در جهانی که معیارهای عقلانیت هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، راه درازی پیش روی ما است.

آقای دکتر ظریف

سلام

خسته نباشید. بالاخره پرونده‌ی پی‌ام‌دی هم به یمن تلاش‌های شما مختومه شد. این پیروزی بزرگی است و در شرایط و روزگاری عادی‌تر باید دمی می‌آسودید و ما به شما دست مریزاد می‌گفتیم و فریاد شادیمان را به فلک می‌رساندیم که باز هم توانستیم با تکیه به عقلانیت هموطنی برومند از دام‌چاله‌ای که پیش پایمان تعبیه کرده بودند خلاص شویم. به قول خیام:

ای کاش که جای آرمیدن بودی                        یا این ره دور را رسیدن بودی

که نیست. جای آرمیدن نیست. رفتار قهرمانانه‌ی شما در این چندساله‌ی تقبل مسئولیت وزارت خارجه، فروغی از عقلانیت است که بسیاری از جاهلان این جهان پهناور می‌کوشند خاموشش کنند. و در جهانی که چنین تلاشی هست یک دم هم نمی‌توان از پاسبانی عقلانیت آسود. می‌دانم که شما درد طعنه و کنایه‌های کثیرالشک‌ها را ندارید. آن قدر رنج هست که شوخی بی‌نمک آنان تنها لبخندی به لب‌هاتان بیاورد. اما در چه جهانی زندگی می‌کنیم؟ در جهانی که طرف مذاکرات ما به وضوح در پی اعمال قانونی است که آدم‌ها را بر اساس زادگاهشان تقسیم‌بندی کند و بر ایرانیان تضییقاتی اعمال کند که بر دیگران نمی‌کند؛ مصداقی آشکار از رفتار نژادپرستانه.

در جهانی می‌زییم که مردم یمن حتی پس از آتش‌بس نیز از هدایای آسمانی همسایه‌ی قدرتمندشان بهره‌مند شدند و سهمیه‌ی بمب هرروزه‌شان را دریافت کردند.

در جهانی می‌زییم که نتانیاهو با کمال وقاحت تشکیلات تروریستیش را تنها دموکراسی خاورمیانه می خواند و با متحدان بالقوه‌ی ما علیه ما ائتلاف می‌کند.

در جهانی که کودکان سوری در میان جنگ هفتاد و دو ملتی که هیچ نقشی در آن ندارند هر روز قربان می‌شوند و تنها کاری که از طرف‌های درگیر می‌بینیم مصادره کردن این قربانیان بی‌گناه و بی‌فاع به نفع خود است.

در جهانی که دیوار بلند بی‌اعتمادی نه تنها میان ما و ایالات متحده که میان ما و برادرانمان و پاره‌های جانمان در کشور همسایه و هم‌زبان شرقیمان رو به بلندتر شدن می‌رود.

در جهانی که همین چند روز پیش با تانک به حسینیه‌ای حمله کردند، خاکش را به توبره کشیدند، رهبر شیعیان نیجریه را ربودند و عکسی از او منتشر کردند که ریش سپیدش از خون صورتش سراسر گلگون شده است.

در جهان بوکوحرام و داعش و الشباب و نژادپرست‌های اسلاو و اروپای مرکزی و دانلد ترمپ‌ها زندگی می‌کنیم.

و چرا راه دور برویم؟ کار به جایی رسیده که خودمان نیز از گم شدن ملاک‌های عقلانیت کم‌تر می‌ترسیم. هر چند به حوزه‌ی کاری و علایق شما مربوط نیست، اما ادراک شما خیلی خوب درمی‌یابد که وقتی در تهران ۱۳۹۴ حداقل حقوق یک کارگر جوان ۲۸ ساله را ۵۳۴ هزار تومان تعیین می‌کنیم یعنی او را به مرگ تدریجی فراخوانده‌ایم. تعارف را اگر کنار بگذاریم می‌بینیم که ما نیز ملاک‌ها را گم کرده‌ایم.

آقای دکتر ظریف! دنیای پیش روی ما ماموریتی بزرگ و پایان‌نیافتنی برای اهل عقلانیت تعریف کرده که فراتر از جایگاه‌ها و مسئولیت‌های رسمی است. ماموریتی که شباهتی شگفت‌انگیز به این جمله‌ها دارد که «در راه پیشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتی ممنوع است؛ غفلت ممنوع است؛ اشرافیگری ممنوع است؛ لذت‌جوئی ممنوع است؛ به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، برای مسئولین ممنوع است.» شما آقای دکتر ظریف از ماموریت‌یافتگان هستید و ماموریت بازگرداندن عقلانیت به این دنیای دیوانه است. برایتان آرزوی پیروزی و برای جهانمان آرزوی بهروزی می‌کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    5 3
    زنده باد ظريف اي كاش حداقل مسئولان نظام كه در هر موقعيتي تريبون رسانه ملي را تصاحب كرده و ابراز احساسات مي كنند ديشب نيز در بخش هاي خبري يك خسته نباشيد و تشكر از دكتر ظريف مي كردند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    6 1
    عالی بود ، کاش همه مثل ظریف بودند .....کاش
  • حسین A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    5 1
    سلام. اقای دکتر ظریف چه مودبانه وظریف از ملت شریف ایران دفاع کردید وامیرکبیردوم ایران را در تار یخ با شکوه به یادگار گذاشتی همیشه وهمه جا خوش قدم وپاینده باشی انشاا..
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 1
    جالب است ای کاش حقوق کارگران ایران نیز متوسط حقوق جهانی به دلار بود.ای کاش محبت عراقیها به امام حسین در پذیرایی از زائرین به ما ایرانها نیز در پزیرایی از زوار عراق در زیارت امام رضا نیز سرایت می کرد وهزار ای کاش دیگر
  • ایرانی A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    3 1
    ماهم به دکتر خسته نباشید وتبریک می گوییم به جهت پی ام دی
  • بهبودی GB ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    3 1
    چقدر زیبا. چقدر عارفانه و چقدر حکایت درک عمیق . درود بر شما و دکتر ضریف واقعا صد درود
  • محمد A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    4 1
    اقا کجا بود تو حکومت کردن این به اصطلاح دلواپسا اتفاق افتاده بود تو شهرها چنان جشنی میگرفتن که دهن همه وا بمونه ...بازم از دکتر ظریف ممنونیم و هم دولت مردمی ..وعده ما صندوقهای رای و بهترین افراد برای انتخاب
  • مجتبی EU ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    4 1
    جناب آقای دکتر ظریف عزیز واقعا این جمله درخواست همه انسانهای اخلاق مدار ایران و بلکه سراسر جهان از شماست: شما آقای دکتر ظریف از ماموریت‌یافتگان هستید و ماموریت بازگرداندن عقلانیت به این دنیای دیوانه است.
  • شايان IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    4 1
    جانا سخن از زبان ما ميگوئي
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 1
    از اوباما و سیاست هایش هم متشکریم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    2 1
    بایدجشن می گرفتیم.روزی که دنیا به دروغگویی خودش اعتراف کرد. دستاورد کمی نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    موافقم. دنیا جای غریبی شده. حتی از مختومه شدن پرونده ای که سالها رنج بر این ملت تحمیل کرد نیز خوشحال نمی شویم. واقعا دنیا به کجا می رود؟
  • علی RO ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    3 0
    آفرین بر شما ای هموطن عزیز
  • قشقایی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    4 0
    عالی بود.واقعا دستتان درد نکند.خداوند آقای ظریف این مرد بزرگ، که تاریخ از ایشان باید زیاد بنویسد را در پناه خودش حفظ بکند ودعای یک ملت پشت سر ایشان هست .خواهد بود .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    4 0
    چقدر عالی بود .. چقدر افتخار آمیزه داشتن دکتر ... همین یه مورد کافیه برای اینکه بگم روحانی واقعا مچکرم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    2 7
    دلتان خوش است دلار که همینطور دارد می رود بالا اقای ظریف وقتی کاری که کرده نتیجه ای برای ملت بدبخت ایران ندارد برای چی باید هورا بکشید ؟
  • المستور RO ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    وامایادمان باشدبیش وپیش ازهمه چیزازشعارزدگی وقول بی عمل پرهیزکنیم هیچ کاری راسهل ندانیم انسانهارانه به گفتارشان بلکه به کارنامه وعملشان بسنجیم که بلایای امروز ازکشتهای مسموم دیروزندکه سرانجام آنهاییکه بادمیکارندجزبرداشت طوفان مخرب نخواهدبودبایدبدانیم اقبال به این خشونتهای جاهلی ریشه درکجادارندمگردراین عصرانفجاراطلاعات اینهمه جهل جزمیت تعصب وخشونت ممکن استآری اگرمدعیان .راه تبعیض گشوده ودراین عرصه ازعمل کم خردان متعصب ظاهرالصلاح پیراهنی خونین برای توجیه عقل معیوب ورفتارخشن خودعلم نمایندروزگارسخت تری رابایدنظاره کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    افرین بر دکتر ظریف و تیم هسنه ای و همه کسانی که همراهی کردند تا ذهنیت ایجاد شده در دنیا از بین برود.
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    2 0
    آقاي ظريف از شما و همه همکارانتان که شبانه روز زحمت کشيديد تا اين بار سنگين به مقصد برسد صميمانه سپاسگزارم.يک شهروند اميدوار به آينده ايران آباد.
  • همایون A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آفرین. عالی بودش
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    بسیار بامعنا وضعیت کنونی ایران و دنیا را مطرح کردید. ممنون
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    ای کاش
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    2 0
    آقای ظریف کار بزرگ شما هرگز از حافظه تاریخی این ملت پاک نمیشه. کمااینکه با این همه بی مهری که به دکتر مصدق شده و میشود، خدمت بزرگ او به ایران زمین فراموش نخواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    درودبر جنب علیخانی عزیز جانا سخن از دل ما گویی
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    ما هم برای این مرد بزرگ آرزوی موفقیت میکنیم و قدر دان زحمات بی بدیل ایشان هستیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    وا
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    1 0
    ما که نه صداو سیمایی داریم و نه تریبونی فقط با زبان بی زبانی میگوییم درود بر بزرگمرد شرف و اخلاق وسیاست جناب دکتر ظریف که به دنیا نشان داد ایران و ایرانی در پی تقابل با دنیا نیست و با عقلانیت و منطق خود جهان را به قبول حقانیتش وادار میکند