رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی سنگ بزرگی از جلوی راه توسعه اقتصادی ایران برداشته شد و انشاله سال آینده شاهد رونق و توسعه اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش ایلنا،علی لاریجانی عصر امروز در همایش ملی کارگران ساختمانی که با حضور گسترده کارگران در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه‌اطهار(ع) شهر قم برگزار شد با اشاره به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی اظهار داشت: حدودیکسال قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی بحث مذاکرات مطرح شد و البته به بن‌بست‌هایی در این خصوص رسیده بودیم اما در مدیریت کلان کشور به این نتیجه رسیدیم که با شرایط خاصی مذاکرات را دنبال کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه ما این بود که طرف‌های غربی بحث غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرند و بعد مذاکره کنند؛ ابتدا به صورت شفاهی اعلام کردم که غنی‌سازی در خاک ایران را قبول داریم اما ما در پاسخ گفتیم که بیان شفاهی این موضوع اعتبار قانونی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصاف دوازده ساله جمهوری اسلامی با طرف‌های غربی بر سر به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی در خاک ایران بود گفت: آنها ما را متهم می‌کردند که می‌خواهید سلاح هسته‌ای تولید کنید در حالی که خلاف می‌گفتند به همین بهانه در شورای امنیت و شورای حکام مصوباتی بر علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند تا ایران در خاک خود غنی‌سازی نداشته باشد؛ ما نیز در پاسخ می‌گفتیم که فتوای رهبر معظم انقلاب این است که تولید سلاح کشتار جمعی از هر نوع آن حرام است و به همین دلیل جمهوری اسلامی دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

وی افزود: حتی در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق با و جود اینکه صدام سلاح شیمیایی استفاده کرده بود اما ایران به هیچ عنوان این کار را نکرد چرا که رهبران ما امام خمینی و مقام معظم رهبری تولید و بکار بردن سلاح کشتار جمعی را حرام می‌دانند؛ اما با وجود اینکه آنها نسبت به این موضوع اطلاع داشتند چندین قطعنامه را برعلیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند.

لاریجانی اضافه کرد: در هر صورت ما اصرار داشتیم که غنی‌سازی در خاک ایران انجام شود چرا که یک جایگاه صنعتی برای کشور محسوب می‌شود؛ ابتدا شفاها این موضوع را پذیرفتد و ما گفتیم تا این موضوع مکتوب نشده و امضایی نداشته باشد برای ما رسمیت پیدا نمی‌کند؛ بعد از آن از طریق کشور عمان اعلام کردند که ما حق غنی‌سازی شما را در خاک ایران به رسمیت می‌شناسیم اما باز هم به دلیل اینکه این موضوع به دلیل شفاهی اعلام شده بود آن را نپذیرفتیم به همین دلیل بعدها به صورت کتبی این موضوع را قبول کردند؛ بعد از اینکه این موضوع به صورت مکتوب به ما اعلام شد وارد مذاکره شدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کردند ایران بدون پشتوانه وارد مذاکرات شده است در حالی که ما ابتدا اینکه ایران حق غنی‌سازی در خاک خود داشته باشد را گرفتیم و بعد وارد مذاکرات شدیم.

وی گفت:در هر صورت مسیر مذاکرات عوض شد و همه تحریم‌ها برداشته شد؛‌البته بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات، سعی دشمنان ما براین بود که در شورای حکام برعلیه جمهوری اسلامی سنگ‌اندازی کنند و آن این بود که با اطلاعات نادرستی که از دشمنان ایران گرفته شده بود پرونده پی‌ام‌دی همچنان باز بماند اما خوشبختانه این پرونده نیز بسته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقطه قوت دیپلماسی کشور همین به نتیجه رسیدن مذاکرات و بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی بود که واقعا برای موانعی که در راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بودند تعیین تکلیف صورت گرفت؛ این واقعا یک توفیق بزرگ برای ایران بود.

وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی کشور بسته شدن پرونده دروغین پی‌ام‌دی در شورای حکام بود چرا که در پی‌ام‌دی به دروغ گفته شده بود که ایران سعی در ساخت سلاح هسته‌ای دارد در حالی که ما هیچ علاقه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای نداشتیم.

لاریجانی اضافه کرد: با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی همه مطالبی که راجع به گذشته مطرح می‌شد مختومه شد و حالا بحث از آینده مسئله هسته‌ای ایران و نظارت بر آن است؛ ما در خصوص آینده هم هیچ نگرانی نداریم چرا که نمی‌خواهیم به سمت سلاح هسته‌ای برویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی سنگ بزرگی از جلوی راه توسعه اقتصادی ایران برداشته شد و انشاله سال آینده شاهد رونق و توسعه اقتصادی خواهیم بود؛ برای مثال از سال آینده دو برابر امسال می‌توانیم نفت بفروشیم، البته برخی از کشورهای منطقه شیطنت کرده‌اند که نفت در قیمت پایینی به فروش برسد که این شیطنت‌ها نمی‌تواند پایدار بماند و ما باید به سهمیه خودمان برسیم.

وی با اشاره به حوادث اخیر در نیجریه و کشتار شیعیان در این کشور افریقایی نیز گفت: جنایات نیجریه ناراحت کننده بود چرا که به یک عده مسلمانی که مشغول عبادت بودند آرپی چی می‌زنند که حاصل آن کشته شدن تعداد زیادی از شیعیان بود و متاسفانه همچنان این کار ادامه دارد که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنهاد یکی از کارفرمایان در خصوص جلوگیری از فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان گفت: در مجلس این موضوع را تا حدودی دنبال کردیم و معتقدیم باید فشار مالیاتی را متعادل کرد که واحدهای تولیدی این قدر تحت فشار نباشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =