تسنیم نوشت: عراقچی:رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از بررسی ابعاد مصوبه اخیر مجلس نمایندگان امریکا در ایران خبر داد و گفت اگر این مصوبه در مورد سفر اتباع ۳۸ کشور به چهار کشور از جمله ایران مغایر مفاد برجام باشد درباره آن اقدام می‌کنیم.


 معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو به خبرنگاران گفت: مصوبه اخیر ابعاد مختلف حقوقی دارد. در حال بررسی آن هستیم. اگر خلاف مفاد برجام باشد درباره آن اقدام خواهیم کرد، البته هنوز این مصوبه نهایی نشده است.

وی افزود: در حال مشورت با کشورهای 1+5 و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه هستیم.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گذشته با 407 رای موافق در برابر تنها 19 رای مخالف، به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون، سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته اند به آمریکا، محدود می کند.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می توانستند وارد خاک آمریکا می شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره ارزیابی خود از پیش نویس قطعنامه شورای حکام گفت این پیش نویس با مشورت ایران تنظیم شده قطعنامه اماده است و باید منتظر باشیم تا در جلسه هفته جاری شورا درباره ان تصمیم گیری شود.

عراقچی بسیاری از فشارها و قطعنامه ها را بر اساس پاره ای ادعاها ارزیابی کرد و گفت: اکنون در گزارش آمانو آمده که ایران برنامه نظامی هسته ای نداشته و مورد خلاف و انحرافی در مواد هسته ای ایران وجود ندارد که این نکته همه ادعاهای گذشته را باطل می کند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در گزارش آمانو امده ایران تا قبل از 2003 مطالعاتی در بخشهای نظامی انجام داده است که ما ان را قبول نداریم و این را اعلام کردیم و باز هم اعلام می کنیم . وقتی شورا به گزارش آمانو صحه بگذارد پرونده برای همیشه بسته می شود.

عراقچی درپاسخ به سوالی درباره لغو توافق ایران و آرژانتین در پرونده آمیا گفت: توافقی که میان ایران و آرژانتین به امضا رسیده هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و ایران در حال جمع بندی حقوقی آن است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت : این قطعنامه المانها و مولفه های لازم را برای بستن پرونده موسوم به پی ام دی دارد و انشاالله به همین شکل که اماده شده در 24 آذرتصویب شود.

وی اضافه کرد: پس از تصویب این قعطنامه، دستور کار شورای حکام درباره ایران عوض می شود و این بیانگر این است که نقشه راه ایران و آژانس تکمیل شده و پرونده پی ام دی به تاریخ می پیوندد.

عراقچی گفت: آنها پرونده ای را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بودند و ادعاهایی مطرح کرده بودند که با گزارش اقای امانو و تصویب قطعنامه در شورای حکام برای همیشه بسته می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: این موضوع را بخش اروپا و آمریکای وزارت خارجه پیگیری می کند. این پرونده داستانی طولانی دارد. توافقی که صورت گرفته جدید نیست. توافقی که بین ایران و ارژانتین به امضا رسیده هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و ایران در حال جمع بندی حقوقی آن است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =