ایسنا نوشت: طالبان پاکستان در بیانیه‌ای ادعای رهبر گروه تروریست داعش مبنی بر اینکه رهبر تمامی مسلمانان جهان و خلیفه مسلمین است را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه طالبان پاکستان پس از آن منتشر شد که طالبان افغانستان نیز به دنبال بیعت چندین تن از فرماندهان رده پایین خود با گروه تروریستی داعش، مخالفت مشابهی را مطرح کرده بود.

داعش سال گذشته میلادی ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه تروریستی را به عنوان "خلیفه و رهبر" مسلمانان اعلام کرد. البغدادی قصد دارد یک خلافت جهانی به رهبری خود ایجاد کند.

تازه‌ترین بیانیه طالبان پاکستان در بحبوحه گمناه زنی‌های مطرح شده مبنی بر اینکه رهبری این جنبش که هدفش سرنگونی دولت نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و ایجاد یک دولت دینی است، در حقیقت به شدت نگران داعش است.

طالبان پاکستان در این بیانیه گفته است: البغدادی خلیفه نیست چرا که در اسلام خلیفه بدان معنا است که او رهبر تمامی مسلمانان جهان است در حالی که البغدادی چنین رهبری نیست. او تنها رهبری قلمرو افراد خاصی را به عهده دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: البغدادی یک خلیفه اسلامی نیست چرا که تصمیم گیری‌هایش براساس قوانین اسلامی نیست. البغدادی تنها کنترل مناطق محدودی در برخی کشورهای مسلمان همچون مصر، لیبی، یمن و افغانستان دارد.

طالبان پاکستان به طور جداگانه از طالبان افغانستان فعالیت می‌کند اما تقریبا با یکدیگر متحد شده‌اند.

سال گذشته میلادی شاخه‌هایی از طالبان پاکستان با داعش اعلام بیعت کرد و به شبه نظامیان سراسر منطقه دستور داد تا برای ایجاد یک "خلافت اسلامی" در جهان به این کمپین بپیوندند.

این در حالی است که مقامات پاکستانی می‌گویند، داعش هیچ ارتباط مالی با هیچ کدام از گروه‌های پاکستانی ندارد اما همزمان با خروج نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا از افغانستان، نگرانی‌هایی درباره ناآرامی‌ها و آشوب‌های بیشتر در این منطقه وجود دارد و گروه‌هایی همچون شبکه حقانی و داعش احتمالا از خلاء امنیتی سوء استفاده می‌کنند.

طالبان پاکستان همانند طالبان افغانستان در این بیانیه وحشیگری قوانین داعش را محکوم کرده و گفته است: خلافت البغدادی اسلامی نیست؛ یک خلیفه واقعی عدالت حقیقی را ایجاد می‌کند در حالی که افراد البغدادی بسیاری از نیروهای گروه‌های دیگر را می‌کشند.

طالبان افغانستان اوایل سال جاری میلادی در نامه‌ای به البغدادی خواست تا سربازگیری در افغانستان را متوقف کند. این جنبش در این نامه نوشت: در مبارازت ما برای ایجاد قوانین اسلامی تنها جای یک پرچم و یک رهبری وجود دارد.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =