دوران پر تلاطم پس از شهریور بیست و اشغال همه جانبه ایران به وسیله متفقین به دوره دیکتاتوری ۲۰ ساله رضاشاه پایان داد، جانشین وی اقتدار چندانی نداشت و همین امر با توجه به التهاب بین‏‌المللی موجب باز شدن فضای به شدت بسته داخلی ایران گردید. احزاب ریز و درشت با نام‌های عجیب و غریب شکل گرفتند، صدها روزنامه و نشریه منتشر شد و مردم فضای بالنسبه آزادی را هرچند با حضور بیگانگان احساس کردند.

در چنین جوی جنگ جهانی دوم به پایان رسید و زمان خروج نیروهای متفق از ایران که در آن زمان امریکا نیز بدان‌ها افزوده گشته بود فرا رسید. در موعد مقرر شش ماهه امریکا و انگلیس خاک ایران را ترک کردند ولی شوروی‌ها از این امر تخطی کردند و بر قرار خود پای‌بند نبودند. دلایل متعددی برای این عمل شوروی‌ها می‏‌شمارند که جای پرداختن به آن نیست ولی ظاهراً آنان همچون اسلاف خود برای خودشان در ایران حق آب و گل قائل بودند و بدشان نمی‏‌آمد آذربایجان بزرگ را با اتصال آذربایجان ایران ایجاد کنند. باقراف از اعضای برجسته حزب کمونیست شوروی و همه‏‌کاره آذربایجان شوروی نیز پافشاری بسیاری بر این امر داشت.

شوروی‌ها برای توجیه حضور خود در آذربایجان تعدادی از کمونیست‌های ایرانی را واداشتند که فرقه دموکرات آذربایجان را در سال ۱۳۲۴ شکل دهند و حکومت آنجا را به آن‌ها بسپارند.

سرکرده این فرقه میرجعفر جوادزاده خلخالی معروف به پیشه‏وری بود. وی که از سال‌ها پیش به جرم فعالیت‌های کمونیستی یا در تعقیب یا در زندان بود پس از برکناری رضاشاه به صحنه اجتماعی بازگشت و با انتشار روزنامه آژیر مناسبت سیاسی خود را در تهران آغاز کرد. در انتخابات مجلس دوره چهارم از تبریز انتخاب شد ولی با کم‏محلی حزب توده اعتبارنامه‏اش در مجلس رد شد.

پیشه‏وری سرخورده از دسته‏بندی‌های سیاسی تهران و رانده شده از دوستان هم حزبیش به سوی تبریز بازگشت و این امر مصادف بود با سیاست شوروی برای ایجاد آذربایجانی خودمختار و چه کسی بهتر از پیشه‏وری برای سازماندهی آن می‏‌توانستند پیدا کنند؟

سیاست فرقه بر پایه قومیت‏‌گرایی شدید و مرکزگریزی شکل گرفته بود و عواملی چند از قبیل ندانم‏‌کاری کارگزاران رسمی حکومتی و عدم شناخت درست قضایای آذربایجان کمک بسیاری در توسعه فرقه داشت. وضع آشفته حکومت مرکزی که کل هم و غمش تهیه نان روزانه پایتخت بود مجالی برای رسیدگی به شعرهای حاشیه‏‌ای نمی‏‌داد. حضور گسترده نیروهای شوروی در آذربایجان فضای امنی برای تبلیغات فرقه فراهم کرده بود که هیچ دستگاه رسمی حکومتی نیز توان مقابله با آن را نداشت.

با پیوستن حزب توده شعبه تبریز در ۱۲ شهریور ۱۳۲۴ رسماً با انتشار بیانیه‏‌ای تاسیس فرقه دموکرات آذربایجان اعلام شد. در ابتدای امر خواسته‏‌های فرقه دموکرات چنین اعلام شد:

۱. تدریس زبان مادری در مدارس
۲. تشکیل انجمن ایالتی آذربایجان
۳. اضافه شدن تعداد نمایندگان آذربایجان در مجلس
۴. تخصیص ۷۵% از درآمد آذربایجان برای مصرف خود آن ایالت.

فرقه با سازماندهی گسترده خود، در هفته‏‌های بعد به تثبیت شبکه خود، انتشار برنامه و جذب اعضای جدید از بین گروه‌های مختلف پرداخت.

با توجه به پایین بودن سطح سواد عومی مردم شهر و روستا، بالطبع سطح سواد مبلغین فرقه نیز پایین و بسیاری از آنان افرادی عامی بودند که گاه بسیاری از شعارها و تبلیغات آنان تبدیل به شوخی و مزاح می‏شد ازجمله حسن نظری یکی از افسران فرقه در زنجان داستانی شیرین از نوع تبلیغات آنان بر ضد ثروتمندان و قشر بورژوا تعریف می‏‌کند. وی می‏‌گوید: یکی از سخنرانان شعاری داد که برای بسیاری شادی‏‌آفرین و توام با کف زدن‌های شورانگیز بود. شعارش بسیار ساده بود: مرگ بر آنان که با کارد و چنگال غذا می‏‌خورند!

این‏ گونه استفاده از احساسات عوام‏‌الناس، به شکلی رایج در سطوح مختلف فرقه مشهود بود. در آبان ۱۳۲۴ با سقوط پادگان تبریز نیروهای فرقه تا زنجان را به اشغال خود درآوردند. در آذر همان سال پیشه‏‌وری به عنوان نخست‏‌وزیر (باش وزیر) حکومت خودمختار آذربایجان انتخاب شد و اعضای کابینه ۱۲ نفره خود را معرفی کرد. و از این زمان فرقه، آشکارا به سمت جدایی آذربایجان از ایران حرکت کرد.

از این روز تا اوایل سال ۱۳۲۵ اوج شکوه فرقه دموکرات بود. ولی دولت وابسته به شوروی پیشه‏‌وری مستعجل بود و بیش از یک سال دوام نداشت. سیاست را حال و هوای دیگری بود. قوام با شوروی‌ها در اوایل سال ۱۳۲۵ به توافق رسیده بود. شوروی‌ها فشار جهانی را تاب نیاوردند و شیرینی نفت شمال را ودیعه تخلیه آذربایجان قرار دادند و شد آنچه باید می‏‌شد، پشت سر رفقا خالی شد و هزار هزار نیروهای فرقه به سوی آذربایجان شوروی فرار کردند و تعدادی نیز که مانده بود یا کشته شدند یا دچار دردسرهای گوناگون شدند.

منبع: سایت مطالعات تاریخ معاصر ایران

17503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    84 6
    روسها دشمن ما به گواه تاریخ
    • ایرانی A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      40 3
      بله درسته. تو همین صفحه از این سایت توی مطالب مرتبط نقشه ایران در گذشته وجوذ داره. یکی از خیانتهای روسها و البته انگلیسیها رو میتونید ببینید. مرگ بر اجنبی چه روس چه انگلیس
  • آذربایجانی A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    یاشاسین آذربایجان......
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      88 21
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران
    • ایرانی A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      93 15
      درود بر ایران. زنده باد ایرانی
  • 001 US ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    لعنت بر رضا خان
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    33 47
    خدا لعنت کند مغولها را که تخم این مفسده را انها در دل این ملت گذاشتند.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      1 2
      آقا منفی چرا؟ درست گفته دیگه
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    43 66
    خطر پان تورکها رو باید جدی گرفت. خیلی سازماندهی شده تر از چندتا کامنت تو سایتهاست. ببینید کی دارم میگم. اگه یه روز سر آب و خاک و ثروت همین ترکهای ایران به جون مردم نیفتادن
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      74 26
      اتفاقا نباید زیاد جدی گرفت. اکثریت ترکهای ایران همیشه خودشون رو بخشی از ایران می دانند و تفکرات افراطی جایگاهی در بین ترکهای ایرانی ندارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    96 22
    طائفه گرایی آفت است، وحدت ملی و شایسته سالاری را پاس داریم
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    6 3
    پیشه وری هنوز هم یه شخصیت مقبول و حتی مقدس تو آدربایجان بخصوص تبریزه