پس از تصویب قطعنامه‌ روز جمعه شورای امنیت برای تشریح نقشه راه بین المللی در روند صلح سوریه، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که هرگونه برقراری ثبات در سوریه تنها پس از خروج بشار اسد، رییس جمهور سوریه از قدرت امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای پس از صدور قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرد: برقراری صلح و ثبات در سوریه تنها پس از تاسیس کامل دولت انتقالی امکانپذیر است تا این کشور را به سمت یک انتخابات منصفانه و آزاد سوق دهد. در این میان باید اسد و دیگر عواملی که "دستشان به خون مردم آلوده شده است،" صحنه قدرت را ترک کنند. 

در این بیانیه آمده است: ترکیه در همین راستا به کمک‌های خود برای اجرایی شدن فرایند سیاسی ادامه خواهد کرد. 

 

روز جمعه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه‌ای که گفته شده هدفش برقراری صلح در سوریه است، رأی مثبت دادند. 

این قطعنامه در مقایسه با طرح‌های قبلی حاوی پیشنهادهای مشخص‌تر و ملموس‌تری است و حامیان دولت سوریه و همچنین کشورهای حامی مخالفان از آن حمایت کرده‌اند. 

بر اساس این گزارش، 19 کشور حاضر در مذاکرات برای تدوین پیش‌نویس این قطعنامه که ایران هم در بین آنهاست، روز اول سال نوی میلادی را به عنوان روز آغاز مذاکرات دولت و مخالفان در نظر گرفته‌اند. 

هم چنین در قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه از سازمان ملل درخواست شده است ظرف مدت یک ماه از زمان تصویب قطعنامه، گزینه‌هایی برای ساز و کار نظارت بر آتش‌بس ارائه کند.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    15 23
    حتماً منتظر نظر شما بوديم !
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    14 25
    پس معلوم شد آتیشها زیر سر ترکیه است
    • محسن IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
      22 5
      قطعا ترکیه دنبال منافع خود در کشورهای همسایه است. اما تنها ترکیه نیست که منافعی در سوریه و عراق دارد.بلکه تمامی قدرتهای منطقه و جهان به دنبال کسب منافع در این مناطق هستند.قطعا سیاست مداران خبره در کشور ما و دنیا میدانند که اوضاع از چه قرار است و در این بازی شطرنج کدام طرف میتواند منافعی را نصیب خود نماید.ترکیه در طول چند دهه توانسته اقتصاد خوبی را برای کشور و مردمش فراهم اورد.بهمین خاطر دوستان ابر قدرت زیاد تمایل ندارند شریکی دیگر در منطقه ایجاد شود چون منافع انها کم خواهد شد.لذا با ایجاد چنین برانهایی در فکر کاهش قدرت مانوبر ترکیه هستند و نهایتا چنین خواهد شد.زمانی شاه ایران به چنین قدرتی رسیده بود که دوستان غربی شاه نتوانستند قدرت دیگر را در منطقه تحمل کنند.لذا حکومت شاه ساقط شد./
  • بی نام NL ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    17 20
    شاید هخم با تغییر حکومت در ترکیه و غریستان و قطر و امارات و ... دنیا نفسی راحت بکشد.
  • بهمن EE ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    15 24
    آرامش در سوریه و مردم سوریه با کنار رفتن حامیان تروریست ها در ترکیه و قطر و عربستان از قدرت امکان پذیر می باشد می باشد حکومت فاسد ترکیه با کشتار کردها و حمایت از تروریست ها باید تحریم شود و از قدرت کنار برود نه اسد که از مردم و کشورش در مقابل تروریست ها دفاع می کند
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
      5 17
      از این طرف کردها رو قتل عام می کنه . از اون طرف با اسلحه دادن به تروریست های داعش داره ریشه عرب ها رو هم می خشکونه . حقا که روباه لقب برازنده این حیوان هست
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    4 16
    ترکیه که اردوغان نیست اردوغان هم ترکیه نیست نظر شخصی اردوغاته که انشاالله به درک واصل شه
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    6 17
    یعنی این ترکیه نظر نده کسی نمیگه لاله...
  • ناشناس A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    5 15
    تركيه هنوز با كردها درگيري دارد و هر روز سربازان اش در جنگ با پ.ك.ك كشته مي شوند، انفجار در متروي تركيه و درگيري پليس با تظاهركنندگان و معترضان دانشجو سال هاست گريبان گير آن هاست و نه تنها در داخل ثبات ندارد بلكه به خاطر سياست هاي غلط اين كشور با همسايگان اش نظير عراق و سوريه و ابرقدرت روسيه نيز با مشكل مواجه شده و همن چند وقت پيش مقامات عراقي در شوراي امنيت از اين كشور شكايت كردند آنوقت در رابطه با ثبات و آرامش در سوريه سخن مي گويد و بايد گفت اين سخن اش زن جوان مرده را به خنده واميدارد. در ضمن اصلا تركيه اوضاع اقتصادي خوبي ندارد و مردم اش مانند گذشته فقير هستند، اين هم محض اطلاع دوستاني كه فكر مي كنند رابطه با آمريكا و غرب برايشان پول و خوشبختي به ارمغان مي آورد.