ایسنا نوشت: عمه کیم جونگ اون که زمانی قدرتمند بود، نامش دیگر در لیست مقام‌های ارشد پیونگ‌یانگ قرار ندارد. او همسر جان سونگ تائک از مقام‌های کره‌شمالی بود که اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، شش ماه پس از انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی دستور اعدام عمه‌اش را هم صادر کرده، نام این عمه سابقا قدرتمند از لیست "نخبگان حاکم" حذف شد.

نُخبه یا اِلیت به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود. در جامعه‌شناسی و فلسفه سیاسی به گروه کوچکی از مردم گفته می‌شود که با قرار گرفتن در رأس «هرم منزلت اجتماعی» و «امتیازات»، کنترل سهم نابرابر بزرگی از قدرت سیاسی و یا ثروت را در اختیار دارند.

وزارت اتحاد مجدد کره‌جنوبی با صدور راهنمای سالانه خود اعلام کرد، نام کیم کیونگ‌هوی در لیست اعضای کابینه، لیست دبیرهای حزب کارگران و یا اعضای دفتر حزب سیاسی حزب نیست. 

عمه 69 ساله اون، همسر جان سونگ تائک بود که اعدام شد. ماه مه یکی از فراری‌ها از کره‌شمالی گفت که اون عمه‌اش را مسموم کرده اما منابعی در کره‌شمالی تاکید داشتند که وی زنده است و در کلینیک بونگوای پیونگ‌یانگ دوره نقاهت پس از اعتیاد به الکل را سپری می‌کند.

کیم کیونگ‌هوی، عمه رهبر کره‌شمالی همچنین از اواخر سال 2013 در مراسم‌های عمومی دیده نشده است. همسر وی به خیانت و فساد متهم شد. کیم سابقا جزو مقام‌های ارشد بود و ریاست دفتر سیاسی حزب کارگران و ریاست دبیرخانه حزب را برعهده داشت و از اعضای کمیته مرکزی حزب و عضو ارشد دوازدهمین مجمع عالی خلق کره‌شمالی بود. وی همچنین سمت‌هایی در ارتش داشت.

نام وی از لیست‌های مرتبط حذف شده و تنها سمت جزئی در میان اعضای کمیته مرکزی حزب، ژنرال ارتش و نمایندگی مجمع ملی خلق کره‌شمالی را حفظ کرده است.

یک مقام دولتی کره‌جنوبی می‌گوید: این احتمال بسیار زیاد است که کیم کیونگ‌هوی پس از مرگ همسرش از تمام پست‌های دولتی کناره‌گیری کرده باشد. یک مقام ناشناس سئول در گفتگو با روزنامه‌ کره‌ای هرالد بیزنس گفت که کره‌شمالی اطلاعات نخبگان حاکم خود را علنی نکرده است و اطلاعات این وزارتخانه بر پایه "برآوردهای محافظه‌کارانه" است.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    4 0
    69 سالش بوده دیگه عمر خودش رو کرده بوده. واینچنین گردش نخبگان شکل گرفت