واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با همتای روسی خود گفت: همه ما با یکدیگر متعهد به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک هستیم.

جان کری افزود: همواره بهتر است شخصا با یکدیگر گفتگو کنیم. ما امروز زمان زیادی را به گفتگو درباره جزییات پرداختیم.

من از رئیس جمهور پوتین تشکر می کنم به خصوص این که  فکر می کنم ما بیش از سه ساعت و نیم درباره مسائل مختلف و همچنین برخی مسائل مهم که پرزیدنت اوباما از من خواست مطرح کنم، گفتگو کردیم.وی گفت: تردیدی نیست زمانی که آمریکا و روسیه به صورت موثر با یکدیگر همکاری کنند به نفع هر دو کشور است و ما فکر می کنیم برای جامعه جهانی نیز چنین است.

من برای همه یادآور می شوم که ما در جولای در کنار شرکای پنج به علاوه یک توانستیم با مذاکره درباره برنامه جامع اقدام مشترک خطر بالقوه برای صلح و امنیت خاورمیانه را برطرف کنیم و اکنون همه ما با یکدیگر متعهد به اجرای کامل این توافقنامه هستیم که برای اطمینان از دست نیافتن ایران به تسلیحات هسته ای طراحی شده است.

من خرسندم بگویم بعد از ظهر دیروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را درباره فعالیت های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی تصویب کرد که بخش مهمی از روند اجرا محسوب می شود.

بنابراین با وجود اختلافات بین دو کشور، ما نشان دادیم زمانی که آمریکا و روسیه در یک مسیر قرار گیرند، پیشرفت می تواند حاصل شود.همانطور که سرگئی گفت: تمرکز نشست های ما درباره سوریه، مقابله با تروریسم و اوکراین بود.

من بار دیگر به رئیس جمهور پوتین تاکید کردم آمریکا آماده است با روسیه برای شکست دادن داعش همکاری کند به شرط این که مسکو سلاح خود را بر روی تهدید واقعی یعنی داعش نشانه گیرد.

من به روشنی نگرانی های ما درباره این که برخی از حملات روسیه به جای تمرکز بر داعش به برخی از مخالفان میانه رو اصابت کرده است، ابراز کردم و خرسندم که بگویم رئیس جمهور پوتین گفت: به دقت این مسئله را بررسی می کند.

در این دیدار درباره مناطق عملیاتی ما و آنها صحبت کردیم و پوتین گفت: نیاز است ارتش های ما با یکدیگر گفتگو کنند تا درباره رفع کامل خطر برخورد نظامی اطمینان یابیم.

جان کری گفت: مسلما توافق داریم داعش تهدیدی برای همه ما است. داعش تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن است. ما بسیار درباره تهدید داعش و پتانسیل افراطی گری در منطقه صحبت کردیم.

روسیه و آمریکا توافق دارند نمی توان بدون کاهش درگیری در سوریه داعش را شکست دهیم زیرا سوریه مرکز عملیات داعش است.

ما همچنین کاملا توافق داریم برخورد با داعش و سوریه نیاز به روند سیاسی دارد؛ البته روند سیاسی برای داعش نیست بلکه روند سیاسی برای سوریه است طوری که بتوانیم در تلاش های ما ضد داعش تمرکز بیشتری داشته باشیم. بنابراین براساس بیانیه ژنو در سال 2012 و با نظارت سازمان ملل متحد، ما امروز به صورت مفصل درباره ضرورت تسریع تلاش برای این روند سیاسی صحبت کردیم.

من با سرگئی موافق هستم که وی گفت این جمعه در نیویورک به همراه گروه بین المللی حمایت از سوریه نشست خواهیم داشت.

ما یک قطعنامه سازمان ملل متحد را درباره بیانیه وین و گام های بعدی که باید برای مذاکره و آتش بس برداشته شود، تصویب خواهیم کرد.

وی گفت: همانطور که امروز تاکید کردم آمریکا و شرکای ما درپی تغییر رژیم در سوریه نیستند بلکه آنچه که ما گفته ایم این است که ما معتقدیم اسد توانایی رهبری آینده سوریه را ندارد.

ما امروز علاوه بر اختلافات درباره کاری که می تواند فورا درباره اسد انجام شود بر روی روند سیاسی تمرکز کردیم که با آن سوری ها بتوانند درباره آینده سوریه تصمیم گیرند اما معتقدیم هیچ کس نباید مجبور شود بین دیکتاتور و به ستوه آمدن از دست تروریست ها انتخاب کند.

چالش ما همچنان فراهم کردن شرایطی است که بتواند یک گزینه حاصل شود.

بنابراین ما درحالی که درباره همه جنبه های سوریه توافق نداریم امروز موافقت کردیم، رئیس جمهور پوتین موافقت کرد که ما اساسا با دیدگاه شبیه به هم به سوریه نگاه می کنیم.

ما یک نتیجه را می خواهیم و یک خطر را می بینیم و چالش های مشابه را درک

می کنیم و همه ما معتقدیم سوریه متحد و غیرفرقه ای، معرف آینده این کشور است و همچنین موافق هستیم این آینده بدون داعش خواهد بود و متعهد هستیم به تلاش برای نابودی داعش ادامه دهیم.

هفته گذشته در کنفرانسی به میزبانی عربستان سعودی کنار هم آوردن مخالفان شروع شد و این بخشی از گفتگوهای ما در نیویورک خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما همچنین در تلاش برای آتش بس سراسری به محض فراهم شدن امکان آن هستیم و امیدواریم به زودی بتوانیم به آن برسیم. من همچنین می خواهم بگویم بسیار از تلاش های سرگئی و همکاری وی برای کمک به پیشبرد همه این مسائل تشکر می کنم.

من همچنین امروز درباره ضرورت برداشتن گام هایی برای اجرای توافقنامه مینسک و تلاش های دوجانبه برای پایان دادن به مناقشه در اوکراین صحبت کردیم.

ما گفتگوهای خوبی درباره اوکراین داشتیم و توافق کردیم به روند دوجانبه که روسای جمهور درباره آن توافق کردند و اخیرا در حقیقت چند ماه پیش ایجاد شد، ادامه دهیم.

هرچه زودتر توافقنامه مینسک به صورت کامل اجرا شود،تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا می تواند به عقب بازگردد.


بنابراین ما آماده هستیم از همه ابزارهای در دسترس استفاده کنیم و همه ما می دانیم که چه چیزی باید اتفاق بیافتد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیازمند دسترسی است.

رئیس جمهور پوتین درباره گام هایی که باید برداشته شود،موافقت کرده است. دولت کیف نیز گام هایی دارد که ما موافق هستیم باید برداشته شوند.

ما قصد داریم سخت تلاش کنیم تا تعهدات هر دو طرف براساس این توافقنامه عمل گردد.

لاوروف؛ حل مسئله سوریه با توجه به نشست های وین

وزیر امور خارجه روسیه هم در دیدار با جان کری گفت: حل مسئله سوریه نباید بدون توجه به نشست های وین باشد.

سرگئی لاوروف افزود: ما از این فرصت که برای ادامه تعامل ما درباره برخی مسائل بین المللی به وجود آمد، تقدیر می کنیم.

رئیس جمهور روسیه و آمریکا  در چند ماه گذشته چندین بار درباره مسائل مربوط به افزایش مبارزه ضد تروریسم گفتگو کرده اند.

ما نیاز است امروز درباره برخی از این مسائل در قالب تلاش های مداوم گروه بین المللی حمایت از سوریه صحبت کنیم.

حل مسئله سوریه نباید بدون توجه به وظایف و توافقاتی باشد که در دو نشست این گروه  در وین حاصل شد.

وی افزود: البته مسئله تروریسم فقط به سوریه مربوط نمی شود.

یک نشست بین المللی نیز درباره افزایش نفوذ داعش در لیبی برگزار شد.

داعش همچنین در عراق فعال است و اقدامات تروریستی در یمن و افغانستان نیز گزارش شده است.

سرگئی لاوروف گفت: ما همچنین تمایل داریم درباره مسئله فلسطین - اسرائیل رایزنی کنیم.

وی افزود: ما می خواهیم به گفتگوهایی که روسای جمهوری روسیه و آمریکا  درباره امکان کمک آمریکا به حل بحران اوکراین ،شروع کرده اند،ادامه دهیم.

با توجه به نفوذ واشنگتن بر کیف، این کمک مفیدی مانند تلاش ها در نورماندی خواهد بود.

لاوروف گفت: من مایلم با شما درباره همه مسائل مربوط به روابط دوجانبه که می خواهید، صحبت کنم. ما پس از آن نتایج این گفتگوها را به اطلاع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهیم رساند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =