پژوهشگر روس: اشغالگری ترکیه در شمال عراق نشانه سردرگمی رهبران ترکیه است

پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورشناسی روسیه معتقد است اشغالگری ترکیه در شمال عراق نشان دهنده سردرگمی رهبران ترکیه است که می خواهند به گونه ای شکست های سیاست خارجی خود را جبران کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ روسی ماسکوفسکی کمسمولتس،استانیسلاو ایوانوف پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورشناسی روسیه  می گوید: عملیات روسیه در سوریه، برنامه های ترکیه را بر هم زده زیرا جلوی سقوط بشار اسد و ایجاد منطقه ضربه گیر مورد علاقه آنکارا را گرفته است.

ایوانف معتقد است ترکها برای جبران این شکست ها سعی می کنند در عراق نفوذ کنند. با توجه به اینکه موصل و استان نینوا عضو کردستان عراق نیستند، تنها بغداد می تواند درباره دعوت نیروهای خارجی به این منطقه تصمیم بگیرد.

این اندیشمند می گوید عدم موافقت بغداد با این اقدام بیانگر تخلف فاحش جدید ترکیه از حقوق بین الملل است.

در همین حال فاصح بادرخان پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه نیز چند فرضیه را پیرامون حضور نظامی ترکیه در عراق را مورد بررسی قرار داده است.

اولین فرضیه اینست که اردوغان با تفکرات طرفداران احیای امپراطوری عثمانی موافقت کرده و سوریه و عراق را که زمانی توسط فرانسه و بریتانیا از امپراطوری عثمانی گرفته شده بود، بخشی از امپراطوری سابق (و آینده خود) می داند.

اما فرضیه دیگر اینست که ورود نظامیان ترک به عراق، هدف پیشگیری از عواقب منفی حل مسأله کردی در ترکیه، عراق و سوریه را دنبال می کند.

فاصح بادرخان در ادامه تأکید می کند که غرب هدف تجزیه دولتهای ملی را برای خود مطرح کرده است که اگر سوریه و عراق به چند قسمت تقسیم شوند، ترکیه نمی خواهد شانس خود را از دست بدهد.

این کارشناس ادعاهای ترکیه مبنی بر اینکه نیروهای آن در ناحیه موصل به دعوت دولت کردستان عراق حضور دارند را بی اساس می داند زیرا کردستان دولت شناخته شده ای نیست و حق ندارد نیروهای خارجی را دعوت کند.

 

5249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    7 22
    اشغالگری روسیه تو اوکراین نشانه چی بود؟ اینم تفسیر میکرد خوب بود
    • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      1 0
      اقا بی نام نگو.اربابشون روسیه ناراحت میشه اگه چیزی بگن.
    • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      0 0
      خدارو شکر که اربابم آمریکا نیست