۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲

واحدمرکزی خبر به نقل از الحیات نوشت: موافقت روسیه با مشارکت در نشستی که قرار است روز جمعه در نیویورک درباره حل و فصل بحران سوریه برگزار شود، رایگان نبوده بلکه توانسته شرطهای خود را به آمریکا تحمیل کند و آمریکا نیز تسلیم آن شده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود درگزارشی به قلم حسان حیدر با عنوان «اوباما تسلیم شروط پوتین برای سازش در سوریه شد» نوشت: موافقت روسیه با مشارکت در نشستی که آمریکا میزبانی آن را در روز جمعه در نیویورک برعهده دارد ومقدمه ای برای صدور قطعنامه شورای امینت در زمینه حل و فصل بحران سوریه است، مجانی و رایگان نبوده است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، عملا بخش اصلی مخالفان سوری را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تقدیم کرده است و تسلیم شرط هایی شده که مسکو گذاشته و حداقل این شرط ها، عبور آشکار از تصمیمات نشست ریاض است.
کری پس از دیدار با پوتین در کرملین گفت: واشنگتن و مسکو در کنار گذاشتن اختلافات خود به پیشرفت هایی دست پیدا کردند. وی تاکید کرد: آمریکا و متحدان این کشور در صدد آنچه که از آن به عنوان تغییر نظام سوریه یاد می شود، نیستند.
وی اضافه کرد: «اکنون اختلافات ما در مورد امکان یا عدم امکان انجام کاری در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیست بلکه تمرکز مان اکنون بر تسهیل روند صلح است تا سوری ها در جریان آن بتوانند آینده سوریه را رقم بزنند». و این شعاری است که روس ها در همه مناسبت ها از آن استفاده می کنند.
به نوشته این روزنامه، اساسا کسی شک نداشت که آمریکائیها قبل از آغاز دخالت نظامی روسیه از خواسته های خود برای کناره گیری اسد عقب نشینی کردند حتی آنها (آمریکائیها) هم پیمانان اروپائی خود را مجبور کردند که موضع نرم و انعطاف پذیری در قبال بشار اسد اتخاذ کنند. سپس مخالفان را وادار کردند که از درخواست هایشان برای کناره گیری فوری بشار اسد دست بردارند و فقط به درخواست کناره گیری وی با آغاز دوره انتقالی و پس از گذشت شش ماه از مذاکرات اکتفا کردند.
اکنون حتی این مساله (کناره گیری با آغاز دوره انتقالی) نیز از اولویت واشنگتن خارج شده است. بلکه مهم این است که دولت دمکرات آمریکا از مهلکه ای که آن را در معرض حملات تند نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا قرار داده است و اعتماد شهروندان را به تاثیر برنامه هایش برای مبارزه با داعش کاهش داده، نجات پیدا کند.
مهم این است که روس ها در سازش حالا هر سازشی باشد، سهیم باشند تا اوباما بتواند به وعده های خود به آمریکائیها مبنی بر اینکه می تواند برای بحران های بین المللی بدون دخالت مستقیم یا وارد کردن ارتش خود در جنگی جدید، راه حل هایی پیدا کند، عمل کرده باشد.
بنا بر نظر سنجی ها، آمریکائیها صرف نظر از هزینه های بسیار زیاد بحران سوریه که اکنون پنج سال ادامه پیدا کرده است، در یافتن راه حل های آن دخالتی ندارند بلکه آنها از وقوع حملات تروریستی در خاک خود نگران و هراسانند به همین دلیل اغلب آمریکائیها در قبال میزبانی پناهندگان سوری در خاک خود ، موضع منفی اتخاذ کردند از ترس اینکه مبادا میان آنها «تروریست های نفوذی» حضور داشته باشند.
این گزارش حاکی است: کری در کنفرانس مطبوعلاتی خود در مسکو، خواسته مخالفان سوری شرکت کننده در کنفرانس ریاض مبنی بر ضرورت کناره گیری اسد بلافاصله پس از آغاز دوره انتقالی را «موضعی قطعا غیر مرتبط به مذاکرات» دانست.
دیگر شرط روسیه که آمریکائیها آن را پذیرفتند، درخواست از مسکو برای تجدید نظر در لیست تشکیلات مخالف سوریه بوده آن هم پس از آنکه برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض، آنها را «تروریست» خوانده بودند.
به نظر می رسد واشنگتن، از اردن درخواست کرده بود که در تهیه لیست تشکیلات تروریستی در سوریه اندکی صبر و تامل کند و منتظر نتایج مذاکرات جان کری بماند و این بدان معناست که اکنون مشخص کردن طرف های مخالفی که می توانند در مذاکرات شرکت کنند باید بر اساس معیارهای مسکو باشد و این یعنی طرد برخی از مهمترین گروههای درگیر جنگ در سوریه که زمینه را برای احتمال تشتت در جبهه مخالفان یا حتی بروز جنگ میان طرف های آنان مهیا می کند.
و فراتر از آن، روسها خواستار آن هستند که حزب «اتحاد دمکراتیک» کرد طرفدار بشار اسد و مخالف ترکیه را تحمیل کنند؛ تا به عنوان یکی از طرفها در هیات مذاکره کننده رژیم سوریه باشد؛ حزبی که به کنفرانس ریاض دعوت نشد. واشنگتن نیز از این حزب حمایت و به آن، پول و اسلحه و پوشش های هوایی ارائه می کند.
در پایان این گزارش آمده است: خلاصه اینکه آمریکائیها بجای حمایت از مخالفان و پشتیبانی از گزینه های آنان ، خود را جایگزین آنها معرفی کردند و پذیرفتند که روسیه حامی اسد و سخنگویان وی باشد. آنها (آمریکائیها) برای دادن هر امتیازی ممکن به منظور رهایی از بحران سوریه و به بهانه «مقابله با تروریسم» آماده هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    13 6
    و ای کاش میگفتید اصرار چه کسی پوتین رو متعاقد کرد
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      1 1
      اصرار چه کسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    5 4
    اخبار جالبی بود.
  • Ferdosi ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 1
    دنيا تو دستاي اين دوتا داره ميگرده همه رو مثل دزد سرگردنه لخت ميكنن البته به روش نوين امروزي
  • شایان A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 1
    پوتین سالهاست که داره از مجله فوربس عنوان قدرتمندترین سیاست مدار دنیا و دریافت میکنه اوباما قدرت سیاسی و ابهت پوتین و نداره به هیچ وجه
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 1
    دم پوتین گرم فقط اونه میتونه تروریستهای وهابی و ترکیه ای و قطری را تار و مار کنه و کم کن امنیت را به سودیه ویران برگردونه