تسنیم نوشت: خبرنگاران برخی از شبکه های مخالف نظام سوریه با سرکرده جبهه النصره مصاحبه اختصاصی انجام دادند، حال پرسش این است آیا خبرنگاران به مانند خبرنگار الجزیره به احترام جولانی کفش از پای در آوردند؟

به گزارش پایگاه خبری السفیر، به نظر می رسد، ابو محمد الجولانی سرکرده شاخه القاعده در سوریه موسوم به "جبهه النصره " این بار خیلی علاقمند به یکه تازی الجزیره در برگزار کردن مصاحبه های اختصاصی با سران القاعده و فرماندهان آن نبود، از این رو وی چند روز قبل ترجیح داد با خبرنگاران سه شبکه تلویزیونی مختلف در آن واحد گفت وگو و مصاحبه کند.

الجولانی از این طریق تلاش کرد، تا این دیدار خود با این شبکه ها را " کنفرانس مطبوعاتی " قلمداد کند، و از این طریق پاسخی به کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در عربستان سعودی برای چند گروه از مخالفان نظام سوریه داده باشد.

تبلیغ در رابطه با " کنفرانس الجولانی " به صورت گسترده ای صورت گرفت، تبلیغات برای این کنفرانسی که شنبه انجام شد از پنجشنبه قبل شروع شده بود، پایگاه خبری موسسه موسوم به " المنار البیضاء " وابسته به " جبهه النصره " تصویری از الجولانی از پشت سر را نشان می داد، وی در برابر چهارخبرنگار پشت یک میز نشسته بود.

این پایگاه در این تبلیغ مربوط به این نشست و مصاحبه چنین اعلام کرد: "به زودی ... کنفرانس مطبوعاتی ابو محمد الجولانی بر روی سه فرستنده پخش می شود ".

دو شبکه " اورینت " و " الغد العربی " بر روی پایگاه های اینترنتی خود این آگهی را به صورت گسترده پوشش دادند، اما در مقابل شبکه " الجزیره " گویی خیلی به آن توجهی نشان نمی داد، اما شنبه شب و بعد از چندین ساعت تاخیر از موعد قبلی اعلام شده برای این کنفرانس، این کنفرانس ضبط شده به صورت کامل بر روی شبکه های " اورینت " و " الغد العربی " پخش شد و در مقابل شبکه " الجزیره " تنها به پخش گوشه های برگزیده ای از این مصاحبه بسنده کرد و این بخش ها را در بخش خبری پخش کرد، ولی متن کامل این دیدار را بر روی پایگاه خبری خود قرار داد.

مصاحبه و گفت وگو با سرکرده جبهه النصره را موسی العمر فرستاده " شبکه الغد العربی " و ادهم ابو حسام " خبرنگار الجزیره " و محمد الفیصل " خبرنگار شبکه اورینت " و هادی العبد الله که به عنوان " مستقل " حضور داشت، انجام دادند.

مدت این دیدار از یک ساعت هم فراتر رفت و در این مصاحبه صورت الجولانی به شکل مات نمایان بود، بخش اعظم گفت وگو درباره کنفرانس ریاض ادامه یافت، کنفرانسی که الجولانی شرکت در آن را به مثابه (آن چه وی آن را ) خیانت به خون شهدا دانسته بود.

این سومین حضور تلویزیونی سرکرده " جبهه النصره " به شمار می آمد، نخستین دیدارش را با تیسیر علونی خبرنگار الجزیره در سال 2013 انجام داده بود، و دومین مصاحبه را با احمد منصور بازهم خبرنگار الجزیره در ماه مارس از سال جاری میلادی انجام داد، هر دو مصاحبه قبلی هم صورت الجولانی نمایش داده نشد، برعکس دیدار اخیر که صورتش را مات نشان می دادند.

" الجولانی " در این مصاحبه بسیار تلاش می کرد تا خود را یک " چهره سیاسی " جابزند و سعی می کرد، مواضع سیاسی بین المللی را تحلیل کند، و علل دخالت روسیه را و نیز موضع ترکیه در این باره و مواضع عربستان سعودی و غیره را مورد بررسی قرار دهد و جالب این است که وی به هیچ نحوی به قطر و موضع این کشور اشاره نکرد.

وی شرحی را درباره دیدگاه گروهش درباره تحولات میدانی ارائه داد و این کنفرانس خبری بیشتر به بازاری برای عرضه اندیشه های گروهش و اهداف این گروه مبدل شد، وی سعی داشت از میزان خطر ارتباط گروهش با القاعده بکاهد، چرا که " الجولانی " در این رابطه هیچ مشکلی نمی دید.

در این برنامه سعی شد تا " الجولانی " به صورت " یک دولتمرد " معرفی شود و نمی خواستند وی را به عنوان یک " سرکرده جنگی " نشان دهند، چرا که وی در این دیدار به گونه ای نشان داده شد که با میهمانانش دست می دهد و در مسائل سیاسی بحث می کند و در این خصوص به آیات قرآنی استناد نمی کرد و دیگر خبری از احادیث نبوی هم نبود.

آنچه در این باره باید متذکر شویم این است که هر چهار مصاحبه کننده، در این " کنفرانس مطبوعاتی " تایید وحمایت شدید خود را از " جبهه النصره " مخفی نمی کردند، به عنوان مثال موسی العمر در صفحه شخصی خود بر روی فیسبوک نوشته هایی در حمایت و تایید " جبهه النصره " می نویسد، وی محل اقامتش شهر لندن است و حتی ارتباط برخی از نزدیکان خود با این گروه را هم پنهان نمی کند، حتی گفته می شود برخی از نزدیکان وی در داخل گروه " جبهه النصره " در روستای تفتناز در حومه حلب در حال نبرد به نفع این گروه هستند.

و هر سه مصاحبه کننده دیگر همه مقیم سوریه هستند و جنگجویان " جبهه النصره " را در جریان نبردها همراهی می‌کنند و حتی با برخی از فرماندهان " جبهه النصره " که در میادین نبرد حضور دارند مصاحبه هایی هم انجام داده اند.

شبکه هایی هم که اقدام به پخش این مصاحبه کردند، همگی از حامیان " جبهه النصره " بوده و به آنها صفت " مجاهدین " اطلاق می کنند و از این طریق همبستگی خود را با آنها اعلام می دارند.

در میان این نزاع رسانه ای نهفته بین شبکه های وابسته به عربستان سعودی نظیر " شبکه العربیه " و شبکه های وابسته به قطر و در راس آنها " الجزیره " در این دیدار با " الجولانی " یک انتقاد از سوی وی از عربستان سعودی نمایان شد، و وی بار دیگر اعلام کرد که گروه موسوم به " ارتش آزاد " مخالف نظام سوریه را به رسمیت نمی شناسد.

این موضع " الجولانی " بعد از پخش دیدار یک جنجال رسانه ای بپا کرد، همین مساله باعث شد تا موسسه موسوم به " المناره البیضاء " اقدام به انتشار توضیحی در این زمینه نماید.

موسسه مذکور اجرای مونتاژ در باره این " کنفرانس مطبوعاتی " را برعهده گرفته بود و بعد از انجام مراحل مونتاژ برای پخش به شبکه های مذکور مصاحبه را تحویل داد، و این شبکه ها بعد از مونتاژ به عمل آمده هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتند، و بلافاصله اقدام به پخش آن کردند.

در این نوار سعی شده بود چهره " الجولانی " نمایش داده نشود و تنها به نمایش بخشی از محاسنش بسنده شود، و دو میهمان وی " همچون حضور در برابر رئیس جمهور " در صفحه به نمایش گذاشته شود و دیگر تصاویری از میهمانان نشان داده نشد تا ببینیم آیا همان گونه که احمد منصور کفش هایش را به نشان احترام از پای در آورده بود، دیگران هم چنین کردند یا خیر ؟.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =