ایسنا نوشت: رییس جمهوری ترکیه در تلاشی تازه برای کاستن از تنش‌ها در روابط کشورش با روسیه اعلام کرد، "اشتباه خلبان" روسی باعث سرنگونی جنگنده‌اش شده و این امر نباید در روابط میان آنکارا-مسکو خدشه‌ای وارد کند.

وی هم‌چنین در جمع خبرنگاران حین بازگشت از ترکمنستان به کشورش درباره اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا گفت ‌وی نمی‌تواند سیاستمدار موفقی باشد.

به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهوری ترکیه سرنگونی هواپیمای روسی را ناشی از"اشتباه خلبانش" خواند و ادامه داد:‌ این مساله نباید در روابط میان آنکارا- مسکو خدشه‌ای وارد کند.

وی ادامه داد:‌ ما نمی‌خواهیم دیگر چنین اتفاقی بیفتد. این اشتباهی بود که در منطقه تحت حاکمیت ترکیه رخ داده است. چه کسی این اشتباه را مرتکب شد؟ این اشتباه خلبان بود که از دستورات سرپیچی کرد و به هشدارها گوش نداد.

رییس جمهوری ترکیه به دو خلبان جنگنده روسی اشاره کرد که به "هشدارهای ارتش ترکیه در نقض حریم هوایی این کشور بی توجهی کردند." دولت آنکارا مدعی است که 10 دقیقه پیش از سرنگونی این جنگنده به خلبانهای آن هشدار داده بود.

رییس جمهوری ترکیه با اعلام این مساله که خلبانهای ترکیه باید در صورت مواجهه با چنین شرایطی از دستورات پیروی کنند،‌ گفت: این یک اشتباه از سوی خلبانهای روسی بود که باعث بروز پیامدهای ناگوار شد.

اردوغان هم‌چنین گفت، با روسای کشورهای همسایه روسیه به مذاکره می‌پردازد تا این کشورها تلاش کنند راه حلی را برای این مشکل میان آنکارا و مسکو بیابند.

وی که با مقام‌های ارشد ترکمنستان، گرجستان، معاون اول رییس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان در عشق آباد دیدار کرده و از آنها خواست تا تمام تلاش خود را برای حل این بحران به کار گیرند، در ادامه گفت:‌ ما به دنبال تنش نیستیم. ما می‌خواهیم به روابط استراتژیک خود با روسیه ادامه دهیم. ما در طول 10 یا 11 سال گذشته به صورت موفقیت آمیز با یکدیگر فعالیت داشته‌ایم.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه گفت:‌ اظهارات ضد اسلامی دونالد ترامپ در ممنوعیت ورود مسلمانان به داخل آمریکا نشان می‌دهد که در ابتدا، این فرد اصلا یک سیاستمدار نیست. چون سیاستمداران چنین اظهاراتی را مطرح نمی‌کنند. میلیون‌ها مسلمان در داخل ایالات متحده ساکن هستند و من مطمئن نیستم که او می‌تواند در این انتخابات رای بیاورد یا خیر. آیا او می‌تواند به روابط میان کشورهای مسلمان کمک کند؟ یک سیاستمدار نباید به این صورت صحبت کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =