روزنامه ایران نوشت: در هفته‌های اخیر میدان‌ها و مراکز عمومی و ایستگاه‌های مترو تهران شاهد حضور پررنگ نیروهای انتظامی ویژه ضد تروریست بوده است.

اگر چه در روزهای اخیر از حجم این نیروها کاسته شده ولی هنوز هم کم و بیش در برخی نقاط دیده می‌شوند. مقامات انتظامی این حضور را مانوری جهت آمادگی بیشتر برای مقابله احتمالی با اقدامات تروریستی خوانده‌اند. در همین باره گفت‌و‌گویی انجام دادیم با محمدرضا محسنی ثانی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده سبزوار در مجلس که در پی می‌آید.

آیا کمیسیون امنیت ملی مجلس در جریان این مانورها هست؟

تأمین امنیت به عهده دستگاه‌های امنیتی است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سیاست‌های کلی و راهبردی مربوط به مسائل امنیتی، سیاسی و بین‌المللی دخالت می‌کند. مانورهایی که هرازگاهی در نقاط مختلف انجام می‌شود به وضعیت موجود بستگی دارد و برای آن است که آمادگی‌ها و ضریب امنیت در داخل شهرها بیشتر شود. این البته به معنای آن نیست که در کشور ناامنی داریم. الحمدلله از امنیت خوبی برخوردار هستیم و صد البته که همواره مورد طمع سرویس‌های مختلف بیگانه هستیم که تلاش دارند ایران را ناامن جلوه دهند.

مشخصاً تهدیدات جدی امنیتی در این اواخر داشته ایم؟

نه تهدیدات جدی نبوده است. اما شاهد هستیم که بعضاً در نواحی مرزی و بخصوص جنوب شرقی که با کشورهای افغانستان و پاکستان هم مرز هستیم تحرکاتی انجام می‌شود اما اینها به معنای تهدید جدی امنیتی نیست. خوشبختانه دستگاه‌های ذی‌ربط آمادگی و اشراف کامل اطلاعاتی دارند و توانسته‌اند بخش زیادی از طمع‌ورزی‌های بیگانگان را خنثی کنند.

در روزهای اخیر اعلام شد که در کرمانشاه چند تیم تروریستی شناسایی و کشف شده است.

اقدامات گروه‌های تروریستی پژاک و تکفیری‌ها را به صورت پراکنده قبل از این هم داشته ایم. اینها چیز تازه‌ای نیست. ناهمواری‌های مرزی و کوه‌های غرب و راه‌هایی که از قبل هم بوده گاهاً مورد سوء‌استفاده قرار می‌گرفته است. این به معنای تهدید جدی و جدید نیست.

یعنی تهدیدات گاه به گاهی که اشاره کردید از سوی داعش نبوده است؟

نه از سوی داعش نبوده است. البته یک رفت و آمدهایی از سوی داعشی‌ها را در مرزها داریم. یعنی برخی نیروها که برای پیوستن به داعش از مرزهای ایران گذر می‌کنند که عمدتاً اتباع خارجی هستند.

این رفت و آمدها در حد و اندازه‌هایی قابل تأمل است؟

نه کنترل شده است و فعلاً مشکلی جدی از این بابت نداریم. عمده این رفت و آمدها هم از سوی خارجی‌هاست. البته گزارش‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد چند مورد خروج اتباع داخلی هم برای پیوستن به داعش بوده است. اطلاع دارید که درهای اروپا تا حدودی برای ورود مهاجرین باز شده و همین مسأله هم مزید بر علت شده تا افرادی از کشورهای همجوار مثل پاکستان و افغانستان برای رسیدن به اروپا از معبر ایران استفاده کنند.

مواردی که از داخل برای پیوستن به داعش می‌روند به لحاظ تعداد قابل توجه است؟

 نه مطلبی که بخواهیم روی آن حساب جدی باز کنیم نیست.

اطلاع دارید این پیوستن‌های معدود داخلی بیشتر با انگیزه عقیدتی است یا مالی؟

الان شاهد هستیم که داعشی‌ها با دلارهای سنگین سرباز‌گیری می‌کنند و با نفتی که به حامیانشان می‌فروشند پول‌های زیادی خرج می‌کنند. انگیزه پیوستن‌های این تعداد انگشت شمار و اندک بیشتر مالی است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانمهر IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    108 5
    شاید رفتن آنها با خودشون باشه ، ولی برگشتن آنها بدون شک دیگه با خودشون نیست. و صد البته هم اگر برگردند هم خائنی بیش نیستند و منفور همه هستند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      6 1
      يعني الان اين سه نفري كه مخالفت كردن طرفدار طرز فكر داعش هستند؟ يعني انتظار دارن بعد از اينكه اون تروريست ها براي ادم كشي به كشور برگشتن، ما با اغوش باز ازشون پذيرايي كنيم؟
    • بی نام RO ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      6 0
      عامل اصلی این موضوع فقر و بیکاری هستش طرف وقتی چیزی واسه از دست دادن نداره خطرناک میشه و دست به هر کاری میزنه صبر و تحمل آدم ها متفاوته
  • مجید A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    13 0
    آقای علاالدین ما از اختلاس گران می ترسیم نه از دشمن خارجی.
  • یالثارات الحسینع EU ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    9 1
    واقعا اگه کسی ازایران بره به داعش وحشی بی دین خون خوار وکودک کش وصل بشه همون بهتر که بره واین آدمای بی همه چیز تواین کشوری جایی ندارن وانشاالله بره واونجا به درک واصل شه الا لعنت الله علی القوم الظالمین
  • بی نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    5 0
    کسانی هم که در داخل مملکت خیانت میکنند کمتر از داعش نیستند یکی به نان شب محتاجه یکی اختلاس میلیاردی میکنه