درگیریها گسترده‌تر شود.

5050
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =