ایسنا نوشت: احمد داووداوغلو گفت: پس از نشست اخیر میان ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل، روابط میان آنکارا و این اتحادیه به سمت یک توافق بزرگ پیش رفته است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری با همتای بلغاری خود در صوفیه گفت: پس از اجلاس اخیر میان ترکیه و اتحادیه اروپا، با انجام توافق بزرگ به روابط با این اتحادیه سرعت بخشیده شده و فصل جدیدی پس از گذشت نزدیک به چهار سال باز شده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با به جریان انداختن دوباره مساله عضویت ترکیه در این اتحادیه فصل جدیدی را به عنوان بخشی از توافق بزرگ با ترکیه در قبال کمک آنکارا به اروپا برای حل بحران مهاجرت آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، باز شدن یک فصل جدید جزو شروط توافق احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و رهبران اتحادیه اروپا در نشست ویژه بحران مهاجران در ماه گذشته میلادی بوده است. از زمانی که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2005 تلاش کرد، این اتحادیه 15 فصل از مجموع 35 اصل از ملزومات پیوستن را باز کرد اما به دلیل اختلافات بر سر حقوق بشر و مساله آزادی مطبوعات در ترکیه، در واقع تنها یکی از این فصل‌ها در طول یک دهه تکمیل شد.

براساس توافق 29 نوامبر میان اتحادیه اروپا و ترکیه، رهبران اتحادیه اروپا به پرداخت سه میلیارد یورو برای کمک به بیش از دو میلیون پناهجو که هم‌اکنون در خاک ترکیه هستند، متعهد شدند. اتحادیه اروپا همچنین با گشایش فصل جدیدی موسوم به فصل هفدهم و نیز سفر بدون روادید گردشگران ترکیه‌ای به منطقه شینگن موافقت کرد. در عوض ترکیه متعهد شد تا گام‌هایی را در راستای مقابله با قاچاق انسان بردارد و با اتحادیه اروپا برای بازگرداندن مهاجران اقتصادی همکاری کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =