ایسنا نوشت: معاون اول رییس جمهور گفت:‌ راه حل بسیاری از بحران‌های منطقه نظیر مسائل سوریه و یمن، راه حل سیاسی است و کرواسی می‌تواند نقشی مهم در این حل و فصل مسائل ایفا کند.

اسحاق جهانگیری عصر شنبه در حاشیه اجلاس «سیاست بی‌طرفی، همکاری بین المللی جهت صلح، امنیت و توسعه» که در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، در دیدار رئیس‌جمهور کرواسی با بیان این‌که «اروپایی‌ها در گذشته شریک نخست اقتصادی ایران بودند اما به دلایل واهی از جمله تحریم ایران از بازار ایران محروم شدند» گفت: خوشبختانه مذاکرات خوبی میان ایران با کشورهای 1+5 برگزار شده است و امیدوارم در پی گزارش اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده گذشته هسته‌ای ایران مختومه اعلام شود و راه برای توسعه همکاری میان ایران و اروپا باز شود.

جهانگیری با اشاره به سابقه خوب روابط و همکاری میان ایران و کرواسی و برنامه تهران برای منابع نفت و گاز، توسعه گردشگری و صنایع دریایی اظهار کرد: ایران آمادگی کامل برای همکاری با کشور کرواسی دارد و ایجاب می‌کند بخش خصوصی دو کشور در این عرصه‌ها فعال شوند.

وی سپس به بحران‌های جدی در خاورمیانه بویژه فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران اولین کشوری بود که خطر داعش و سایر گروه‌های تروریستی را به جهان اعلام کرد و متاسفانه بسیاری از کشورهای اروپایی به این هشدارها توجه نمی‌کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «باید علل و زمینه‌های بروز و ظهور گروه‌های تروریستی نظیر داعش ریشه یابی شود» خاطرنشان کرد: اگر با کسانی که از داعش حمایت ایدئولوژیک، مالی و تسلیحاتی می‌کنند مبارزه شود، داعش از بین می‌رود و ایران نیز آمادگی دارد کمک‌های لازم را برای حل بحران‌های منطقه‌ای ارائه دهد.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «مبارزه با تروریسم و افراطی گری باید به اراده و عزمی جهانی تبدیل شود» ادامه داد: راه حل بسیاری از بحران‌های منطقه نظیر مسائل سوریه و یمن، راه حل سیاسی است و کرواسی می‌تواند نقشی مهم در این حل و فصل مسائل ایفا کند.

کرابار کیتاروویچ رئیس‌جمهور کرواسی نیز در این دیدار با ابراز علاقمندی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، از بخش انرژی،‌ گردشگری، صنعت کشتی سازی و علوم و فنون و صنایع دریایی و نیز ترافیک و حمل و نقل بعنوان زمینه‌های مشترک برای فعالیت و توسعه همکاری‌های فیمابین یاد کرد.

وی با ابلاغ سلام به رئیس‌جمهور کشورمان، از برگزاری مراسم یکصدمین سالروز ورود اسلام به کرواسی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مناسبت فرصت خوبی است تا پیوند کرواسی با کشورهای اسلامی بویژه ایران بیش از پیش افزایش یابد.

رئیس جمهور کرواسی با اشاره به تهیه دو پیش نویس برای همکاری در عرصه اقتصادی و حمایت متقابل از سرمایه گذاری میان دو کشور، خواستار حضور و فعالیت بخش خصوصی ایران و کرواسی در زمینه‌های مختلف اقتصادی شد.

وی همچنین با اشاره به مسائل منطقه نظیر تحولات افغانستان از افزایش آموزش و توسعه فرهنگی بعنوان راهکار مقابله با افراطی گری و خشونت یاد کرد و بر مبارزه مشترک با داعش و گروه‌های خطرناک از این دست تاکید کرد.

رئیس‌جمهور کرواسی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک از جمهوری اسلامی ایران دیدار کند تا فرصت همکاری میان دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =