رییس سازمان انرژی اتمی گفت : پرونده ای تحت عنوان پی.ام.دی در باره ایران موضوعیت نداشته و بسته شده است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی شنبه شب در برنامه نگاه یک با بیان اینکه پرونده ایران در 24 آذر بسته شد،افزود: موضوع ایران تحت عنوان پایش برنامه صلح آمیز در قالب برجام در دست بررسی خواهد بود.
وی درمورد مواردمطرح شده از سوی آژانس که البته برای جمهوری اسلامی ناخوشایند است،گفت: فراسازی نوترونی که آژانس اعلام می کرد نکاتی بود که در مجلات علمی خودشان به چاپ رسیده بود.
صالحی گفت: البته مطرح کردن یکسری مسائل به منظور توجیه افکاری عمومی آن سوی مرزها صورت می گرفت اما در بندهای قطعنامه صادرشده بر عدم فعالیت های غیرقانونی ایران تاکید شد و آمده است که فعالیت های جمهوری اسلامی در چارچوب آژانس صورت گرفته است.
وی درمورد عدم شفافیت در قطعنامه گفت:در زمان مشورت با ایران برای تهیه پیشنویس اولیه که غیرقابل قبول نیز از سوی ما بود، نظرات دریافت شد و 3 بند از خواسته های خود را حذف کردند.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: قطنامه تصویب شده تمامی خواسته های ما را برآورده کرد و تمامی قطعنامه ها لغو شده و پرونده بسته خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دو یا سه بند مورد مناقشه دلیلی برای بازگرداندن پرونده ایران به حالت قبل نخواهد شد ،گفت: دو یا بند نمی تواند مبنایی برای بازگرداندن پرونده به حالت قبلی باشدچراکه آژانس نیم تواند قضاوتی بنابر دلخواه خود انجام دهد و در غیر این صورت باید قضاوت بر اساس مستندات که لازمه آن نمونه گیری از محل های فعالیت هسته ای است ، انجام شود.
صالحی به تجهیزات به کار گرفته شده در تجهیزات اتمی کشورمان اشاره کرد و گفت: تجهیزات موجود این امکان را می دهد که اتمها را نیزشمارش کرد .
وی به اتهامات ارایه شده در سال 2003 به ایران اشاره کرد و گفت : در آن زمان ما را متهم به غنی سازی 50 درصدی می کردند که از طرف جمهوری اسلامی ایران رد و دلیل آن آلودگی تجهیزاتی اعلام شد که البته منشاء آن در خارج از کشور بود.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین به ادعاهای طرف های مذاکره در مورد پارچین اشاره کرد و گفت: بر اساس این ادعاها دو نوبت اجازه بازرسی داده شده که مبتنی بر یافته های مستند نکته ای کشف نکردند و این نشان از صحت و انسجام موضع گیری های جمهوری اسلامی بود.
**قبول پروتکل الحاقی به معنای انجام هر کاری توسط آژانس نیست
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: قبول پروتکل الحاقی به این معنا نیست که آژانس هرکاری بخواهد می تواند انجام دهد و شامل یک دستور العمل خاص است که همه موارد در آن مشخص شده است.
صالحی گفت:درگزارش آمانو به درستی آمد که پرونده ای که فعالیت های گذشته و حال ایران را که در هر فصل مورد بررسی قرار می گرفت بسته شد.
وی افزود:دراین قطعنامه مواردی آمده که خیلی هم جهت با فعالیت های ما است و بعضی موارد هم درست نیست.
صالحی گفت:خود بنده هم منتقد بودم به برخی از مطالب این قطعنامه چرا که این خود آژانس است که باید کار خود را توجیه کند.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نشست مطبوعاتی آمانو و سوال برخی از خبرنگاران خارجی مبنی بر تحت فشار قراردادن ایران طی چندسال و دلایل آن افزود:آمانو که ازاین سوال غافلگیر شده بود فقط گفت این فشارها به دلیل همکاری نکردن ایران بوده است.
وی خاطر نشان کرد:البته موضوع ایران همچنان دردستور کار آژانس است اما تحت عنوانی دیگر این موضوع پیگیری می شود.
صالحی تاکید کرد : در یکی دو بند از این قطعنامه اشاره شده به برخی از فعالیت های ایران تحت عنوان مسائل شبیه سازی و ... که باید بگویم که تمام این مسائل درآن سالها در مجلات آنها چاپ شده که اگر ما ریگی به کفش داشتیم این مسائل را اعلام نمی کردیم .
رییس سازمان انرژی اتمی گفت:برای متخصصان و اهل فن اینگونه ادعاها معنایی ندارد همانطورکه خود آنها گفته اند که ایران فعالیتی نداشته است.
وی با اشاره به مشورت غربی ها با ایران برای تنظیم پیش نویس قطعنامه افزود: قطعنامه اولیه غیرقابل قبول بود و دو الی سه بند از مواردی که آنها می خواستند وارد کنند حذف شد و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم آن مواردی که ما مد نظر داشتیم در قطعنامه آمد و پرونده بسته شد.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اتهام آژانس در سال 2003 به ایران مبنی بر غنی سازی بالای 50 درصد افزود :در آن زمان ما گفتیم این ها مربوط به تجهیزات آلوده است اما آنها سه سال این را اعلام کردند و بعد از سه سال اعلام کردند که این آلودگی ها خارجی بوده است.
صالحی اضافه کرد :آنها آمدند و در قطعنامه این موارد را گفتند ، چراکه اگر می گفتند که چیزی نبوده در برابر افکار عمومی مشکل پیدا می کردند و ایران می توانست علیه برخی کشورها و آژانس شکایت کند.
وی با اشاره به چاپ سالانه کتابچه گزارش سالیانه در آژانس بین المللی انرژی اتمی و دسته بندی خطاها گفت:خطاها به سه دسته : قصور،تقصیر و عدم پایبندی تقسیم شده است که مواردی که در گزارش آمده در دسته بندی قصور و تقصیر قرار می گیرد که دیگر نمی توانند روی این موارد بنای دیگری را قرار دهند.
رییس سازمان انرژی اتمی درخصوص پذیرش پروتکل الحاقی و وظیفه ایران برای پاسخگویی افزود:پروتکل یک دستور العمل هایی دارد که حدود 100 کشور آن را اجرامی کنند و به گونه ای این پروتکل را تنظیم کرده اند که آژانس نتواند هر کاری را می خواهد انجام دهد.
صالحی خاطرنشان ساخت:در چارچوب پروتکل فعالیت های هسته ای ما زیر نظر سازمان بین المللی انرژی اتمی قرار می گیرد و تنها در دو مورد ما پذیرفتیم که در برجام فراتر از پروتکل عمل کنیم مثل انتقال مواد از اردکان به اصفهان.
وی افزود: پروتکل یک شیوه نامه برای اجرای خودش دارد و باید مستندی بیاوریم تا بتوانیم یک سایت هسته ای را بازدید کنیم و این امر برای همه کشورها صادق است لذا از قبل پیش بینیهای لازم انجام شده است.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدامات غربیها و خودسری آنها در لشگرکشی به عراق و سوریه و افغانستان گفت: آنها نفوذ دارند و اگر بخواهیم منطق را براساس قدرت بگذاریم هرکاری را می توانند انجام دهند اما در برابر ایران آنها دیدند که قدرت کارساز نیست و ایران زیر هر فشاری ایستادگی می کند لذا از درِ مذاکره وارد شدند.
صالحی ادامه داد:دراین سالها ایران یاد گرفت فعالیتهای هسته ای اش را افزایش دهند و از اتکاء خود به نفت بکاهد و حالا می بینیم که آن کشورهایی که باعث پایین آمدن قیمت نفت شدند امروز می بینند که نفت دست خودشان را گاز می گیرد.
وی درخصوص تأثیر گزارش آمانو و قطعنامه بر گزارش جامع آینده آژانس گفت: این قطعنامه پایه و اساس گزارش آینده را فراهم می کند و آن نتیجه گیری فراگیر بعد از چند سال در آژانس نسبت به یک کشور صورت خواهد گرفت.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این گزارش آمانو گفته که چرخه سوخت غیر اعلام شده ای را در ایران ندیده و انحراف مواد سوخت در ایران وجود ندارد.
صالحی افزود: الآن ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مثل یک کشور عادی است با این تفاوت که در هر فصل در دستور کار هستیم البته تحت برجام و مدیرکل یک گزارشی را در باره فعالیتهای ایران به آژانس می دهد.
وی گفت: در گزارش آمانو تنها استنباط شخصی وی آمده و این استنباطها در قطعنامه نیامده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =