ایرنا نوشت:‌دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر اقتدار نیروهای مسلح نبود هیچگاه میز مذاکره ای شکل نمی گرفت که دیپلماتهای صلح پشت سر آن قرار بگیرند.

محسن رضایی شامگاه چهارشنبه در نخستین کنگره ملی خانه صلح سرباز ایران افزود: هدف از برگزاری چنین کنگره ای یادبود قشر عظیم و گمنامی است که فداکاری زیادی در دفاع مقدس کرده اند.

وی ادامه داد: بیش از 3.5 میلیون رزمنده دفاع مقدس در قید حیات هستند که امیدواریم بتوانیم برای این افراد مراسمی بگذاریم و از آنها قدردانی کنیم.

رضایی گفت: همیشه زندگی بشر متاسفانه با جنگ همراه بوده است و در این 15 سالی که از قرن بیست و یکم می گذرد با بدترین رویدادها و جنگ ها مواجه بوده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حمله آمریکا به افغانستان و عراق شروع این ماجرا بود و امروز کار به جایی رسیده که مردم را در قفس ها می سوزانند و از آنها فیلمبرداری کرده و بر این جنایت ها افتخار می کنند.

وی افزود: در هیچ تاریخ بشر چنین سابقه ای وجود نداشته است.

وی به کشتار مردم شیعه نیجریه اشاره کرد و گفت: در همین چند روز پیش جمعی از مسلمانان نیجریه را کشتند، شکنجه کردند و یا در آذربایجان عده ای افراط گرا به عزاداران حسینی حمله کردند و دولت آذربایجان به جای دفاع از مسلمانان از افراط گرایان حمایت کرده است.

رضایی یادآور شد: چند شب پیش در مصاحبه تلویزیونی در صدا و سیما اعلام کردند منطقه در آستانه یک انفجار بزرگ است و آن کسی که با من مصاحبه می کرد یعنی شما می گویید جنگ جهانی می خواهد آغاز شود که من گفتم من این را نمی گویم اما مقدماتی که در جهان در حال اتفاق است بیشتر از مقدمات جنگ جهانی دوم است.

وی با بیان اینکه آقای کری دیروز در صحبت هایش گفته است که منطقه با یک جنگ 30 ساله مواجه است گفـت: جنگ دارد دوباره فضای جهانی را می گیرد، جنگ و ناامنی دوباره دارد وارد زندگی مردم می شود و صلح و امنیت کم کم به یک کالای کمیاب تبدیل می شود. بنابر این ما نیاز به سرباز صلح داریم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه سربازان در جهان به سه دسته تقسیم می شوند گفت: سرباز تجاوز و اشغال گری، سرباز تسلیم و سربازان صلح هستند که صلح با تسلیم بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: سرباز تسلیم سربازی است که یک ملت و یک کشوری را تسلیم می کند اما اسم آن را صلح می گذارند. سرباز تجاوز هم روشن است کسانی هستند که از مرز کشورها عبور می کنند اینها سرباز تجاوز و جنگ هستند. فرق سرباز صلح با سرباز تسلیم و جنگ این است که برای صلح و عدالت می جنگد و لذا دفاع می کند نه اینکه بجنگند جنگ او جنگ دفاعی است.

رضایی افزود: نباید یک عده اشتباهی بکنند ما یک کشوری را تسلیم کنیم از همه چیز عقب بیفتیم و اسم آن را بگذاریم صلح. به همین دلیل صلح هیچ گاه با گفتمان تنها حل نمی شود.

وی با بیان اینکه ما در صلح هم سرباز صلح داریم وهم دیپلمات صلح گفت: کمااینکه در مساله برجام دیپلمات های صلح ما آدم های توانمندی بودند و هم سربازانی که اجازه ندادند قبل از گفت وگوها به ایران حمله شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر نبود اقتدار نیروهای مسلح هیچ گاه میز مذاکره شکل نمی گرفت که دیپلمات های صلح پشت سر آنها قرار بگیرد این اقتدار ایران بود که میز را فراهم کرد و آن دیپلمات های صلح بودند که توانستند مذاکرات را به نتیجه برسانند بنابر این صلح، تسلیم نیست.

وی ادامه داد: صلح دفاع و مقاومت روی ارزش های انسانی است این 3.5 میلیون سرباز دفاع مقدسی که داریم تمام سربازان صلح هستند چرا که برای آزادی سرزمین حودشان جنگیده اند.

رضایی یادآور شد: به پنج استان این کشور تجاوز شد هزار و 300 کیلومتر مرز ایران و عراق از طریق عبور تانک ها مورد تجاوز قرار گرفت و از خاصیت افتاد و این سربازان صلح بودند که برای آزادی کشورشان جنگیدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سرباز صلح یا برای آزادی می جنگند یا برای عدالت و یا برای امنیت اما سرباز جنگ برای تجاوز و اشغالگری می جنگند، سرباز تسلیم هم که روشن است.

وی در ادامه گفت: ما 200 سال این کشور را تسلیم غرب کرده بودیم که اسمش را گذاشته بودند صلح این ارتباط با غرب در 200 سال چرا ما را به جایی نرساند؟ اگر صلح واقعی بین ایران و غرب بود همان معامله ای که با ژاپن و آلمان می کردند با ما می کردند ما را اینجا به نام صلح تقسیم کرده بودند.

وی با بیان اینکه ما صلح را در کنار اقتدار می بینیم گفت: اقتدار پشتوانه صلح است شما مطمئن باشید و ملت ایران این را به خوبی دیده اگر یک روز ایران ضعیف شود به ایران حمله می کند چون ایران بر سر چهارراه جهان قرار دارد. اقتدار همیشه توانسته ایران را حفظ کند اما اقتداری منطقی، اقتداری که به دنبال صلح باشد و به دنبال ارزش های انسانی باشد ما امیدواریم این قدردانی شما از سربازان صلح و هشت سال دفاع مقدس بتواند قطره کوچکی از زحمات آنها را جبران کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    3 0
    سلام آقای رضایی.یعنی قبلا اقتدار نیروهای مسلح نبود؟ اجر انسانها رو ضایع نکنید .درایت و مصلحت اندیشی سود و منفعت ملت و کشور نبود.تخصص مذاکره نبود،خودخواهی بود،لجاجت بود و خودشیفتگی
  • بی نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    2 0
    این اقتدار در دوره احمدینژاد وجود نداشت؟ چرا اون موقع به پشتوانه همین اقتدار مسئله هسته ای حل نشد؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    3 0
    خیر مدیون بزرگواری ملت ایرانه
  • ناشناس IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    2 0
    جناب رضائی مثل مرغ اول بوده یا تخم مرغ ؟را یاد آدم میاورد . مگر در سال 1384 که شروع این داستان با آمدن احمدی نژاد بود سایه جنگ بر سر کشور بود؟ رفتیم کارهائی کردیم حداقل 10 سال زمان از دست رفت حالا مذاکره کردیم نقطه سر خط رسیدیم به اول سال 1384 اما با چه هزینه هائی ؟