وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن پاسخ به سوال نماینده مردم خرم‌آباد در صحن علنی توانست مجلس را از پاسخ‌های خود قانع کند.

به گزارش خبرآنلاين، علی ربیعی که برای پاسخ به سوال ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در مورد عدم برقراری عدالت شغلی و رفع تبعیض در استفاده مناطق (‌استان‌ها و شهرستان‌ها) مختلف کشور از منابع طبیعی و سرمایه‌های ملی٬ به مجلس رفته بود٬ به سوال‌های این نماینده در صحن علنی مجلس پاسخ داد.

او که مي گفت «با استفاده از تجارب کشورهای شبیه خودمان روی رشد همراه با کاهش سطح بیکاری تمرکز کردیم»، عنوان کرد: من هم وزیر کارگران، کارفرمایان و هم وزیر بیکاران هستم. بیکاران هم باید وزیر داشته باشند که من وزیر آنها هستم. تجربه 15 سال گذشته نشان داده که همیشه رشد با اشتغال همراه نبوده و بیکاری بالاتر از اشتغال ایستاده است. ما این بار از تجارب کشورهای شبیه خودمان استفاده کردیم و روی رشد همراه با کاهش سطح بیکاری تمرکز کردیم.

اهم اظهارات وزیر کار از این قرار است:
*من در این میان از مسئولیت شانه خالی نکردم و همه تلاش خود را به کار بردیم. اما در اقتصاد ضعیف شده باید انصاف به خرج داد که تغییرات در این‌ها به سختی صورت خواهد گرفت. ما دچار نارسایی‌هایی هستیم. به یک باره 4 میلیون و 800 هزار تحصیلکرده وارد کار می‌شوند که بیشترشان مهارت هم ندارند. نیاز داریم سازمان فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم. در آخرین جلسه شورای عالی اقتصاد نیز که به ریاست آقای روحانی برگزار شد ایشان تاکید کردند هر فرد که وارد جامعه می‌شود یک کارنامه اشتغال داشته باشد.

*ما در سه حوزه تقاضا، عرضه و نهادها دچار مشکل هستیم؛ حتی در فرهنگ کار هم دچار مشکلات زیادی هستیم. ما باید بتوانیم در یک فرآیند اصلاح ساختار، نتیجه‌ای از اشتغال بگیریم.
* در سالهای گذشته سرمایه گذاری‌ها بر اساس آمایش سرزمینی و برای رفع نابرابری کمتر مورد توجه بوده؛ من هم این مساله را تایید می‌کنم. هر چه به استانهای دورتر و مرزی‌تر می‌رویم به طبع بر اساس عدالت، عمل می‌شود. منتهی سوال این است که ما در سال 95 باید چه کنیم؟

* دولت اصول برنامه ششم توسعه را کم کردن نابرابری‌ها گذاشته است. همچنین بحث ایجاد اشتغال از خانه تا کارخانه در شش استان محروم دارد ادامه پیدا می‌کند. ما مشخص کرده‌ایم که کدام دسته مشخص وجود دارد که می‌توانیم حول و حوش آن کارآفرینی را بیشتر کنیم.
* باید به سمت اشتغال‌هایی برویم که رونق را به روستاها و شهرهای کوچک ببریم که انتظار شد بزرگ و کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نمیتوانیم بنشینیم تا سالی 700 -800 هزار شغل ایجاد کنیم. ما داریم تمدن را به سمت بنگاههای کوچک می‌بریم. نظام تامین ما، آمادگی کمتری برای ایجاد شغل‌های خود و روستاها و مناطق محروم دارد.

*با توجه به شعارهایی مثل هر روستا یک محصول، و اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک ؛ اگر بیکاری پدیده‌ی مهمی است باید جهت گیری‌ها را به سمتی ببریم که با بنگاههای کوچک و از شهرهای کوچک سالانه 700 تا 800 هزار شغل ایجاد کنیم.
* سه حیطه بازار پول، کالا و کار هر سه باید در کنار هم عمل کنند. ما دیدیم که در بحث پایه‌ی پولی و نقدینگی چه مسائلی داشتیم . برنامه‌هایی که ریخته‌ایم نیاز به زمان دارد. در تثبیت نرخ ارز و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. در آستانه برنامه ششم و بودجه مجلس می‌تواند به ما کمک کند.

* نرخ مشارکت بهبود پیدا کرده است و با این که به تعداد بیکارها اضافه می‌شود اما این مساله نشان می‌دهد که هنوز امیدی است. همچنین دستمزدها هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد که باید بهبود پیدا کند. ما در تلاش هستیم که در برنامه ریزی‌هایمان بین مزد و بهره وری رابطه ایجاد کنیم.

ایرج عبدی در پایان سخنان وزير اعلام کرد: در صورت وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات موجود از پاسخ‌های وی قانع خواهد شد.

در ادامه ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: دغدغه نماینده خرم‌آباد در سه محور خلاصه می‌شود؛ اول اینکه مشکل کارگران شرکت پارسیان حل شود و ضمن  رسیدگی به موضوع اشتغال در برنامه ششم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان وی به شکل جدی در جلسات فراکسیون اشتغال حضور داشته باشند.

نماينده خرم آباد نهايتا گفت که از پاسخ هاي وزير کار قانع شده است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    2 0
    چرا در مورد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و رایط حاکم بر آن کسی از ویز محترم سوالی به میان نمی آورن؟