تسنیم نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان که براى شرکت در اجلاس یافتن راه‌حل سیاسى براى سوریه به نیویورک رفته است، از احتمال دیدارش با همتاى آمریکایى خود درباره اجراى برجام خبر داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در بدو ورود به نیویورک به خبرنگار خبرگزارى صدا و سیما گفت: بحث سوریه مهمترین هدف این سفر است که در واقع اجلاس سوم وین در مورد سوریه است که در نیویورک تشکیل خواهد شد.

وى افزود: البته ما معتقدیم که برخی‌ مقدمات لازم برای این جلسه کاملاً فراهم نشده ولی‌ به هر حال با توجه به اینکه جلسه تشکیل شده است، جمهوری اسلامی ایران هم با آمادگی برای بحث در مورد موضوعات مختلف به‌ویژه ضرورت هماهنگی‌ در برابر تروریست‌ها و گروه‌های افراطی و اینکه گروه‌های افراطی و تروریست که دستشان به خون مردم سوریه آغشته است، نمی‌توانند نقشى در آینده سوریه داشته باشند، در جلسه حضور پیدا خواهد کرد.

ظریف به دیدارهاى دوجانبه خود با برخى همتایانش در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: کنار جلسه امکان دیدار‌های دوجانبه مخصوصاً برای اجرای برجام وجود دارد و من عصر پنجشنبه با وزیر خارجه چین و آلمان دیدار خواهم کرد.

وى افزود: احتمال دیدار با وزیر خارجه آمریکا در مورد اجرای برجام وجود دارد و همین‌طور دیدارهای دوجانبه دیگری با کشور‌های عضو این گروه درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داریم، لذا فرصتی برای بحث‌های مختلف و همین‌طور شرکت در جلسه است.

وزیر امور خارجه درباره نشست روز پنجشنبه شوراى امنیت که درباره قطع راه‌هاى تأمین مالى داعش برگزار مى‌شود نیز گفت: یکی‌ از معضلاتی که جامعه بین‌المللی با آن روبه‌رو است، این واقعیت است که هنوز کمک‌های مالی به داعش ادامه دارد.

وى افزود: مخصوصاً نفت داعش فروخته می‌شود و ورود حامیان داعش و جنگجویان خارجی‌ به سوریه و عراق ادامه دارد، لذا لازم است که هماهنگی‌ بین‌المللی در این زمینه ایجاد شود تا از تروریسم به‌عنوان ابزارى برای سیاست خارجی‌ استفاده نشود.

ظریف در بخش انگلیسى پاسخ‌هاى خود در پاسخ به انتظار مورد نظر ایران از نشست روز جمعه وزیران خارجه درباره سوریه و ابهامات و مخالفت‌هایی که درباره‌ تعریف تروریسم و متمایز کردن گروه‌ها بین تروریست و یا میانه‌رو وجود دارد و آیا این اختلافات می‌تواند برداشته شود، گفت: تفاوت نظر درباره‌ همه این موارد همیشه وجود داشته است به‌ویژه به این دلیل که برخی‌ کشورها همچنان معتقدند که می‌توانند از تروریسم و گروه‌های افراطی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده کنند لذا این روند نه‌تنها در این جلسه بلکه در رابطه با همه گروه‌های تروریستی که متأسفانه در منطقه ما فعالیت می‌‌کنند، باید متوقف شود.

وى افزود: نکته‌ای که بسیار مهم است و ما همیشه بر آن تأکید داریم این است که همه سوری‌ها باید در ترسیم آینده سوریه نقش ایفاء کنند و باید توسط سوری‌ها در روندى سوری و بدون دخالت و یا فشار از خارج و به‌دور از تعیین تکلیف و برنامه ریزی و همچنین پیش‌شرط توسط خارجی‌‌ها محقق شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف از اینکه پیش‌شرط‌های تنظیم شده از سوى عوامل خارجی‌، باعث به درازا کشیده شدن درگیری‌ها و جنگ در سوریه در بیش از 4 سال گذشته شده و این روند باید به پایان برسد، گفت: باید راهی‌ پیدا کنیم تا به این شرایط پایان دهیم و آتش‌بس برقرار کنیم، و گفتگو‌های سیاسی در سوریه، بین سوری‌ها به‌سمت برقراری دولت وحدت ملی‌ را آغاز کنیم.

ظریف در پاسخ به این سؤال که اوضاع در عراق چطور خواهد بود و آیا عراق نیز از این روند پشتیبانی‌ می‌کند و همچنین در صورت توافق با آتش‌بس، آیا مناطق تحت کنترل داعش در عراق نیز شامل این آتش‌بس می‌شوند، گفت: طبیعتاً جامعه بین‌المللی باید در مبارزه ضدداعش متحد باشد.

وى افزود: همه موافقند که آتش‌بسی با داعش برقرار نخواهد شد چون داعش و گروه‌های مشابه مانند جبهه النصره و یا هر گروه دیگر که وابسته به القاعده هستند، هر روزه اینجا و آنجا ظهور می‌کنند، لذا آنها باید توسط جامعه بین‌المللی با لشکرکشی و تلاشی متحد مقابله شوند.

ظریف خالی‌ کردن مخزن مالی این گروه‌های تروریستی را مهم خواند و گفت: آنچه مهم است خشک کردن درآمد‌های آنها از طریق نفت است که متأسفانه دارند از مردم عراق و سوریه می‌دزدند و با قیمت پایین در بازار بین‌المللی می‌فروشند.

وى افزود: آنچه مهم است جلوگیری از ورود افراد تازه به استخدام درآمده این گروه‌ها به عراق و سوریه است که تاکنون برخی‌ کشورها برای آنها معابر امن برای ورود به سوریه فراهم کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان این‌ موارد را بسیار مهم برای هر نوع قطعنامه در این باره دانست که باید مورد بحث قرار گیرند و بر سر آنها توافق شود.

وى گفت: در واقع توافق‌هایی که تاکنون در این مورد به دست آمده‌اند، برای پایان دادن به این خونریزی‌ها باید با جدیت اجرایی شوند.

آخرین سؤال از ظریف درباره تنشهاى اخیر میان روسیه و ترکیه و نقش ایران براى برقرارى آرامش در این زمینه بود که وى گفت: قطعاً امیدواریم همه همسایگان ما اوضاع را مهار خواهند کرد و با این موقعیت به شیوه‌ای واحد و یک‌پارچه برای مقابله با دشمن مشترک که تروریسم و افراطی‌گری است، برخورد کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =