۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰

ایسنا نوشت: یک سازمان تحقیقاتی در پایگاه خبری‌اش نوشت: در طول 16 سال گذشته سه مرتبه در بلغارستان در سال 1999، فرانسه در سال 2001 و مولداوی در سال 2011، مخازن اورانیوم به‌شدت غنی‌شده (قاچاق) را مصادره کرده‌اند.

به گزارش  روزنامه واشنگتن‌پست، بر اساس مقاله منتشرشده در پایگاه اینترنتی مرکز «صداقت اجتماعی»، در هر یک از این پرونده‌ها، اشخاص حامل اورانیوم غنی‌شده گفته‌اند که این بخشی از اندوخته بزرگ‌تر آماده فروش است.

چنین پیشنهادهایی در گذشته توسط کارکنان تاسیسات هسته‌ای در شوروی ارائه می‌شده است و آنها مواد هسته‌ای را از نیروگاه‌ها به بیرون قاچاق می‌کردند.

در سال 1992 یک کارمند تقریبا 3.3 پوند اورانیوم در مقیاس تسلیحاتی را از یک تاسیسات هسته‌ای در روسیه خارج کرد، آن‌ها را ذره‌ذره به خانه‌اش برد و در بالکن خانه‌اش پنهان کرد. او در حالی که قصد داشت برای فروش آنها به مسکو برود، در ایستگاه قطار محلی دستگیر شد.

اما این سه مخزن اورانیوم به شدت غنی‌شده همگی در یک چیز مشترک هستند که تاکنون پنهان مانده است. تحلیل‌های دانشمندان هسته‌ای فرانسه و ایالات متحده قویا تصریح می‌کند که این مواد از یک منبع مشابه نشات می‌گیرند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که هر سه نمونه در اوایل دهه 1990 در یک تاسیسات هسته‌ای روسی تولید شده‌اند؛ شرکت محصولات مایاک واقع در نزدیکی شهر اوزرسک در دامنه کوه‌های اورال منطقه چلیا بیسنک.

این اورانیوم ممکن است در هرج و مرج سال‌های اولیه فروپاشی شوروی به بیرون منتقل شده باشد؛ زمانی که از بسیاری از این تاسیسات حفاظت بسیار کمی صورت می‌گرفت و ممکن است اکنون این اورانیوم در هر جایی باشد.

این سرقت‌ها احتمال نگران‌کننده‌ای را پروراند که این افراد از سال 1999 مرتبا سعی کرده‌اند که اورانیوم به شدت غنی‌شده را به فروش برسانند که می‌تواند برای یک انفجار هسته‌ای یا ساخت بمب کثیف مورد استفاده قرار گیرد.

هفت نفر در این سه پرونده دستگیر شدند ‌اما مقامات، آنها را کارگزاران سطح پایینی توصیف کردند که در یک حلقه بین‌المللی پنهانی همراه با رابط‌های روسی و مولداویایی قرار دارند و هویت فروشنده ناشناخته است.

این مقاله می‌افزاید: این ناراحت‌کننده‌ترین پرونده ناگشوده از قاچاق چنین موادی در هر جای جهان به شمار می‌رود و تردیدی آزاردهنده در عصر تروریسم است.

برای مدت دو و نیم دهه، ایالات متحده تلاش‌های جهانی جدی را برای جلوگیری از افتادن مواد هسته‌ای به دستان افراد شرور به کار بسته است. پیشرفت واقعی در ایجاد امنیت و کاهش استفاده از اورانیوم با غنای بالای صلح‌آمیز به دست آمده است اما در یک برآورد، 61 متریک تن از این اورانیوم در یک صد تاسیسات در 25 کشور، پراکنده باقی مانده است.

دشوارترین مناطق برای انجام این کار، مواد شکافنده در تاسیسات نظامی هستند که 1300 متریک تن اورانیوم به شدت غنی‌سازی‌شده و 500 متریک تن پلوتونیوم در سراسر جهان در پایان سال 2013 وجود دارد که برای ساخت ده‌ها هزار بمب هسته‌ای کافی است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اجلاس «امنیت هسته‌ای» را در سال 2010 برگزار کرد که تلاش‌هایی را برای پاکسازی این مواد به حرکت انداخت اما در حالی که آخرین اجلاس در بهار آینده در پیش است، آمارهای انجام‌نشده بسیاری باقی مانده است. در این اثنا، همکاری با روسیه فروپاشیده است.

در پایان این مقاله آمده است: امنیت هسته‌ای آنقدر با اهمیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این موضوع که مواد هسته‌ای ایمن شوند و از دستان تروریست‌ها دور نگاه داشته شوند، فقط برای منافع ایالات متحده با اهمیت نیست بلکه برای همه کشورها امری حیاتی است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =