بی بی سی نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است.

این محدودیت‌ها که ده روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده - اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

هنوز زمان مشخصی برای اجرای قانون تازه تعیین نشده است.

'مجازات بی‌دلیل'

تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از انتقادهای کاربران ایرانی یا ایرانی‌تبار شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که آن را "مجازاتی بدون دلیل و بی‌مورد" می‌دانستند.

بعضی مقام‌های ایرانی هم از سخت‌گیری‌های تازه آمریکا انتقاد کردند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت اگر محدودیت‌های تازه مغایر برجام یا توافق جامع هسته‌ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد.

این واکنش‌ها به ایران محدود نبود و سفرای کشورهای اروپایی در آمریکا - که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می‌شود- در مطلبی مشترک از وضع سخت‌گیری‌های تازه انتقاد کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    7 5
    این جور بد عهدی ها باید به شدت مقابله مثل بشند و از ابتدا اجازه چنین گستاخی ها داده نشود درضمن در برجام یکجا به صورت کلی اومده هر اقدامی از طرف مقابل که مانع حضور شرکت ها و افراد آنها در ایران شود مصداق نقض می باشد به کمیسیون مشترک اعتراض کنید فبل ازابن که روز اجرا برسه چون اومقع دست برتر ایران نداره
  • پیمان IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    8 10
    با سلام لطفا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخوایم که عکس العمل نشون بده
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    16 4
    من واقعا روی این دولت آمریکا حساب دیگری داشتم اما بدون تعصب باید قبول کرد کنگره دشمن مردم ماست این از بغض و کینه انها نسبت به ما پیداست و دولت اوباما هم تسلیم شده است. این مصوبه علیه مردم ایران است نه علیه دولت یا نهادهای خاص.
  • عرفان IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    11 5
    ایران باید با قدرتهای جهانی مثل چین روسیه وهند رابطه استراتژیک داشته باشه وقید رابطه با امریکا رو برای همیشه بزنه این کشور مدام برای ایران مشکل درست میکنه اگر هم جمهوریخواهان برنده بشن که احتمالش زیاده دشمنی امریکا چند برابر میشه
  • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    11 2
    این که میگن به حرف نیست به عمل کار برآید ، عمل این جناب اوباما را هم دیدیم...
  • مرتضی A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    19 10
    متاسفم برای آمریکا و سران این کشور که جز کینه توزی و دورویی چیز دیگه ای رو به نمایش نذاشتند...لعنت بر شما
  • حامی A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    7 5
    متاسفم..
  • مهدی A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    14 2
    امیدوارم آمریکا هر چه زودتر بازهم توسط افراد تبعه عربستان، پاکستان مجازات شوند تا متوجه شوند کدام کشور تروریست درست میکند.
  • بی نام US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    11 8
    کی گفته نمیتونن بیان ایران؟ چرا توی عنوان خبر یه جوری وانمود میکنید که مردم اوم کشورها نمیتونن بیان؟ کاملا هم میتونن اما اگر بعدش بخواهند که به آمریکا سفر کنند باید ویزای آمریکا رو دریافت کنند که این هم لزوما کار سختی نیست و قابل مقایسه با گرفتن ویزای آمریکا توسط ایرانیان نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    10 12
    اين كارشون لكه ننگي توي تاريخ بين دو كشور بعد از كودتاي 28 مرداد و ساقط كردن ايرباس است .
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    7 11
    "نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا..." ویزا گرفتن نباید مشکل داشته باشه اینقده بزرگش نکنید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    1 1
    خخخخ خب ما هم نمیریم امریکا
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    1 0
    بفرما اول بسم الله نقض برجام
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    1 0
    خوب دیگه مقیم بودن حتی ایرانی تبار بودن بدرد کسی نمیخوره پاشونوبه ایران بگذارن باید مثل من برن واسه ویزا و خوب وقتی کنسولگری در کشور نیست پس دیگه ایران نمیان. خانواده ها هم دیگه مزایایی باداشتن گرین کارت ندارن.تمام شد رفت . حتی اگه تابعیت آمریکا رو هم داشته باشند یه پول سیاه نمی ارزه چون باید برن ویزا بگیرن.تازه همه اروپائیها پاشون به هر علتی مثل تجارت به ایران برسه باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرن. اوبامای دورو ثابت کرد هیچوقت و هیچ زمان به رئیس جمهور آمریکا با هر مذهب، رنگ ،نژاد ،حزب و جنسیتی نباید اعتماد کرد.امروز بلندتر از هر روز میگویم مرگ برآمریکای مزور. این کشور پای هیچ عهدی نمیمونه و عهدها رو با نام تازه ای میشکنه. متاسفم که رئیس جمهور روزه سکوت گرفته و موضع نمیگیره.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    4 1
    چه نظرات جالبی همه خیلی طبیعی درمورد واکنش دولت چیزی نگفتن ولی اگه یه دولت دیگه بود....
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    4 1
    اینا با اینکار دارند به صنعت و گردشگری ایران ضربه وارد میکنند
  • بردیا US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    12 0
    دوستانی که میگن به ما چه، یه مشت ایرانی پولدار ضرر میکنن، حواسشون باشه این قانون بیشتر اقتصاد و کردشگری ایران رو ضربه میزنه. کدوم اروپایی قبول میکنه بیاد ایران و بعد برای رفتن به امریکا مجبور بشه ویزا بگیره و به صدها سوال با ربط و بی ربط کنسول جواب پس بده. تازه پروسه وقت گیر و هزینه ویزا رو هم بهش اضافه کنین.