اقدام اردوغان نسبت به سرنگونی هواپیمای روسی که از قبل برنامه ریزی شده بود، به شکست سیاسی وی تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنا گلازوا معاون مدیر انستیتوی مطالعات راهبردی روسیه و رئیس مرکز آسیا و خاورمیانه این مؤسسه پژوهشی در تحلیلی در روزنامه نزاویسیمایا گازتا انگیزه رفتار رهبران ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده قبل از همه به توسعه بی سابقه روابط اقتصادی بین دو کشور روسیه و ترکیه به عنوان علت نادیده گرفتن اختلاف نظر درباره مسایل منطقه ای اشاره می کند. در آن شرایط برخی تحلیلگران روس حتی می گفتند که پایه های محکم همکاری اقتصادی بین مسکو و آنکارا الگوی جدید روابط را که در آن اقتصاد نسبت به سیاست اولویت دارد، پی ریزی کرده است.

بعد از آغاز انقلاب های عربی، اختلاف اهداف و اولویت های دو کشور در منطقه بیشتر از گذشته بروز کرد؛ بار اول این مسأله در ماه اکتبر سال 2012 مشاهده شد که نیروی هوایی ترکیه هواپیمای مسافربری را که از مسکو به دمشق پرواز می کرد، به زمین نشستن در خاک ترکیه وادار کرد.

طرفین آن جنجال را در سطح دیپلماتیک حل کردند ولی بعد از آن در محافل کارشناسی ترکیه، اصطلاح شراکت محدود به روابط با روسیه اطلاق شد. تحولات بعدی در منطقه خاورمیانه، اختلاف نظرها بین این دو کشور را شدت بخشید.

گروههای افراطی که آنکارا حامی آنها بود، در ماه سپتامبر سال جاری به دمشق نزدیک شده بودند و سقوط رژیم سوریه اجتناب ناپذیر به نظر می آمد ولی عملیات روسی این برنامه های آنکارا را بر هم زد. بمباران کامیون های نفتکش حامل نفت داعش به ترکیه که خانواده اردوغان در این تجارت دست داشت، کاسه صبر رئیس جمهور ترکیه را لبریز کرد. اقدام اردوغان نسبت به سرنگونی هواپیمای روسی که از قبل برنامه ریزی شده بود، به شکست سیاسی وی تبدیل شد زیرا اردوغان نتوانست ناتو را به مناقشه با روسیه وادار کند چرا که ایالات متحده برای رویارویی جدی با روسیه آماده نیست.

هدف آمریکا که اردوغان حتماً با آن از قبل مشورت کرده بود، به جان هم انداختن روسیه و ترکیه و تحریک مناقشه جنگی بین آنها است، زیرا واشنگتن از سیاست اردوغان راضی نیست.

آنا گلازوا در ادامه به مقالات تحریک آمیز مطبوعات آمریکا که از اردوغان به عنوان عامل تشدید مناقشه با روسیه یاد می کردند، اشاره کرده و واکنش ولادیمیر پوتین به رفتار ترکیه را برای آنکارا غیر مترقبه می داند.

نویسنده معتقد است که تحریم های روسی باعث نارضایتی شهروندان ترکیه خواهد شد و دولت ترکیه به منظور کاهش دادن این نارضایتی به جنگ اطلاعاتی علیه روسیه دست خواهد زد.

این در حالیست که ترکیه تا کنون روابط خود را با اکثر همسایگان خود تیره کرده و حالا روسیه هم به این گروه اضافه می شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    اتفاقا روسيه بيشتر از تركيه ضرر مي كنه
    • دوست A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
      11 1
      معلومه فهم سیاسی شما خیلی کمه دوست بی نام.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    20 66
    این روسیه است که با تمام همسایگانش مشکل داره ناز اکراین و فنلاند بگیر تا گرجستان و... به نظر من این تحریم های روسیه مصرف داخلی دارد که ضرر این تحریم ها برای خود روسیه بیشتر از ترکیه است تازه اکثر کشورها و مدیر کل ناتو از ترکیه حمایت کردند دقیقا فردای روز سقوط همواپیمای متجاوز از فرانسه بگیر تا انگلیس . آمریکا اذعان کردند که ترکیه حق دارد از حریم هوایی خویش رفاع کند
  • بی نام A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    10 6
    الان تیتر خوندم ک داعش پایگاه ترکیه رو تو موصل زده خوب اصن تابلو نیس ک اردوغان برای اینکه خودشو ضد داعش نشون بده تا جامعه جهانی فک کنه ک ن بابا ترکیه هم گیر داعش افتاد اطلاعات ایران روس مبنی بر اینکه پسر اردوغان نقش داشته تو خرید نفت از داعش کذبه ..ب قول معروف نوش دارو بد مرگ سهراب دلم برا اون سربازایی ترک میسوزه ک قرار بود از قبل ک برن تو عراق کشته شن ولی خودشون خبر نداشتن دقیقا هدف بودن چون داعش میخواس اتقام بگیره علنا راحت میرف وسط استانبول بمب میزاشت 300 نفرو میکشت ..این اردوغان واقعن ادم کثیفیه ک حتی ب هم وطنای خودشم رحم نمیکنه .. حاظر چند تا کشته بده از نظامیاش ولی از این بار فشار در بیاد ب حر حال نوکری سیاستای اسراییل تو خاور میانه پاتک برا خودی هم دارع خبر جان چاپ کن مرسی ..
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    6 2
    آفرین واقعا خوب گفتی