سید عباس عراقچی دیپلمات برجسته و عضو هیات مذاکره کننده کشورمان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح نحوه بسته شدن پرونده PMD ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون وزیر خارجه کشورمان با ابراز خوشحالی از بسته شدن پرونده PMD ایران اظهار امیدواری کرد از این پس، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با نگاهی به آینده انجام شود. 

در ادامه مشروح سخنان او را می خوانید:


امروز در وین چه اتفاقی افتاد که پرونده PMD بسته شد؟
امروز نزدیک به ۳۵ کشور عضو شورای حاکم آژانس قصد داشتند درباره پرونده اتمی ایران صحبت کنند. همه کسانی که امروز صحبت کردند در تایید قطعنامه و اظهار خوشبختی برای پایان یافتن راه طولانی مذاکرات را بیان کردند. برخی کشورها نیز به گزارش آقای آمانو اشاره کردمند. ولی در مجموع هم فضای مثبتی بر شورای حکام حاکم بود و در جهت نگاه به آینده بود. در پایان جلسه وقتی مباحثات جمع بندی شد، این قطعنامه را رئیس اعلام کرد می توانند مخالفان حرف بزنند و کسی حرف نزد. نهایتا اصلا رای گیری هم نشد و این قطعنامه با اجماع کامل شورای حکام تصویب شد و هیچ مخالفتی نبود. صحبتهای همگی باعث شد که مقداری جلسه طول بکشد.

درباره نکات مثبت و منفی مصوبه امروز بگویید:
امروز نکته منفی ویژه ای نداشت. ممکن است برخی از عبارات را بگوییم منفی است ولی کلیت قطعنامه و مولفه ها همگی مثبت بود. در هیچ کجای قطعنامه از عبارات منفی استفاده نشده. بر خلاف ۱۲ قطعنامه قبلی که عبارت منفی فراوان داشت، در این قطعنامه از هیچ چیزی ابراز نگرانی نشده وهمه ادبیات آن مثبت و سازنده است. از کلیات آن نیز می توان به ساختار و ادبیات مثبت آن اشاره کرد. وارد مولفه های اصلی هم می شویم تمام موارد مربوط به بسته شدن پرونده آمده. اذعان می کند نقشه راه بین ایران و آژانس کامل شده و در موضوع PMD هیچ کاری باقی نمانده و از ایران تقدیر می شود. بعد می آید همه قطعنامه های گذشته را لغو می کند که درباره ابعاد برنامه هسته ای ایران و PMD نگران بود و موضوع PMD را بسیار اساسی و ضروری تشخیص داده بود، که در ادبیات شورای حکام بسیار سنگین است، قطعنامه ها را همگی لغو می کند. در قطعنامه های گذشته به آقای آمانو ماموریت داده شده بود درباره گذشته ایران تحقیق کند. این قطعنامه همه ماموریتها را لغو کرد. دستور کار آژانس تاکنون خواسته های ۶ قطعنامه اخیر شورای امنیت بوده. دستور کار با این مصوبه عوض شد. دستور کار دیگر نگاه به گذشته ندارد و می گوید از الان به بعد دستور کار جدیدی به عنوان نظارت بر برجام دارد. ماموریت آقای آمانو نگاه به آینده است که برجام چطور اجرا می شود.
این نیز یک مولفه کلیدی دیگر است که موضوع برجام را خاتمه یافته می کند. از همه مهمتر، چون برای ما مهم است که اگر چه همه مولفه ها دال بر بسته شدن پرونده است، این عبارت نیز صراحتا درج شود که در پاراگراف ۹ از عبارت خاتمه بررسی استفاده می کند. تمام مولفه های مثبت که انتظار داشتیم در این قطعنامه می بینیم. البته به آژانس گفته در اجرای برجام مرتب گزارش بدهد و البته طبیعی است مامور نظارت باید تخلف را گزارش دهد.
مدت زمان معینی را مشخص می کند که پس از آن برخورد با پرونده ایران از نظارت بر اجرای برجام نیز خاتمه می یابد و پرونده عادی می شود. قطعنامه بسیار محکم و با اقتداری است که پرونده را کاملا می بندد و کاملا با ماهیت تعامل ایران و آژانس متفاوت است. یک تغییر بنیادین در موضوع هسته ای ایران و روابط بین ما و آژانس رخ داده است. قطعنامه را فکر می کنم بسیار محکم و خوب است و وزارتخارجه از این قطعنامه استقبال می کنند.


لغو تحریمها چه زمانی و با چه ساز و کاری است؟
با بسته شدن پرونده PMD گام مهمی در اجرای برجام برداشته شده. هنوز تا روز اجرا فاصله داریم. این تعهد طرف مقابل بود که قطعنامه ای را با هدف بسته شدن پرونده ارائه دهد. قطعنامه با مشورت ایران نوشته و تصویب شد. تعهد کلیدی آنها انجام شد. ما نیز در برجام تعهداتی داریم و دو تعهد مهم اراک و ذخایر اورانیوم را به بسته شدن PMD موکول کرده بودیم. جمع آوری سانتریفیوژها را هم که مقدماتش را شروع کرده بودیم، ادامه می دهیم. ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده می توانیم این اقدامات را انجام دهیم. ممکن است آژانس برای اینکه بازرسی برای ارزیابی اقدامات ایران داشته باشد، چند روزی را بخواهد. تصور ما این است حداکثر ظرف یک ماه، اعلام کنیم روز اجرایی شدن فرا رسیده. در روز اجرایی شدن تحریمهای هسته ای به صورت کامل و عملی برداشته می شود. این تحریمها روی کاغذ لغو شده و فرامین صادر شده. هم مصوبه شورای وزیران اتحادیه اروپا و هم دستور رئیس جمهور آمریکا وجود دارد و از روز اجرایی شدن، تحریمها برداشته می شود که حدود ۱ ماه آینده است.


پیام اجماع برای بسته شدن پرونده PMD چیست؟
جامعه بین الملل از برجام حمایت می کند و از بسته شدن پرونده PMD نیز حمایت می کند. گزارش آمانو هم دلیل و مدرکی برای صلح آمیز بودن پرونده ایران است، در حقیقت جامعه بین الملل در این موضوع، صلح آمیز بودن برنامه ایران را گواهی می کند و استقبال می کند اتهامات گذشته بسته شود و به آینده فکر کنیم. پیام جامعه بین الملل در حمایت از برنامه هسته ای ایران و زدوده شدن اتهامات علیه ایران و حمایت از برجام و مذاکرات است.


بسته شدن PMD خیلی برای ما مهم بود. چرا اینقدر مهم است؟
PMD حائز اهمیت بود چون تمام این داستان هسته ای در طول ۱۲ سال اخیر و اتهامات، فشارها، تبلیغات و تحریمها به بهانه PMD و استناد به این بود که ایران برنامه هسته ای نظامی در گذشته داشته که ممکن است هنوز ادامه داشته باشد. تبلیغات کردند ایران تا بمب ۶ ماه فاصله دارد که همگی به استناد ابعاد احتمالی نظامی بود. در ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران، معرفی ایران به عنوان یک تهدید، اثر بخشیده بود. PMD یک بنای کاذبی بود که درباره ایران ساخته شده بود که ابتدای آن بر روی یک سری اشتباهات ما، بعضا بی تجربه گی و عدم اطلاع دادن به موقع به آژانس بود. برخی کارها دو منظوره بود و در راستای ابعاد صلح آمیز بود ولی آنها فکر می کردند برای مقاصد غیرصلح آمیز بود. برخی نیز جعل کردند و بنای کاذبی به وجود آوردند. با بسته شدن PMD این بنا فروریخت. صهیونیستها شروع کرده بودند و نخست وزیرشان در سازمان ملل بمب نشان می دهد، همه فروریخت. این که اصرار کردیم پرونده بسته شود، برای این بود که دنیا بداند اتهامات علیه ایران کاذب بوده و تحریمها علیه ایران بسته و کنارگذاشته می شود. از این لحاظ اهمیت دارد و اصرار ما به حق بود به خصوص تاکید مقام معظم رهبری در نامه معروف برای تایید برجام و شروطی که گذاشتند این شرط را گذاشتند. همینجا گفتم غرب باید بین برجام و PMD یکی را انتخاب کند که غرب برجام را انتخاب کرد.

 

PMD دستاورد بزرگ اطلاعاتی غربیها بود. الان این بی اعتبار شد. آیا شکست اطلاعاتی برای غرب است؟
مسلما یک شکست اطلاعاتی برای غرب است. از یک دهه گذشته تمام سرویسهای جاسوسی غرب به کار گرفته شد تا ثابت کند ایران برنامه مخفی غیرقانونی هسته ای دارد. تمام سرویسهای اطلاعاتی آنها امکانات و عکسهای خود را به آژانس دادند. ادعاهای واهی کردند. هر تلاش کردند نتیجه اش ۱۲ پرونده مجموعه PMD شد که در ۲۰۱۲ اعلام شد اینها معتبر است و می گفتند این حاکی از برنامه هسته ای غیرصلح آمیز ایران است. الان گزارش آمانو نشان داد ایران قبل از ۲۰۰۳ مطالعاتی را انجام داده. ما این را هم قبول نداریم و اشکالات گزارش آقای آمانو را اعلام می کنیم تا ثبت شود. ولی همین گزارش با همه نقاط ضعفش می گوید ایران تا ۲۰۰۳ مطالعاتی داشته ولی از مقاصد صلح آمیز فراتر نرفته. این گزارش بدون در نظر گرفتن قطعنامه شورای حکام، اثبات می کند که ایران فعالیت صلح آمیز داشته و یک شکست اطلاعاتی برای سیستمهای غربی است. در حین اجرا می گفتند اسناد را همه کشورها داده اند ولی منجر به این شد که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تایید شود.


حالا که ادعاها رد شد، تحریمهایی که در این سالها اعمال شده چه توجیهی می یابد؟ می شود ادعای حقوقی کرد؟
ما همواره می گفتیم تحریمها ظالمانه و غیرعادلانه است. شورای حکام بر ادعای ایران صحه گذاشت و راه را باز می کند در آینده بررسی حقوقی شود که تحریمها و فشارها به مردم وارد می شود و مشخص می شود همه بر اساس ارزیابی غلط بوده،مسئولیت برای عاملان آن ایجاد می کند. در ماههای آینده و اجرایی شدن برجام، فرصت داریم تا حقوقدانان ما این را بررسی کنند چطور می شود مسئولیت حقوقی کسانی که تحریمهای ناعادلانه وضع کرده اند را پیگیری کنیم.


موضوعات خاکستری که توسط آمانو عنوان می شود چیست؟
درباره گذشته هرگز نمی شود قضاوت قطعی کرد. آژانس اگر بخواهد ماهیت فنی و حرفه ای بودن خود را حفظ کند و بعد بیاید درباره موضوع ۱۵ سال پیش چون مدارک روشنی هم ندارد نمی تواند قضاوت قطعی کند. آقای آمانو چاره ای ندارد از احتمالات سخن بگوید. مدارک قطعی وجود ندارد. مجبور است احتمالات را بگوید. وقتی به چاشنی های انفجاری می رسد می گوید این چاشنی ها در کاربردهای صلح آمیز و هم سلاح هسته ای کاربرد دارد. درباره مدلسازی حرف می زند می گوید کاربرد نظامی دارد ولی کاربرد صلح آمیز هم دارد. او در موقعیتی نیست که قضاوت کند آیا این کار قبلا انجام شده یا نشده. در صورت قضاوت قطعی، از عیار علمی حرف او کم می شود.

 

49۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    36 4
    خسته نباشيد دلاور كور شود هرانكه نتوان ديد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    49 4
    جای تبریک و جشن دارد.روحانی متشکریم.