واحد مرکزی خبر نوشت: شورای حکام قطعنامه مربوط به پرونده ابعاد نظامی احتمالی ایران را تصویب کرد.

در اطلاعیه رودولفو کونکو از دفتر ارتباطات و روابط عمومی آژانس بین الملل انرژی اتمی آمده است: امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی نهایی مدیر کل درباره مسائل باقیمانده گذشته و حال مربوط به برنامه هسته ای ایران را بررسی و یک قطعنامه تصویب کرد.

آقای آمانو در صحبت های نخست خود خلاصه ای از یافته های اصلی گزارش خود را چنین ارائه کرد:

آژانس ارزیابی می کند که طیفی از فعالیت های مربوط به تولید یک ابزار انفجاری هسته ای قبل از پایان سال دوهزار و سه با تلاشی هماهنگ در ایران انجام شد و برخی از این فعالیت ها پس از دوهزار و سه روی داد.
آژانس همچنین ارزیابی می کند که این فعالیت ها به فراتر از حد امکان و مطالعات علمی و کسب توانایی ها و قابلیت های فنی خاصی در این زمینه پیش نرفت.

آژانس هیچ نشانه های معتبر از فعالیت های مربوط به تولید ابزار انفجاری هسته ای در ایران پس از سال 2009 در اختیار ندارد. همچنین آژانس هیچ نشانه های معتبر درباره انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران نیافته است.

این گزارش ،گام نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس نقشه راه برای شفاف سازی موضوعات باقیمانده گذشته و حال در رابطه با برنامه هسته ای ایران است که بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در جولای گذشته حاصل شد. این نقشه راه براساس چارچوب همکاری ایران و آژانس در نوامبر 2013 روندی را تنظیم کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی را قادر می سازد با همکاری ایران ارزیابی از موضوعات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران تا پایان 2015 ارائه کند.
آمانو گفت: این گزارش مانند همه گزارش های من ارزیابی است براساس واقعیت،صحت فنی و متعادل. اطلاعات و شیوه ارزیابی من گفته شده است.

گام های بعدی
آقای امانو یادآور شد گام بعدی برای ایران این است که گام های مقدماتی لازم را برای شروع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که بین ایران و شش کشور و اتحادیه اروپا که ایی سه به علاوه سه نامیده می شود و در ماه جولای توافق شد، تکمیل کند.
آقای امانو یادآور شد که مسئله نحوه تامین مالی فعالیت های بیشتری که ممکن است آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس برنامه جامع اقدام مشترک در ایران بردارد، نیز باید برررسی شود. وی تخمین زد که هزینه سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در مجموع نه میلیون و دویست هزار یورو خواهد بود.

آقای آمانو گفت: کار زیادی پیش روی ما است.همه طرف ها باید به صورت کامل به تعهدات خود براساس برنامه جامع اقدام مشترک عمل کنند. نیاز به تلاش قابل توجه برای رسیدن به این توافق است. تلاش مشابه و مداوم برای اجرای آن نیاز خواهد بود.

درخواست برای همکاری
شورای حکام از ایران خواست تا به صورت کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و توافق پادمان های جامع خود و پروتکل الحاقی را اجرا کند.پروتکل الحاقی به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی بیشتر به مواد و سایت های فراتر از مواد و تاسیسات اعلام شده هسته ای می دهد و به آژانس اجازه می دهد تا در نهایت به این نتیجه برسد که هیچ نشانه ای از انحراف مواد هسته ای اعلام شده از فعالیت های صلح آمیز و هیچ نشانه ای از مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده، نیافته است.
شورای حکام همچنین موافقت کرده است که با دریافت یک گزارش از آژانس بین المللی انرژی اتمی که تایید کند ایران همه اقدامات مشخص شده در برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است، به قطعنامه های مربوطه که در گذشته در ارتباط با برنامه هسته ای ایران تصویب کرده است،خاتمه دهد. این به ایران اجازه خواهد داد در فعالیت های همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی مشارکت کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =