۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳

همزمان با بسته شدن پرونده پی .ام .دی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای تیم کار‌شناسان سازمان ملل آزمایش موشک بالیستیک «عماد» از طرف ایران را نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت اعلام کرد. در گزارش محرمانه‌ای که نسخه‌ای از آن بدست خبرگزاری رویترز افتاده است با استناد به داده‌ها و تحلیلهای این کار‌شناسان گفته می‌شود ایران با این اقدام خود قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است. به نوشته رویترز این گزارش به کمیته بررسی تحریمهای ایران ارسال شده است.

 هنری انشر، نماینده آمریکا در آژانس، نیز  در سخنرانی خود در شورای حکام نظری مشابه با جان کری ابراز کرده و گفت: «همچنان که ما امروز این فصل مهم را می‌بندیم، باید هوشیار باشیم که دست آژانس برای تحقیقات پیرامون نگرانی‌های احتمالی که ممکن است رخ دهد بسته نخواهد بود.
درهمین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: بسته شدن پرونده «پی‌ام‌دی» بدین معنی نیست که اگر شکی در مورد فعالیت‌های مخفی هسته‌ای ایران در آینده پیش بیاید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تحقیقات در این مورد منع شده باشد.
جان کری روز سه‌شنبه ۲۴ آذر با ذکر این مطلب در عین حال گفت از این‌که پرونده «ابعاد احتمالی نظامی» (پی‌ام‌دی) برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شده‌است استقبال می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده گفت که این قطعنامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «اجازه می‌دهد تا توجه خود را بر اجرای کامل و راستی‌آزمایی برجام متمرکز کند.»
وی همچنين افزود: «گزارش دوم دسامبر مدیرکل آژانس با آنچه ایالات متحده مدت‌ها پيش در مورد گذشته برنامه هسته‌ای ایران مبنی بر این‌که ایران تا سال ۲۰۰۳ برنامه هماهنگ‌شده‌ای را در زمینه فعالیت‌های مربوط به سلاح اتمی پیش می‌برده و تا دست‌کم چند سال بعد از آن هم فعالیت‌هایی از این دست را ادامه داده است همخوانی دارد."

درهمین حال در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی دولت عربستان منتشر شد آمده است که ۳۴ کشور اسلامی در ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی برای آنچه در این بیانیه «مبارزه با تروریسم» خوانده شده، متحد شده‌اند تا «هماهنگی‌ و حمایت لازم» را از عملیات نظامی علیه گروه موسوم به خلافت اسلامی، به عمل آورند.
در این بیانیه به کشورهای عربی مصر، قطر، امارات متحده عربی و نیز کشورهای اسلامی ترکیه، ‌مالزی، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی اشاره شده است.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی، از هماهنگی عملیات این ائتلاف با قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: هدف تنها نابودی گروه خلافت اسلامی نیست بلکه با هر سازمان به گفته او تروریستی‌ای که در مقابل این ائتلاف ظاهر شود مبارزه خواهدکرد.این ائتلاف ازسوی آمریکا و آلمان استقبال شده است .
این تحولات که همزمان با مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و روسیه در مسکو پیرامون تحولات سوریه واوکراین و تلاش کری برای نزدیک ترکردن مواضع روسیه در حل بحران سوریه رخ داده ،در حالیست که چندروز پیش نشست يکصدنفره مخالفان بشار اسد در ریاض توافقاتی مبنی بر آمادگی مخالفان مسلح برای مذاکره با اسد  درپی داشت که ازسوی رييس جمهور روسیه مورد پذیرش واقع نشد. هرچند اجلاس مذکور مورد حمایت تلویحی آمریکا ،روسیه و آلمان قرار گرفت.
در چنین شرايطي ودرحاليکه روابط مسکو -آنکارا پس از سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه دچار تنش واصطکاک گردیده ومتعاقبا چند ده نفر از نیروهای ارتش ترکيه برای جبران مافات این حادثه  وارد شمال موصل شده است، سومین اجلاس مربوط به حل سیاسی  بحران سوریه که از ایران نیز جهت شرکت درآن دعوت بعمل آمده  درآینده نزدیک در نيويورک برگزار خواهد شد .دو نشست مربوطه پیشتر در وین برگزار شده است.
با امعان نظر به اظهارات جان کری و نماینده امريکا در آژانس انرژی اتمی  درمورد بازبودن دست آژانس در تعقیب نگرانی های احتمالی از فعالیتهای هسته ای ایران و ناقض قطعنامه 1922 دانستن آزمایش موشک عماد توسط ایران ازجانب کارشناسان  تسلیحات هسته ای سازمان ملل  و ارجاع آن به کمیته بررسی تحریمهای ایران و اعلام تشکیل ارتش موتلفه منطقه ای با حضور نیروهای نظامی 34 کشور  ازسوي عربستان  و مذاکرات کری-لاوروف  در مسکو ،بنظر میرسد ائتلاف غربی-عربی-ترکی همزمان با بسته شدن پرونده پی .دی .ام درشوراي حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و برداشته شدن گامهای بعدی برجام هسته ای ازسوی ایران بمنظور شروع لغو تحریمهای اعمال شده علیه ایران در مسیر تقویت خود و جذب روسیه بسوی این این ائتلاف، تلاشهای جدی تری بمنظور وارد نمودن فشار بر ایران باهدف امتيازگري در سوریه و تضعيف اتحاد روسیه -ایران -عراق و دولت سوريه بعمل می آورد تا بتواند پروژه سوریه بدون اسد را به پیش ببرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =