ایرنا نوشت: نشست سه جانبه روسیه، آمریکا و سازمان ملل در باره مساله سوریه در ژنو برگزار شد و نمایندگان روسیه در این نشست بر ضرورت تنظیم و انتشار هر چه سریعتر فهرست گروه های تروریستی در سوریه تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد: این نشست سه جانبه روز جمعه در ژنو برگزار شد و از طرف روسیه «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «سرگئی ورشینین» رئیس اداره خاورمیانه و شمال آفریقای این وزارتخانه شرکت داشتند و «آنا پترسون» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و «استفان دمیستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، نمایندگان آمریکا و سازمان ملل در این نشست سه جانبه بودند.
در این نشست، مسائل کلیدی مربوط به روند حل و فصل بحران سوریه از جمله گام های لازم برای پیشبرد مفاد بیانیه اجلاس اخیر چندجانبه وین برای حل و فصل مسائل سوریه مطرح و طرف های شرکت کننده در باره آن گفت و گو و تبادل نظر کردند.
در گزارش وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: طرف روسی در این نشست بر ضرورت تنظیم هر چه سریعتر فهرست گروه های تروریستی فعال در سوریه تاکید کرد.
روسیه همچنین تشکیل هیات بزرگ معارضان سوری متشکل از تمام گروه های سیاسی مخالف دولت سوریه برای مذاکره با هیات دولت این کشور مطابق با بیانیه سی ام ژوئن سال 2012 ژنو را خواستار شد.
طرف های شرکت کننده در نشست سه جانبه ژنو توافق کردند به تبادل نظر در باره مسائل اصلی مناقشه سوریه ادامه دهند.
روسیه در حدود دو و نیم ماه اخیر از آغاز عملیات هوایی ضدتروریستی در سوریه پس از آنکه اهداف تروریست ها در مناطق مختلف این کشور را بمباران کرده، بارها از طرف آمریکا و برخی متحدان غربی و عربی این کشور بخاطر این اقدامات خود مورد انتقاد قرار گرفته است.
آمریکا در راس اردوگاه ضدروسی در چهار سال اخیر بطور گسترده از گروه های تروریستی برای سرنگونی حکومت سوریه حمایت کرده است و این گروه ها را معارضان میانه رو می نامد.
بر اساس اطلاعات موجود، با تلاش سازمان های اطلاعاتی غرب و تامین مالی برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، گروه تروریستی داعش شکل گرفته که اکنون بخش های وسیعی از سوریه و عراق را اشغال کرده و برای نفوذ به برخی کشورهای دیگر منطقه تلاش می کند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه با انتقاد از رویکرد آمریکا و متحدانش در مقابله با گروه های تروریستی اعلام کرد: ائتلاف آمریکایی در سوریه علاقه ای به همکاری و روابط توام با اعتماد با روسیه در مبارزه با تروریسم ندارد.
لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: از مقاصد واقعی آمریکا و سایر کشورهای غربی (در عرصه تروریستی) می توان درباره سطح آمادگی این کشورها برای تشکیل ائتلاف واحد ضدتروریستی و همکاری میان نظامیان ما و این کشورها در سوریه قضاوت کرد.
وی ادامه داد: برای چنین مشارکتی همواره آماده هستیم اما در عمل با بی علاقگی شرکای غربی در برقراری همکاری و روابط توام با اعتماد در عرصه مبارزه با تروریسم برخورد می کنیم.
لاوروف افزود: خودداری پنتاگون از مبادله اطلاعات تجسسی در مورد مراکز تروریست های داعشی در سوریه سوال برانگیز است هرچند که مقام های آمریکایی بارها ادعا کرده اند که ما مراکز دیگر غیر از داعش را بمباران می کنیم، این رفتار واشنگتن را منطقی نمی دانیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =